Jag tror att många som väljer Fuji väljer Fuji för att den har ett mer "analogt" gränsnitt än Sonys hus. Sony satsar mer på AI än de flesta och det innebär automatik i stor utsträckning. Oavsett hur bra det är för "hitrate" så tycker säkert en del att Sony-hus är tråkigare att använda än Fujis och det gäller särskilt de som tycker en stor del av fotograferandets tjusning är det stora inslaget av rent manuella handgrepp man väljer före automatiken.
Jag tycker det kan vara en viktig faktor. De som älskar att skruva på elektromekaniska kamerareglage kanska faktiskt upplever att de har roligare och om det innebär att de oftare luftar sina kameror så är det en viktig faktor som inte ska underskattas.
Tror du tänker lite fel här. Jag har kört Canon och oftast 5D i 15-20 år nu. Fuji har jag haft sedan 2012 och X-PRO1.
Sony har jag bara provat en gång och fick nästan hudutslag när jag försökte ställa in något. En kamera designad av teknokrater för teknokrater.
Så långt ifrån en iPhone man kan komma.
Jag kan välja min Canon 5D MKIV när jag skall ta hunden på en promenad eller en Fuji.
X-PRO2 med ett par fota lätta fasta objektiv väger mindre än kilot. Eller X-H1 med lite tyngre zoomar.
I nio fall av tio blir det Fuji. Mindre och lättare än motsvarande kamera och objektiv än Canon. Bildkvalitén skiljer sig inte mycket åt även när man skriver ut i A2.
Med Fuji kan jag ställa om i princip alla inställningar jag har behov av medan jag fotar med en knapp eller ett vred.
Med Canon måste jag ofta in i menyer för att göra samma sak.
Fuji är därför mycket mer snabbjobbad. Vilket gör den trevligare att använda.
Canon är någonstans mellan Fuji och Sony. Personligen kommer jag aldrig köpa en Sony för jag skulle bli galen på deras interface.
Sedan har jag svårt att förstå varför man behöver 61 MPX om man enbart ser bilderna på en skärm. Det är som att köra runt med den vassaste Koenigsseggen i Singapore eller Hongkong. En pryl att visa upp men där prestandan aldrig kan göras rättvisa.
Jag har en iMac 27 med 5K och en Dell 30" med hårdvarakalibrering. Jag ser därför ganska väl hur mina bilder ser ut. Det blir faktiskt inte stor skillnad om jag har en Fuji X-H1 och 24 MPX i APS-C eller en Hasselblad med 100 MPX.
Skulle jag printa i A0 eller större skulle det spela en stor roll.
Varför tror du att Hasselblads lokaler i Göteborg är fyllda med utskrifter runt 2x3 meter?
Motivet, kompositionen och ljuset är oftast viktigare än vilken kamera man använder.
'https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382864/3718747.htm