Annons

Borde jag köpa nya objektiv och/eller hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabondama

Ny medlem
Jag är nybörjare på foto, och har nog hittills inga större ambitioner på att bli mer än en glad amatör. Har inte så stor kunskap om prylar och teknik utan försöker mer tänka på bildens uppbyggnad, motiv, färger osv. Har en Canon EOS 500D och ett 18-55 mm objektiv. Men nu skulle det vara roligt att kanske trots allt börja fota lite mer, bli bättre och självklart då ha en modernare kamera.

Det jag tycker mest om att fota är arkitektur och byggnader. Stadsmiljöer är min absoluta favorit. Gillar även landskap, djur och växtlighet. Minst intresserad är jag nog av porträtt och sport. Video har jag inte hållit på med alls.

Därför började jag nu fundera på att köpa ett vidvinkelobjektiv för stadsmiljöer och landskap. Eller kanske en telezoom för djur och fåglar.

Vad tror ni experter? Ska jag försöka hitta något objektiv som passar till mitt hus eller ska jag faktiskt lägga lite mer pengar på hus + nya objektiv? Vad skulle ni rekommendera för en lost amatör? =P

Kameran börjar, som du skriver, bli lite till åren nu och en del har hänt både vad det gäller bildkvalitet och AF under tiden, men samtidigt efter att ha kollat på lite bilder tagna med en 500D på www.dpreview.com, skulle jag säga att bildkvalitet är helt OK. AF, ingen aning eftersom jag aldrig testat en 500D.

Om du är nöjd med bildkvalitén hos på kameran, satsa på objektiv.
När du så småningom känner att kameran börjar kännas begränsande kan du byta hus, men kom ihåg här att när du väl börjat samla på dig objektiv blir det enkelt lite av en inlåsningseffekt, du köper in dig i ett system och det kan bli dyrt att byta märke vid ett senare tillfälle.

Om du letar efter EF-objektiv så finns det sedan gott om hus som är modernare än ditt. Samtidigt som objektivet också fungerar på ditt hus (med EF-S fattning) under tiden du funderar på hus.