Advertisement

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
B+W är dom bästa.
Hoyas beläggning repas för lätt om du har otur och något hårt finns på det när du torkar av det.
Kostar under 1000, tror cyberphoto är billigast just nu, och köp för guds skull inte "slim", man kan inte använda ett vanligt lock till dom.

Är UV-filter en bra ide eller bara slöseri med pengar?

Som sagt ovan, det är bra om du vet att det kan bli skadat.
Mycket bra om du vet att någon kanske inte är den mest aktsamma heller med objektivet. Bättre att man slår sönder filtret än front linsen.
Utöver det anser iallafall jag att det är bortkastat.

Är UV-filter en bra ide eller bara slöseri med pengar?
Svaret på den frågan är en diskussion med hundratals inlägg som finns i flera upplagor här på Fotosidans forum.

Själv ser jag mina kameror och objektiv som arbetsredskap och är inte speciellt snäll mot dem. De ligger sällan i en vadderad väska, utan hänger över axeln eller ligger och slänger på ett bilsäte eller i en ficka. Damm, fingeravtryck och regn torkas av med det renaste hörnet på tröjan och då tycker jag det känns bättre att det är ett relativt billigt, lätt utbytbart filter från B+W som tar stryk än ett objektiv för 20000 kr.

Andra hanterar sin utrustning på ett annat sätt och då kanske risken för skador och slitage inte är lika stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar