Maverick skrev:
Med dålig utrustning kan jag förvisso fortfarande bli bättre på bildanalys, bildseende och komposition. Med en dålig glugg kan jag aldrig ta skarpa bilder, dock kan jag fortfarande uppnå allt det jag kunde med den dåliga utrustningen.
Det här är rent tekniskt riktigt ja, håller man sig inom den digitala världen så är jag dock inte så säker på att det stämmer.
Jag har som jag tidigare nämnde sett exempel på folk som köpt dyrare, mer avancerade digitalkameror som helt plötsligt lyckas sämre med det tekniska. Det tråkiga är att dom hade förväntningar om att bilderna skulle bli sååå mycket bättre.
Vid ett mycket klart sådant exempel så tittade jag på en killes bilder som han tagit med sin gamla, billiga digikamera & upptäckte att han på långa vägar lyckats utnyttja dess potential rent tekniskt.
Han var mycket besviken på att hans nya kamera gav ännu sämre resultat, vi gick igenom hans nya kamera & jag upptäckte att han använde den helt fel & inte kunde något om fotografins grunder. När vi sedan disskuterade hans gamla kamera så visade det sig att han inte förstått mycket av den heller.
jag är inte på något sätt ute efter att göra ned någon som köper dyr utrustning men blir lätt konfunderad över dom frågor som kommer från vissa som ska köpa sig dyra DSLR-utrustningar. Frågor som "kommer jag att ta bättre bilder" kommer ofta upp samtidigt som man ställer frågor om tekniska detaljer som krävs kunnande i för att bilderna ska bli bättre. Dessa tekniska detaljer kunde dom oftast ha lärt sig på sina digitalkompakter (eller analoga kameror förstås).
Vissa DSLR-köpare har tydligen inte märkt att många digitalkompakter har oerhört mycket möjligheter, detta borde dom lärt sig & använt innan dom köper DSLR-kameran för att kunna utnyttja dess potential.
Det är möjligt att dom en dag kommer att ta bättre bilder med sin DSLR men det hade dom även kunnat göra med sin kompakt, bättre än dom gjorde innan i alla fall.
Den viktigaste tekniska biten med fotografering måste väl ändå vara att lära sig grunderna i foto. Sen kommer den svåra biten, att ta bra bilder.
Har man råd & tycker det är kul så ska man dock köpa det ekonomin tillåter, det gör jag...
/Larsa som tycker att tekniken är enkel men att bildskapandet är svårt...