Men om det nu är Leica du syftar på när du pratat om mätsökarkameror så har väl det systemet haft jättehål i jämförelse med DSLR: er om vi nu kan hålla oss till digitala kameror FF åtminstone. Leica har väl aldrig haft långa telen exv. Brist på långa telen har ju ända tills i år varit en stående kritik mot exv. Sonys spegellösa plattform men sällan har jag hört samma kritik av Leica.
Idag behöver nog inte många "försvara" sin investering i FF speciellt för att det skulle vara så mycket dyrare än annat. Många idag kan köpa in sin i FF system till verkligt överkomliga pengar. Särskilt nu på en fallande marknad är det verkligen köparens marknad.
De som väljer FF gör det ju av ett flertal skäl. När det gäller kort skärpedjup och snygg bakgrundsoskärpa kan man ju fixa sådant med bra mjukvara också (gör det ibland med Capture One och andra använder kanske Photoshop) men jag ser ju direkt skillnad med mitt Samyang 85mm/1,4 på min A7 III bara jag går upp till typ 1,8 eller 2.0. Det blir än värre med APS-C.
Det är också faktiskt skillnad på exv. lågljusegenskaper mellan min A6300 APS-C och min A7 III FF. En 2,5 ggr större sensor betyder. Det gör teknikfaktorn också men en mindre sensor av samma teknikgeneration som en större kommer aldrig samla lika mycket ljus som den större.
Vi som vuxit upp med småbild tycker också det är mer praktiskt då vi slipper att hela tiden kompensera för "förlängningsfaktorn" exv. vid exponering. Så länge småbild fortsätter att vara normen och har varit det i många många decennier, så finns en viss poäng i detta för många. Visst det finns automatik att kompensera för denna olägenhet men det är likväl fortfarande en faktor att förhålla sig till.
Som det inte alltid varit men som det blivit de senaste 4-5 åren så har FF-segmentet varit teknikdrivande och teknikledande. Alla de stora har satsat nästan uteslutande på spegellös FF. Den som valt andra sensorformat har ofta fått vänta betydligt längre på att tekniska nyheter ska leta sig till de formaten än de som valt FF. Idag måste de som vill ha mer detalj än 24-26 MP välja något annat än APS-C. Idag ligger FF på 46-61 MP och MF på runt 50 till 100.
Att som en del hävda att det inte skulle finnas några skillnader i möjlig bildkvalitet mellan exv. APS-C och FF tycker jag slirar lite . Visst t.o.m. en telefon kan fixa fina bilder i bra ljus men ni som lägger uppjämförelse bilder tagna i solsken kanske ska vänta tills det skymmer på lite i stället
.