Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?
Tacksam för råd!
Ja du Lennart...5 dagar och drygt 20 sidor efter din fråga känner jag såhär; Jag "vet allt" om båda sidors åsikter, har utökat mitt ordförråd med tekniska termer motsvarande en ingenjörsexamen men inget entydigt svar har givits. Och det var väl knappast väntat, jag tror inte att det finns. En reflektion är att du funderar på att "förnya datorn på bordet hemma", men många av svaren utgår inte riktigt från det utan talar om lösningar i stora nätverk, programeringsproblem m.m. Kanske inte något problem för "datorn på bordet hemma"? Det bör man ha i åtanke när man läser tråden.
Jag har självklart inget svar till dig om vad du skall välja, det måste du själv ge.
1. Att köpa en Mac är en större utgift än att köpa Win-PC. Bara du vet om din budget klarar det.
2. Ingen i tråden kan ge ett säkert svar huruvida dina eventuella programvarulicenser kostnadsfritt kan bytas ut mot mac-licenser. Beroende på vad du har kan det alltså möjligen uppstå kostnader här. Det måste du själv undersöka utifrån vad du har.
3. Många win-program kan användas i en mac om man väljer att köra med "dubbla operativsystem". Det är ju såklart en lösning, men vad har jag då vunnit på att byta om jag ändå ska jobba vidare i samma miljö? Såklart ytterligare en möjlighet att prova ett nytt system med lite andra funktioner, gränssnitt o.s.v. Vill du det och har råd till det? Det kan ju finnas en glädje enbart i att förnya sig lite och att upptäcka/prova lite nytt. Som sagt, svaret får du själv ge.
4. Många talar om virushotet mot Windows. Känner DU det som ett hot? Har DU haft problem med det? Visst kan man argumentera sig blå för både det ena och det andra, men vi måste var och en utgå från oss själva och vårt behov. Inte andras. Vi använder datorerna olika. Virushotet är betydligt större för vissa, t.ex. de som laddar ner mycket från nätet.
Själv upplever jag hotnivån som väldigt låg, oavsett vilken burk jag har framför mig...
Det finns säkert fler aspekter, men koppla dem till dina behov och förutsättningar och tag sedan ditt beslut utifrån det. Så har jag gjort, och det blev bra.
Lycka till i ditt val!!
/Arne