Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skuggor/spegelbilder av ljus med UV filter på.

Produkter
(logga in för att koppla)
Så sant. Jag har redan redogjort skälen till varför jag föredrar filter på mina gluggar, rätt eller fel.
För mig får du använda filter på vilket sätt du vill. Och av vilken anledning som helst.
Jag bara for tillbaka i tiden när du nämnde analog fotografering. Då hade ju exempelvis uv-filtret en viktig funktion för att ljust uv-ljuset hade en negativ påverkan på filmen. Och så lekte man med alla möjliga och omöjliga filter. Själv hade jag en sån där Cokin filterhållare där man lätt kunde skifta mellan olika fyrkantiga glasbitar. Något fysiskt skydd för frontlinsen utgjorde de dock knappast.
 
Ja, mindre och medelstora repor gör ganska liten skillnad i bildkvalitet. Förra gången jag spräckte ett UV-filter så hann jag nog fota några hundra bilder innan jag märkte av det. ...ja - bilderna var användbara!
Ett bra bevis för att man inte behöver stressa upp sig för minsta lilla mikroskopiska smutsprick. Ta det lugnt och fortsätt att fotografera som vanligt! Låt inte hjärnspöken ta makten! Bilderna kommer att bli bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.