Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj då, LG OLED 65" G4 den senaste 36000 kr, smakar det så kostar det, lite mycket pengar, tydligen extra bra bildkvalitet, men att kolla egna bilder blir väl inte det dominerande, och materialet in i TV:n behöver väl också bra kvalitet, kommer i håg lite äldre tester där Filmen Gladiator ofta stod som referens för sina fina kvaliteter, och hur olika BluRay filmer inte gav samma kvalitet, någon typ av slarv för vissa utgåvor tydligen eller vad det nu var för något.
 
Oj då, LG OLED 65" G4 den senaste 36000 kr, smakar det så kostar det, lite mycket pengar, tydligen extra bra bildkvalitet, men att kolla egna bilder blir väl inte det dominerande, och materialet in i TV:n behöver väl också bra kvalitet, kommer i håg lite äldre tester där Filmen Gladiator ofta stod som referens för sina fina kvaliteter, och hur olika BluRay filmer inte gav samma kvalitet, någon typ av slarv för vissa utgåvor tydligen eller vad det nu var för något.
Låter onödigt dyrt. Mycket bättre att köpa en billigare modell enligt mig, skillnaden i bildkvalité lär vara marginell. Det skiljer som sagt inte mycket mellan billigare och dyrare modeller.
Självklart är kvalitén på materialet du visar på TV'n viktigt, det är ju det typiska "skit in, skit ut" som gäller :) På OLED skulle jag säga att det är ännu viktigare då man kan se brister i bilden ännu tydligare.
När det gäller kvalitén på film så handlar det ju dock också mycket om filmen i sig; utrustningen den är inspelad med osv.
 
Senast ändrad:
Ja det är snart dags för mig att byta TV, min gamla 47 tums går in på 11 året. vad jag förstår så får många olika märken relativt bra omdömen med just bildkvaliteten. Men jag tittar också efter hur bra är hanteringen med fjärrkontrollen, inkopplingar kan sitta illa till, vissa har en separat inkopplings låda med alla olika fattningar tex, väl märkta osv.

Hur lätt går det att skriva in när man söker, har läst att LG alla fall vissa LG fått bra betyg för användbarhet, bra utformad fjärrkontroll, vissa skickar med 2 kontroller tex, ursäkta många frågor, men jag är lite rostig med allt det nya, så himla svårt att prata med dessa telefon pratare som inte riktigt kan så mycket utan svarar och fattar lätt fel vad man frågar om. min gamla TV var en smart TV men mycket omständig vid sökningar, föra pilen för varje bokstav i ett långt alfabet, gick inte att uppdatera tex Youtube, eller ville inte fixa hem SVT-play.

SVT Play klickar fint in på min Dator som är från 2012.

Jag ger inte mycket för Samsungs fjärrkontroll i jämförelee med min tidigare LG som jag numera har utlokaliserat till ett barnbarn. Jag älskade LG-lösningen.
 
Jag sitter ca. 3m från min 65" och jag ser inte alla detaljer i bilden ens i 4k på det avståndet så 8k skulle ju inte ge nåt extra.
Jag vet ju inte vad/hur du tittar på, men jag sitter också 3 m från en oled 65 tum, och ser en markant skillnad mellan bra 4K-material och vanlig HD. Men mycket av kvalitetsskillnader beror nog på tv-bolagens val av bandbredd. Under fotbolls-VM nyligen var bildkvaliteten på SVT uppseendeväckande mycket bättre än TV4.
 
Oj då, LG OLED 65" G4 den senaste 36000 kr, smakar det så kostar det, lite mycket pengar
Vill man ha den allra senaste modellen blir det dyrt. Själv köpte jag min just när den nya årsmodellen presenterades i april-maj och fjolårsmodellen reades ut för mindre än halva priset.
 
Jag vet ju inte vad/hur du tittar på, men jag sitter också 3 m från en oled 65 tum, och ser en markant skillnad mellan bra 4K-material och vanlig HD. Men mycket av kvalitetsskillnader beror nog på tv-bolagens val av bandbredd. Under fotbolls-VM nyligen var bildkvaliteten på SVT uppseendeväckande mycket bättre än TV4.
Ja, det är stor skillnad på sändningskvaliteten. Jag får också både bättre ljus och bild när jag använder Apple TV i stället för tevens egna appar (modernare och mer kraftfull hårdvara).

Under fotbolls-VM sände SVT dessutom med surroundljud vilket gör stor skillnad för upplevelsen (förutsatt att man har en surroundanläggning då).
 
Jag vet ju inte vad/hur du tittar på, men jag sitter också 3 m från en oled 65 tum, och ser en markant skillnad mellan bra 4K-material och vanlig HD. Men mycket av kvalitetsskillnader beror nog på tv-bolagens val av bandbredd. Under fotbolls-VM nyligen var bildkvaliteten på SVT uppseendeväckande mycket bättre än TV4.
Sa inget om att jag inte ser skillnad mellan 720p/1080p och 4k, för det gör jag definitivt, sa bara att jag inte ser alla detaljer i bilden i 4k utan behöver titta närmre för det. Det gäller dock mest spel eftersom att spela är det jag mest gör på TV'n. På spel ser man ju dessutom ännu större skillnad än på TV-sändningar/film.
Sen har det ju såklart också med skärmens native upplösning att göra, saker som är i lägre upplösning än native upplösningen ser ju alltid sämre ut.
 
Vill man ha den allra senaste modellen blir det dyrt. Själv köpte jag min just när den nya årsmodellen presenterades i april-maj och fjolårsmodellen reades ut för mindre än halva priset.

Ja det är ofta klokt förstås, deras LG C3 sänktes skapligt, dom har så många varianter nu för tiden särskilt när äldre TV ligger kvar länge i butikerna, C-serien uppfattar jag som en aning mer påkostad. Denna nya G4 läser jag reklamen om och tusan vad väldigt mycket dom har slipat på särskilt AI påpekar dom att man skall använda sig av och inte ta bort, tydligen ännu mera utvecklat än någonsin i en TV apparat. ( får väl avvakta mera tester ordentligt om det stämmer ).

En gammal sanning har också varit att storleken på TV:n påverkar detaljerna med meningen då att 8K får svårt att sälja framöver, så 4K lär stanna länge i utbytet för konsumenter, borde inte bilden vara skarpare tex i en 65" på samma avstånd med 4K som en 75" om man nu är väldigt kräsen. Stämmer det inte längre att väldigt stora skärmar kräver högre och högre upplösning för att ge en rättvis skarp bild, eller är det AI som trollar fram och utjämnar det hela.
 
Jag upplever skillnaden på 720p och 1080p större på en TV än 1080p och 4k. Sitter ca 3m från min 55" TV.
Som gammal filmnörd genom åren så har man också sett hur bra ljus ger jätte skillnad för fina skarpa bilder jäklar vad strålkastare och skärmar placeras ut för någon minuts sändning, då även mycket avancerade filmkameror med dyra objektiv används, en nyhets uppläsare från studio är ofta den skarpaste bilden man lägger ögona på, väl belyst och justerad. Fantastiskt när vissa filmer dök upp som var filmade med 70mm film på 70-talet.
 
Ja det är ofta klokt förstås, deras LG C3 sänktes skapligt, dom har så många varianter nu för tiden särskilt när äldre TV ligger kvar länge i butikerna, C-serien uppfattar jag som en aning mer påkostad. Denna nya G4 läser jag reklamen om och tusan vad väldigt mycket dom har slipat på särskilt AI påpekar dom att man skall använda sig av och inte ta bort, tydligen ännu mera utvecklat än någonsin i en TV apparat. ( får väl avvakta mera tester ordentligt om det stämmer ).

En gammal sanning har också varit att storleken på TV:n påverkar detaljerna med meningen då att 8K får svårt att sälja framöver, så 4K lär stanna länge i utbytet för konsumenter, borde inte bilden vara skarpare tex i en 65" på samma avstånd med 4K som en 75" om man nu är väldigt kräsen. Stämmer det inte längre att väldigt stora skärmar kräver högre och högre upplösning för att ge en rättvis skarp bild, eller är det AI som trollar fram och utjämnar det hela.
Självklart behövs högre upplösning på större skärmar för att få bra skärpa och detaljrikedom. Som vi pratade om tidigare så är det ju ppi som egentligen är det viktiga och inte upplösningen i sig.
Även om "AI" kan göra ett bra jobb att skala upp så tar jag ju en högre native upplösning över det alla dagar i veckan.
Själv bryr jag mig inte "AI" i skärmar, vill bara ha en skärm som ger mig en fantastisk bild. Skulle helst vilja ha en TV utan all jävla "smart"-skit, men det finns ju knappt numera. Har ingen användning för appar osv. i TV'n och all mjukvara de slänger in segar ju bara ner allt, både uppstart och hantering.
 
Det krävs dock betydligt lägre PPI på en TV än en datorskärm eller telefon eftersom betraktningsavståndet oftast är betydligt större.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
En testare river sitt hår över konstigheten att han hittat bara en TV som gått över till Wi-Fi 6. Och så skall man ha TV:n i 10 år. fattar som att mera trådlöst utan kablar blir framtiden, ja strömkabel till en dosa, sedan trådlöst till TV:n.
 
Det krävs dock betydligt lägre PPI på en TV än en datorskärm eller telefon eftersom betraktningsavståndet oftast är betydligt större.

Ja så ser det ut att vara, om 100" kräver 5-6 meter eller mer, så behöver man snart flytta in på slottet, avstånd kontra storlek med meningen att tex 3 meter från en 65" upplevs lika stort som 100" från 6 meter, kanske behöver tas med i kundinformationen framöver. eller så får man vrida på huvudet för varje tennisslag.

Sedan det gamla att 4K ( UHD ) genererar CA: 8mp när en vanlig kamera ofta har 24mp ( 6000 x 4000 )- i upplösning. men avståndet är nyckeln tur det.
 
Senast ändrad:
Den Philips Ambilight (OLED) 65" jag har nu köpte jag 2018, och den fungerar fortfarande utmärkt för film, spel och bilder. Jag ställde in den som jag vill ha bilden när jag köpte den, och har aldrig ändrat sedan dess.
Det är Android-TV i min, så det kommer uppdateringar då och då, men jag kör med Apple TV då jag tycker det blir bra mycket bättre och har stöd för bättre ljudformat (Atmos t.ex).
Nästa TV blir nog också en Ambilight då jag gillar det (en smaksak) fast 75" - större än så får inte plats ...

Afe har du köpt en separat Appel Hubb att plugga in i TV, LG C3 tex har inbyggd Appel är det sämre.
 
Det krävs dock betydligt lägre PPI på en TV än en datorskärm eller telefon eftersom betraktningsavståndet oftast är betydligt större.
Absolut. Som sagt så ser jag inte ens alla detaljer i bilden på 3m avstånd på min 65" i 4k, så jag borde egentligen sitta lite närmre.
När det gäller mobiler så brukar de ju ofta ha onödigt hög ppi.
 
Absolut. Som sagt så ser jag inte ens alla detaljer i bilden på 3m avstånd på min 65" i 4k, så jag borde egentligen sitta lite närmre.
När det gäller mobiler så brukar de ju ofta ha onödigt hög ppi.

Ja vars är det så med 65" när 8K kom för flera år sedan så var skillnaden att man då kunde vara så nära som 1 meter från TV:n rent teoretiskt. skall man visa bilder från en 61mp kamera på en 4K TV, så borde det väl typ vara 10-12K ja tar i lite grann nu så klart om man nu söker något extra, avståndet blir nyckeln hur man än gör, mins när man tog ett rejält förstorings glas och synade lokaltidning då såg man bara en massa punkter.

Sedan som nämnts tidigare så skiljer det på olika sändningar och vilket material som kommer in våra TV också, i början när vi fick mera kanaler så tyckte jag att bästa bilden kom från Eurosports sändningar och då som oftast ute i fina dags ljuset, TV 3 tålde inte snö på våra paraboler det var att gå ut med långa borsten.
 
Du skulle inte se någon som helst skillnad på dina 61MP bilder på 65"-TV mellan 8k och 12k om du inte står nära och använder förstoringsglas.

61MP har du på kameran för att kunna beskära eller möjligen om du skall ha en enormt stor väggtapet. Däremot skulle du kanske se skillnad på en 61MP-bild i 8k och en 32MP-bild i 8k, men det är en annan historia. Alla kameror tappar i skärpa om man zoomar in till 100%, pga bayerinterpolering etc.
 
Ja bra med sådana synpunkter, viktigt också om man kanske lägger en skaplig slant på en ny TV.

Frågan är ju vad TV:ns inbyggda gränssnitt egentligen betyder i dessa dagar. De som kör Apple har väl använt Siri både för TV och bl.a. för att prata med bilarnas GPS-navigering m.m. länge. En del styr ju även sin belysning med sina röstkommandon.

Själv ersatte jag förra veckan en äldre Google Chromecast med en ny med möjlighet till röststyrning - "Hey Google" - som faktiskt fungerar och verkligen underlättar. Man behöver heller inte använda detta töntiga anrop utan det går fint att bara trycka på en knapp och prata in vad man vill. Slut med att blippa blippa på taskiga skärmtangentbord. Rösttolkningen är imponerande och gör sällan fel vare sig jag pratar svenska eller engelska. En verkligt imponerande effektivitets och komfortökning för att inte säga en ren revolution. Till och med min teknikhatande fru har lagt bort Samsung-fjärren och kör nu allt via den nya kontrollen. Röststyrning har funnits i evigheter men den har sällan varit särskilt användbar tidigare.

Skälet till uppgraderingen var också till stor del driven av att vi i en vecka inte kunnat använda SVT-Play då det blivit helt oanvändbart p.g.a. galet laggande och hängningar typ var 15:e sekund. Det problemet är också helt borta nu med Google Chromecast. Jag vet inte vad de gjort på SVT men som det nu är så är det ju sämre än t.o.m. HBO var förut. Netflix har ju alltid kunnat så jag fattar inte riktigt att både HBO och SVT har haft och i det senare fallet fortfarande har. Har någon sabbat komprimeringsalgoritmerna??

Jag har haft några nätter i veckan nu då jag förkovrat mig och lärt mig mycket genom detta blandat med att lyssna på musik jag aldrig tidigare brytt mig om att söka fram på Spotify. Det har jag aldrig orkat tidigare med de äldre teckenbaserade ineffektiva gränssnitten.

Jag har länge tillhört de som retat sig på att exv. Samsung haft dåligt appstöd i sina mindre smarta s.k. SmartTV. En äldre modell med inte så många år på nacken kunde inte ladda ned önskvärda appar utan man förväntas istället köpa en ny TV och hoppas på det bästa. Hittills har denna nya version faktiskt fixat att ladda ned det jag velat ha fast dessa appar inte funnits bland default-uppsättningen bl.a. Telia Play som jag också använder. Så jag förstår de som tidigare valt TV-apparater för att de haft stöd för Android men jag tycker faktiskt detta är bättre och billigare. 800 spänn är en skitpeng i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.