Annons

Utrustning vs kompetens

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Det jag vill komma till är att jag tror att dyr teknik i form av omfångsrika ljusstarka zoomar, som iofs är balla, kan hämma bildseendet. Risken är att man inte utnyttjar brännvidder avstånd och perspektiv på bästa sätt. Risken är att man förslöas, står still och vrider.

Håller med.

arleklint skrev:
Det jag vill komma till är att jag tror att dyr teknik i form av omfångsrika ljusstarka zoomar, som iofs är balla,

Jag tycker inte de är det minsta "balla" men därimot nödvändiga verktyg för att kunna vara så kreativ som möjligt.

Jag håller nog med Janne och Magnus. Ibland är det inte så dumt att behöva skubba omkring lite för att hitta "rätt" vinkel på en bild. I den processen brukar jag ibland hitta nya infallsvinklar på bilden jag trodde mig vara säker på hur jag vill ha

Fasta brännvidder är kanon, annars skulle jag bara vrida. Jag har varken bildseende eller tekniskt kunnande i någon anmärkningsvärd volym, utan det motsatta. Just nu använder jag nästan bara 28mm och går på nästan alla motiv med det. Superkul, se och analysera i sökaren. Nyss var det 50mm. Mitt fotograferande är en lek, som kanske ger lite insikter ... om vad är en annan sak :)

fjalstal skrev:
Ibland är det inte så dumt att behöva skubba omkring lite för att hitta "rätt" vinkel på en bild.

Det är klart som 17 att man ska gå omkring tills man hittar det perspektiv man vill ha!

Jag tar inte upp kameran fören jag hittat rätt perspektiv på det jag ska plåta,
SEN väljer jag brännvidd (bildvinkel), att då hitta att jag bara har en 28mm eller en 50 mm att välja på skulle vara mycket irriterande för mig...då kan jag ju inte välja utsnittet som jag vill ha det (om det inte av en händelse skulle råka vara precis 28 eller 50mm) utan att förändra perspektivet, vilket jag givetvis inte vill göra.

Senast ändrad:
Nä, jag talar bara för egen del..ingen annan (därav skrev jag i jag-form).

Vad är grejen för dig då?

Liza skrev:
Följande Forumfråga fick mej att bli verkligen fundersam.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15774

Alltför ofta kommer det liknande frågor och jag tycker det är en smått skrämmande (för att inte säga ganska löjlig trend) att först skaffa högteknologisk kamera - inte ens ha grundläggande hum om foto och sedan (i princip) begära av FS medlemmar att överta ansvaret för hur och var kunskap kan inhämtas.
Då måste du vara rädd för ganska mycket i din tillvaro. Tänk på all fiske, data och golfutrustning som handlas av glada amatörer. Sen är väl knappast alla som äger en stereo duktiga på att tonsätta låttexter.

Senast ändrad:
Liza skrev:
jag tycker det är en smått skrämmande (för att inte säga ganska löjlig trend) att först skaffa högteknologisk kamera - inte ens ha grundläggande hum om foto och sedan (i princip) begära av FS medlemmar att överta ansvaret för hur och var kunskap kan inhämtas.
Ja det är för jäkligt. Gud vad vi utnyttjas och vilket ansvar vi lastas över;-)

Synd att inte ett stelbent forum som Internet kan hantera ironi och cynism - stor nackdel.
Väntar bara på frågan om var avtryckarknappen sitter - would just make my day :)))

Liza skrev:
Synd att inte ett stelbent forum som Internet kan HANTERA ironi och cynism - stor nackdel.
Väntar bara på frågan om var avtryckarknappen sitter - would just make my day :)))

Jag menade nog FÖRMEDLA istället för hantera. I verkliga livet ser vi uttrycken, hör tonfallet och kan med det bättre urskilja sändarens syfte.

Finns det någon typ smiley för "ironi"?

Manualer, jovisst Kim men det verkar som de är svåra att tyda....;)

ironi..

Liza skrev:
Finns det någon typ smiley för "ironi"?

Man kan använda sig av de välbeprövade 'ironiparanteser' som är välkända om man nyttjat BBS/Fidonet/IRC i många år.

(. Jag verkligen *hatar* digitala kameror! .)

Exempel på drypande ironi, om man betänker på hur jag fotograferar t.ex..

ANNONS