Annons

Uppgradera min Canon-utrustning, till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du avser att kameratillverkarnas ISO inställning aldrig ligger 100% rätt mot standard så tar det inte bort skillnanden som ännu råder mellan tex 3 år gamla FF (som 5D2) mot tex D7000 eller 7D. Eller tänkte du på något annat, eller tror du inte heller på imaging resources jämförelser?

.

Nu är jag nyfiken på vad du menar , förklara gärna så vi alla förstår
vilken standard? och resten av inlägget är sedan totalt obegripbart, vad menar du?

Utan samma exponering kan man inte säga så värst mycket om sådana skillnader.

Olika kameror har dessutom olika sätt att mäta ljuset. Utan att ha kalibrerat de inbyggda mätarna så kan man inte låta exponeringen styras av dessa och tro att man har något att jämföra.

Det bästa är alltså att använda en lös exponeringsmätare samt att normera ISO-inställningarna på de kameror man vill jämföra. Att bara ställa in t.ex. ISO 400 kommer inte att ge ett vettigt resultat.

Jag vet inte hur Imaging Resource gör sina jämförelser så jag kan inte säga något om dem.

I-R ljusmätning utgår från medelgrå yta i motivet och ljusmäter efter denna yta , beroende på hur medelgrått placeras och efter antal valda steg upp till klippning har kameratillverkaren ställt in sina sina egna parametrar= ljusmätning, isoförstärkning placering av medelgrått och antal steg till klippning.
Canon har då vid en uppmätning en längre exponeringstid än vad Nikon använder sig av.
ALLA förstår att en kamera som ger ett likvärdigt eller bättre resultat av testmotivet från högdager till lågdager dvs från det vitaste till det svartaste med en kortare exponeringstid vid ett angivet iso är därmed också ett bättre val vid fotografering .

Senast ändrad:
SLUTSATS: skall en jämförelse göras mellan tex d7000 och 7d så skall båda kamerorna exponeras exakt lika vad det gäller tid och bländare vid ett valt iso annars så jämför vi äpplen med päron då det är bildresultatet vi jämför och den ena kameran har exponerats längre dvs Canonkameran.

Därför är I-R jämförelser inte bra eftersom parametern tid är olika
eller med andra ord Canons kameror verkar inte ha samma känslighet som en Nikonkamera.

Senast ändrad:
Jag undrar om trådskaparen har fått nöjaktiga svar på sina frågor än?
:)

Jag har varit i Paris över helgen, men har precis läst i kapp i tråden. Här har det visst gått en smula vilt till! ;-) Måste dock säga att tråden verkligen hjälpt mig vidare i mina funderingar - trots en del motstridiga råd - så tack till er som tagit er tid att skriva en rad!

Jag försökte faktiskt få tag i ett 17-55mm f2.8 objektiv innan parisresan - har kikat runt en del och tycker det låter som att det kan fylla min lucka på objektivfronten. Det var dock slut i de butiker jag hann prata med pga leveransproblem efter japankatastrofen, men ska beställa ett online inom kort.

Angående kamerahus velar jag lite fram och tillbaka. 550D och 60D är de som känns aktuella, men möjligen avvaktar jag lite på den fronten - tills jag velat klart, om inte annat.

Jag har hittills fotat i jpeg, apropå att någon frågade, och jag använder PS CS3 för efterbehandling - men det verkar ju helt klart som att det finns mkt att vinna på att gå över till raw. Känner mig definitivt inspirerad efter att ha läst en del av kommentarerna här!! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar