ANNONS
Annons

Uppgradera min Canon-utrustning, till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

karroapis

Medlem
Hej!

Jag har varit sugen på att uppgradera min utrustning ett tag nu, men famlar tyvärr lite i mörkret. Blir väldigt glad för input från mer kunniga fotografer!

Nuvarande kamera:
Canon EOS 400D

Nuvarande linser:
Canon 18-55 mm (utan IS)
Canon 50 mm f/1.8
Canon 55-250 mm f/4-5.6 IS

Jag är en glad amatör (därav kanske jag ibland använder mig felaktigt av kamerabegrepp och termer), och tar mest bilder på min lilla dotter nuförtiden, men även en hel del stadsbilder.

Jag känner mig missnöjd med att kameran inte är så ljuskänslig - maximal ISO är 1600 och då blir det fruktansvärt mkt brus. Dessutom tycker jag att fokus ofta misslyckas - dels i bilden som helhet, dels fokuserar den ofta fel trots att "fokuspricken" ligger precis på motivet. Vidare tycker jag inte att den klarar kontraster mellan skugga och ljus särskilt bra - det blir helt vita partier om solen är framme, kontra gråsvarta partier där skuggorna faller.

Är osäker på om ovanstående främst beror på kamerans egenskaper, eller om det snarare är 18-55-linsen som är problemet. Jag gillar inte den linsen alls, men använder den ändå en hel del pga dess flexibiltet när jag är ute. Den har alltså ingen bildstabilisator, vilket kanske kan bidra till problemen...

Det jag skulle vilja uppnå är bättre bildkvalitet, bättre skärpa, mindre brus och mer ljuskänslighet. Jag skulle vilja ha "den ultimata linsen" för att fota både porträtt och stadsmiljöer när jag är ute. Ljusstark så att jag slipper blixt, lite zoom, lite vidvinkel, och så vill jag åt den där proffsiga känslan med kort skärpedjup (som jag tycker att jag får till med mitt 50mm-objektiv, men med detta känner jag mig väldigt låst).

Jag är nöjd med mitt teleobjektiv och med min fasta lins, men vill uppgradera vad gäller kamerahuset (tror jag? eller vad säger ni efter att ha läst ovanstående?) och definitivt vad gäller 18-55-linsen.