Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv är jag bara nöjd med att min mac går upp och ner i standby varenda gång jag lyfter eller stänger locket på någon sekund.
Något ingen Windowsbaserad dator jag haft klarat av någon längre tid.
(Är väl inne på min 5:e Win-laptop på jobbet)

Där har vi en av de stora fördelarna med Macintosh. Med samma OS- som maskin-tillverkare så minskar risken för inkompatibilitet mellan maskin- och programvara rätt rejält.

Detta har inget med OS X att göra.
 
Den stabiliteten får du lika lätt om du plockar ihop ett system själv, det är som sagt ingenting som har med att ett företag plockar ihop delarna eller inte.

Det är en aning enklare att gå till en affär och köpa ett färdigt system än att köpa lösa delar och bygga ihop själv.
 
Ja det är klart, vad som ingår i en garanti är ju knappast något Apple har bestämt. Inte i Sverige i alla fall, det är rätt tydligt vad som ingår i konsumentskyddslagen.

Jo, det är faktiskt Apple som bestämmer vad de garanterar. Konsumentköplagen definierar inga garantier utan stipulerar vilka reklamationsrättigheter en konsument har.
 
Jo, det är faktiskt Apple som bestämmer vad de garanterar. Konsumentköplagen definierar inga garantier utan stipulerar vilka reklamationsrättigheter en konsument har.

Sant, jag använde garanti lite väl fritt. (Hade ju dessutom fel om tiderna 6mån resp 36mån)
 
Senast ändrad:
Jag har en kompis som alltid kört pc och byggt ihop sina (värsting maskiner) och alltid tyckt det gett mest för pengarna etc, han köpte min mac pro för att jag ville ha en mindre på rese jobben. Mac pro hade inte samma prestanda men den var nästan lika snabb ändå det som han upplevde den stora skillnaden var att den aldrig krånglar den fungerar smärtfritt.
Om vi säger så här det har inte hans pc byggen gjort. Nu är han macbiten och kommer köpa en imac 27 oxå och överge pc träsket som han själv säger.
En del säger att deras pc här aldrig får virus, krascher etc och hävdar att om det sker så är det fel på användaren. Jag är absolut ingen data expert och därför kanske mac är bäst för mig för jag har aldrig fått virus eller krascher på 10 år.

Jag är bara lite nyfiken Erik du säger att DU valt mac till jobbet och jag undrar varför du gjort det när du dissar mac totalt det är för mig obegripligt.

Sedan när det kommer fram att du helst bygger dina datorer själv så gör det mig ändå mer tveksam. Var jobbar du och med vad Erik?
 
Dom enda (fel) jag haft på mac är att på en mac pro så tog batteriet inte emot laddning, tydligen hade mac problem med batterierna för det var många som fick dom utbytta. Det är det enda felet jag haft på mac men däremot så kan jag snart skriva en a4 på alla fel jag haft på en ny kamera jag köpt.
 
Jag är bara lite nyfiken Erik du säger att DU valt mac till jobbet och jag undrar varför du gjort det när du dissar mac totalt det är för mig obegripligt.

Sedan när det kommer fram att du helst bygger dina datorer själv så gör det mig ändå mer tveksam. Var jobbar du och med vad Erik?
Ganska enkelt, valde en Mac för att köra OS X utan att bryta mot EULA:n. OS X ville jag köra för terminalen och keychain. Tyvärr är där väldigt mycket usabilitymissar i OS X som gör att det inte är fullt så smärtfritt som jag ville ha det, antagligen kommer jag välja en PC nästa gång om Apple inte skärper till sig på den biten.
Sen måste du sluta med att hitta på saker från tomma intet, det ser väldigt dåligt ut.

Att bygga en dator kan en en 10åring göra, det är inget svårt alls, vad det har med yrke att göra förstår jag dock inte. Vad har yrkesval med datorbygge att göra (om man nu inte jobbar i en datorbutik)?
Jag jobbar som utvecklare, bygger webbapplikationer.
 
Att bygga en dator kan en en 10åring göra, det är inget svårt alls, vad det har med yrke att göra förstår jag dock inte. Vad har yrkesval med datorbygge att göra (om man nu inte jobbar i en datorbutik)?
Jag jobbar som utvecklare, bygger webbapplikationer.

Bygga en dator kan en 10-åring göra. Bygga en som du vet blir stabil och bra i förväg kräver något mer än så.
 

Jag vet inte det, företag som HP, Dell m.fl misslyckas inte allt för sällan och de är generellt rätt duktiga på vad de gör.

Fast det behöver ju inte innebära att man inte kan lyckas som 14-åring för det mesta. Det rör sig dock mer om tur än skicklighet.
 
Håller med Tozz.

Det är inte särskilt mycket svårare att skruva ihop en PC än att koppla in ett tv-spel.

Jag har byggt några stycken vid det här laget men den sista har jag lyckats förstöra genom att fylla den med hårddiskar och inga fläktar. Den är lite tjurig nu... Fast det är ju inte windows fel direkt.

Kontentan är att båda systemen fungerar, det ena är varken bättre eller sämre annat för enskilda ändamål. Man skulle t ex inte bygga en filserver av en Mac. Åtminstone inte för hemmabruk eller småföretag.

/Maverick
 
Håller med Tozz.

Det är inte särskilt mycket svårare att skruva ihop en PC än att koppla in ett tv-spel.

Jag har byggt några stycken vid det här laget men den sista har jag lyckats förstöra genom att fylla den med hårddiskar och inga fläktar. Den är lite tjurig nu... Fast det är ju inte windows fel direkt.

Kontentan är att båda systemen fungerar, det ena är varken bättre eller sämre annat för enskilda ändamål. Man skulle t ex inte bygga en filserver av en Mac. Åtminstone inte för hemmabruk eller småföretag.

/Maverick

Jorå, jag har byggt flera stycken själv. De har fungerat, ja alla utom en. Där hade jag lite otur och valde lite snett på komponenterna, blev aldrig någon särdeles bra maskin även om den fungerade hyfsat.

Jag hade inte i förväg kunnat tala om vilken av maskinerna som skulle fungera och vilken som inte skulle göra det. Tur var det som avgjorde i slutändan.

Man har en stor chans att det fungerar som det ska. Det är dock få som kan säga att maskinerna de bygger fungerar varje gång genom deras kunskap om hårdvaran fungerar tillsamman och hur OS:et hanterar en denna kombination.
 
Jag vet inte det, företag som HP, Dell m.fl misslyckas inte allt för sällan och de är generellt rätt duktiga på vad de gör.

Fast det behöver ju inte innebära att man inte kan lyckas som 14-åring för det mesta. Det rör sig dock mer om tur än skicklighet.
Jo men det gör ju Apple också, så det är inget speciellt unikt för PC-världen.
Det tog många år innan MBP ens fick fungerande fläktar (dvs som låter inte som dammsugare längre), och det är ju inte en allt för avancerad sak.
Alla OEM-tillverkare snålar på kvalitén i första ledet, det kan man undvika som hemmabyggare och därmed också eliminera det som i princip alltid får märkesdatorer att "braka". Det krävs inte mycket skicklighet att inse att man måste betala för bra komponeneter, kommer man så långt har man i princip stegat förbi alla datortillverkare redan.
 
hörru Erik
är det någon skilnad på mac osX senaste version och win 7

varför krånglar mina pc mer än mina mac? om de används likvärdigt? det är en fråga som jag ställer efter att ha kört båda systemen brevid varandra under ett antal år.

kan du redogjöra för ev skilnad i de olika operativsystemens uppbyggnad?

enkel fråga. är osx bättre modernare eller sämre än wins OS för de människor som skall använda datorn som ett arbetsredskap och inte vill pula med datorn för att den skall hålla sig i trim

Kort sagt, finns det något mervärde att använda OS X jämfört med win? och för oss som vill ha datorn som ett enkelt arbetsredskap???????
 
Senast ändrad:
hörru Erik
är det någon skilnad på mac osX senaste version och win 7

varför krånglar mina pc mer än mina mac? om de används likvärdigt? det är en fråga som jag ställer efter att ha kört båda systemen brevid varandra under ett antal år.

kan du redogjöra för ev skilnad i de olika operativsystemens uppbyggnad?

enkel fråga. är osx bättre modernare eller sämre än wins OS motsvarighet för de människor som skall använda datorn som ett arbetsredskap och inte vill pula med datorn för att den skall hålla sig i trim
Lagom sarkastisk?

Varför dina datorer krånglar kan bara du svara på, kan du svara på varför min Mac krånglar? Nej jag trodde det också.

Det enda OS jag pular i för att det ska funka är Ubuntu, Win7 och OS X sköter sig bra själv. Vad som är bäst är helt individuellt, jag anser att 95% av alla som använder en dator inte borde använda en dator, just för att dom saknar kunskap (det är förvisso rätt bra rent ekonomiskt och utvecklingsmässigt sätt). Det finns nog inget annat verktyg som används av så många, på så fel sätt, som en dator (oavsett tillverkare).
 
Det är för att du frågade "hur långt är ett rep". Dina inlägg osar dessutom sarkasm långa vägar och din attityd välkomnar varken svar eller diskussion.
Vem är "användare"?
vi vanliga människor som använder datorn i vårt vardagliga jobb

du menar att det finns inga skilnader , fördelar med OSX jämfört med win
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.