Annons

Uppgradera från D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalemo

Avslutat medlemskap
Hej!
Amatörfotograf som mest "skjuter från höften" dvs lägger inte så mycket tid på inställningar etc.

Vill uppgradera mig från min Nikon D40x. Någon som har tips på något lämpligt. Gärna så att mina objektiv till D40:n passar också. Är dålig på sånt, passar alla Nikonobjektiv på alla Nikonkamerar t.ex? Nu har jag även ett Sigmaobjektiv men ändå...

Tacksam för tips!

Mia

Hej och tack för svar!

Ja min D40 är lite rasslig och börjar ha gjort sitt så det är dags för en ny helt enkelt.
Köpte den begagnad och nu börjar den krångla. Känns inte aktuellt att köpa en likadan utan har tänk att "byta upp mig".

Det jag saknar är att kunna filma (dock ej livsnödvändigt).

Annars har jag inga krav direkt...

Vill uppgradera mig från min Nikon D40x. Någon som har tips på något lämpligt. Gärna så att mina objektiv till D40:n passar också.
Det beror givetvis på hur din burget ser ut. Gå till en butik och titta på t ex Nikon D3100, D90 och D7000. Den sistnämnda är mycket bättre än den förstnämnda på alla tänkbara sätt, men kostar ganska mycket mer.

Samma svar: D3100, D90 eller D7000 beroende på budget - du får vad du betalar för. Ja, dina objektiv passar.

Kom på, finns det vikbar skärm på någon också så vore det ett stort plus!
Det har visst D5000. Vad säger ni om den då?

Kollade lite nu och D7000 är lite för dyr för min budget... Men ska kika på de andra ni tipsat om. Tack tack!

Byt märke

Eller byt märke trots objektiven .
Isåfall reomenderar jag olympus epl1 billig och liten väldigt bra bilder och bra video med autofocus och stereoljud om man köper till mic.
En bra kamera som är bra om man bara vill köra i autoläge men som också har en stor variation av effekter och manuella inställningar

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Dz3ewQ0qp4EHHUbbN3gbQQ?feat=directlink

http://picasaweb.google.com/lh/photo/dxafhbD7oQ2zLlrHGl9kXA?feat=directlink

http://picasaweb.google.com/lh/photo/AE9fi_RceuNgh3E2WtqqRQ?feat=directlink

Diaramabilder

Senast ändrad:
Kom på, finns det vikbar skärm på någon också så vore det ett stort plus!
Det har visst D5000. Vad säger ni om den då?

Jag säger vänligen men bestämt tack, men nej tack! En 2.7" LCD med låg upplösning blir inte bättre än en 3" LCD med 4 ggr så hög upplösning (D90) bara för att den sitter på tvären. Rörliga delar gör också kameran ömtåligare.

Jag skulle mycket hellre köpa en D90 för 5.975kr http://www.cameranu.nl/artikel/11715

Senast ändrad:
Hej ! Ska du byta upp dig så gör det ordentligt ! köp en D90 nu när priserna börjar sjunka,bättre Nikon för pengarna får du inte! MVH.

Inte jag heller men jag är inte med på Nikonsupportens ringlista. En inte alltför kvalificerad gissning säger mig att antalet D90 med avbruten skärm är färre.

Absolut, men jag tror inte man ska överdriva risken för det heller.

Ska man ha en kamera som håller för hårda tag är det varken D90 eller D5000 som gäller.

Obs, ta inte det här som att jag tycker D5000 är ett bättre val än D90, jag tycker bara inte att man ska hänga upp sig för mycket på att den vridbara skärmen skulle gå av om man gillar kameran i övrigt.

Risken med en vinklingsbar skärm tycker jag är väldigt liten i jämförelse med nyttan jag ser med att ha en vinklingsbar skärm (vilket jag inte har). Den är absolut välkommen om man använder liveview, vilket åtminstone jag ofta gör då jag vill fotografera med kameran från en position som gör att jag inte kan titta in i sökaren. Tyvärr saknar min D90 vinklingsbar skärm, och liveviewen är långsam så jag undviker att använda denna funktion. Det skulle dock ofta vara bra att ha...

D5000 skulle jag dock inte välja på grund av avsaknaden av egen fokusmotor. Känner du på dig att du vill skaffa ett Nikkor AF 50/1,8 eller AF 85/1,8, Sigmas vidvinklar med ljusstyrka 1,8, eller övriga lite äldre men trevliga icke AF-S (eller sigma HSM) objektiv, så tycker jag du ska välja D90 istället. Den ger dessutom möjlighet till fjärrstyrning av blixtar vilket kan vara trevligt.

Hej och tack för svar!

Ja min D40 är lite rasslig och börjar ha gjort sitt så det är dags för en ny helt enkelt.
Köpte den begagnad och nu börjar den krångla. Känns inte aktuellt att köpa en likadan utan har tänk att "byta upp mig".

Det jag saknar är att kunna filma (dock ej livsnödvändigt).

Annars har jag inga krav direkt...

Jag tror nog att det är D3100 du ska kolla på. Verkar inte som att du har några större krav och med den kameran kan du filma och du kommer nog känna en förbättring jämfört med d40x.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto