Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Mac till redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Orsaken till den lilla prisskillnaden är att 14' har priset satt innan dollarn steg medans M2 modellerna är satta efter.

14' har bättre skärm, mera anslutningar i form av en usb-c + hdmi och magsafe, stöd för 2 externa skärmar samt 2 extra högprestanda kärnor. Fördelen med 13' MacBook Pro är att M2 är snabbare på enkeltrådade laster än M1.

Problemet med nya MacBook Air är priset, ska man ha 16 GB ram och 512 GB disk så är priset inte långt ifrån en 14' MacBook Pro.

Har inte tittat på priset öht sedan jag köpte min (på kampanj). Idag skulle jag köpa den nya med M2-chipet (eller 14-tummaren).

Orsaken till den lilla prisskillnaden är att 14' har priset satt innan dollarn steg medans M2 modellerna är satta efter.

14' har bättre skärm, mera anslutningar i form av en usb-c + hdmi och magsafe, stöd för 2 externa skärmar samt 2 extra högprestanda kärnor. Fördelen med 13' MacBook Pro är att M2 är snabbare på enkeltrådade laster än M1.
Du har nog rätt, i USA skiljer det 300 USD mellan MBP14 och MBP13M2 med 16/512 i båda. I Sverige skiljer det 1500 kr.

Det är väldigt svårt att hitta något rimligt skäl att köpa MBP13, om man inte älskar touchbar.

Nu blev jag osäker när jag läste era svar och recensioner.
Jag har beställt en 13” MBP, 24 gb ram, M2 processor.
Är som sagt inte så kunnig och insatt i detta men trodde typ att ”senaste modellen måste va den bästa”.
Frågan är om jag ska avbeställa och köra på en 14” MBP, 16 gb, M1 processor för nästan samma summa.
Ja. 14-tummaren är bättre på i princip alla sätt. Kortläsare, magsafekontakt, snabbare, bättre skärm … 13-tummaren är en mycket äldre modell, som bara uppdaterats med ny processor.

Nu blev jag osäker när jag läste era svar och recensioner.
Jag har beställt en 13” MBP, 24 gb ram, M2 processor.
Är som sagt inte så kunnig och insatt i detta men trodde typ att ”senaste modellen måste va den bästa”.
Frågan är om jag ska avbeställa och köra på en 14” MBP, 16 gb, M1 processor för nästan samma summa.

Jag kommer redigera bilder i Lr och Ps och koppla till externa skärmar.
Det är ju färre anslutningar på nya 13” men det löser man väll med en hub tänkte jag och kortläsare.
Touch bar har jag aldrig använt, verkar ju inte va många som gillar det. Hur gör man då med alla F-knappar?

Nu blev jag fundersam, ska jag byta till 14” M1??

mvh
Johan
Läs recensioner (MacWorld skriver att 13" känns inte som en Pro dator) och avgör själv vad är bättre för dig. Generella skillnaden mellan M1 Pro och M2 är försumbara så: bättre skärm, fler portar, bättre ljud och snabbare lagring på 14" skulle vinna (för mig).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar