Jag beundrar nybörjare helt utan fotografiskt kunnande som köper en 10D/300D med diverse optik för att sedan måsta lära sig:
Fotografins grunder vad gäller tekniken.
Kamerans funktioner.
Hur olika ljus påverkar fotograferingen.
Bilduppbyggnad, komposition, optikval mm.
+ en massa annat...
Vad är då det första dom frågar efter, jo:
Kommer jag att ta bättre bilder?
Hur fixar jag RAW (varför bry sig om RAW innan man lärt sig exponera rätt?).
vilka programvaror behöver jag (minst 5-6 st för att kunna optimera sina bilder).
Mm, mm, mm......
Jag är själv ganska så teknikbunden idag men har trots allt haft över 25 år på mig att lära mig fotografins grunder, jag kan alltså en del men ack så lite märker jag ibland.
Jag har under något års tid stött på detta & även, hoppas jag, hjälpt vissa som ställt dessa frågor. Jag hoppas att ingen som känner igen sig känner sig förolämpad av detta, jag vill bara lyfta fram att jag tycker att fotografins grunder vad det gäller teknik samt bilduppbyggnad måste vara det viktiga att lära sig först.
Många som svarat i denna tråd är erfarna fotografer med stort kunnande, det jag snackat om hela tiden i denna tråd är nybörjarna & deras ofta enorma övertro på utrustning samt teknik.
Det får inte bli så att det till slut blir så mycket teknik så att tid & bländare, bilden, ljuset mm får en undanskymd plats i lärandet.
Larsa