ANNONS
Annons

Utrustning vs kompetens

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel Ahlin skrev:
efter 2000 misslyckade bilder är kameran intjänad och man har förhoppningsvis lärt sig vissa grunder.

Oj va mycke mer man skulle lära sig om man la dom pengarna på en gedigen fotoutbildning, men de e klart att då har man ju ingen 10D...

Fotoutbildning får man ju gratis här på FS (om man är uppmärksam, läser artiklar och trådar om bilder och bilddiskussioner under bilderna)..och kombinerat med en 10D så kan det inte bli bättre.

Senast ändrad:
larsaz skrev:

Jag tycker att man ska köpa vad man vill men för den delen så är jag inte övertygad om att det alltid blir det bästa. Bilderna blir aldrig bättre än vad fotografen kan prestera, så är det bara...

Larsa

Håller med dig fullständigt.. Ofta tror jag folk köper dyra greje för att de är mer slagtåliga osv än de biligare.. Det är iaf anledningen till att jag köper profsgrejer.. Man kan lita på dem i vått och tort!

sagan skrev:
och kombinerat med en 10D så kan det inte bli bättre.
Jo, allt kan bli bättre. FS är ganska ok för en typ av kommunikation, men det slår inte mötet i verkligheten med lärare, andra elever, nya lokaler, vara från sin egen dator, utmanas, diskutera, kommentera face to face, få nya intryck, kanske flytta till en annan stad eller land för att gå skola.
Eller jobba som assistent hos en plåtis. Där lär man sig saker FS aldrig kan förmedla.
FS är jättebra. Men inte till allt.

Re: Re: Re: Re: Re: Utrustning vs kompetens

Calle S skrev:
Men Ulf, det är ju inte på 503:an man ställer allt det dära, utan på optiken;-)
NÄÄ du, försöker man ställa in något på optiken blir det bara suddigt av fingeravtrycken på glaset - har nog provat. Mej lurar du inte.
Us
Ps Optiken.......är det klumpen i fram(??)- änden???
Ds

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utrustning vs kompetens

Sonnaren skrev:
NÄÄ du, försöker man ställa in något på optiken blir det bara suddigt av fingeravtrycken på glaset - har nog provat. Mej lurar du inte.
Det hela är väldans enkelt: 1/500 är för sånt som är 500 meter bort, 1/250 är 250 meter osv. 2.8, 4, 5,6 osv är takhöjden i rummet du fotograferar. Om du är utomhus ska du vrida den stora ratten till den liggande åttan som betydeter "oändlig takhöjd".

Jag vill hävda att jag är jätteduktig på tekniken. Det enda jag inte förstår är att det blir fyrkantiga kort av runda objektiv. Kan nån förklara det för mig?

kuisma skrev:
Jag skulle tro att en kompetent fotograf med en engångskamera tar bättre bilder än flertalet amatörer här med utrustning i 20,000:-klassen.

Man blir ju något begränsad med en engångskamera vid en del fotosituationer, men i de allra flesta situationer så instämmer jag i det du skriver.

Har man väl skaffat sig en vettig systemkamera med lite inställningsmöjligheter så tror jag inte att ytterligare uppgraderingar är till gagn för ens bildskapande. Det verkar som om många på detta forum blandat ihop mål och medel, medlen har blivit självändamål.

/En som själv "uppgraderat" alldeles för många gånger.

Calle S skrev:
Jo, allt kan bli bättre. FS är ganska ok för en typ av kommunikation, men det slår inte mötet i verkligheten med lärare, andra elever, nya lokaler, vara från sin egen dator, utmanas, diskutera, kommentera face to face, få nya intryck, kanske flytta till en annan stad eller land för att gå skola.
Eller jobba som assistent hos en plåtis. Där lär man sig saker FS aldrig kan förmedla.
FS är jättebra. Men inte till allt.

Får väl tillägga "för de pengarna"..men träffa fotografer och utbyta erfarenheter kan du göra via FS oxå! har jag gjort många gånger!:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar