** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lagom sarkastisk?
Vad som är bäst är helt individuellt, jag anser att 95% av alla som använder en dator inte borde använda en dator, just för att dom saknar kunskap (det är förvisso rätt bra rent ekonomiskt och utvecklingsmässigt sätt). Det finns nog inget annat verktyg som används av så många, på så fel sätt, som en dator (oavsett tillverkare).
Oj, om vi överför det här tänket på bilar skulle alltså bara mekaniker få köra bil? Låter inte det lite begränsande? Apple har förstått detta och gjort en dator/GUI som inte bara kan användas av datatekniker/programmerare utan även av alla andra, och dessutom så behöver den oftast aldrig lagas ens heller. + 2 till Apple. :D

vi vanliga som använder datorn i vårt vardagliga jobb

du menar att det finns inga skilnader , fördelar med OSX jämfört med win
Du är fortfarande helt för generisk. Jobbar du med ett ekonomiprogram eller renderar du 3d-landskap för IMAX-filmer?

Det finns många fördelar rent usabilitymässigt i W7 kontra OS X, jämförelsevis är OS X väldigt fientligt att jobba i (bortser helt från vana här). Säkerhetsmässigt har båda mindre och allvarligare hål, har inte märkt att OS X brandvägg går igång som standard, W7 erbjuder dock det från början och den är faktiskt rätt så kompetent. Jobbar du mycket i *NIX-miljö ger dig OS X en vettig terminal, tyvärr har dom inte löst sin egna tangentbordsuppsättning kontra *NIX vilket gör att det kan bli lite segt i början, men det är en vanesak. Du får en SSH-keychain som funkar perfekt, någon W7 helt saknar. OS X har FileVault som är sjukt bra också, någon Microsoft borde ta efter. Hårdvara är billigt, information är dyrt. Just pga av detta lämpar sin OS X riktigt bra på laptops (man tappar sällan bort en stationär). Men man får ju väga allting fram och tillbaka mot varandra.

Oj, om vi överför det här tänket på bilar skulle alltså bara mekaniker få köra bil? Låter inte det lite begränsande? Apple har förstått detta och gjort en dator/GUI som inte bara kan användas av datatekniker/programmerare utan även av alla andra, och dessutom så behöver den oftast aldrig lagas ens heller. + 2 till Apple. :D
Vad har mekaniker med saken att göra? Nej om vi överför det här tänket på bilar skulle bara folk som kan köra bil få köra bil. Du kanske har hört talas om körkort? Tyvärr funkar inte körkort i praktiken, men i teorin är det ju fint.

Det är för att du frågade "hur långt är ett rep". Dina inlägg osar dessutom sarkasm långa vägar och din attityd välkomnar varken svar eller diskussion.
Vem är "användare"?

ps snälla Erik
jag försöker förstå varför mina maccar bara kan tuffa på och varför jag måste installera om, defragmentera, rensa mina pc i jämförelse med mina maccar för att de skall efterhand ha samma prestanda''

Ingen sarkasm bara en förståelse varför mina tre pc med liknande uppgifter som mina maccar saggar ner, går allt långsammare osv

Hjälp mig att förstå varför en sökning av bilder tar så lång tid samt varför en uppstart tar allt lägre tid med mina PC och maccarna är helt opåverkade efter samma användning

kan det skilja i OS uppbyggnad=

Senast ändrad:
Du är fortfarande helt för generisk. Jobbar du med ett ekonomiprogram eller renderar du 3d-landskap för IMAX-filmer?

Det finns många fördelar rent usabilitymässigt i W7 kontra OS X, jämförelsevis är OS X väldigt fientligt att jobba i (bortser helt från vana här). Säkerhetsmässigt har båda mindre och allvarligare hål, har inte märkt att OS X brandvägg går igång som standard, W7 erbjuder dock det från början och den är faktiskt rätt så kompetent. Jobbar du mycket i *NIX-miljö ger dig OS X en vettig terminal, tyvärr har dom inte löst sin egna tangentbordsuppsättning kontra *NIX vilket gör att det kan bli lite segt i början, men det är en vanesak. Du får en SSH-keychain som funkar perfekt, någon W7 helt saknar. OS X har FileVault som är sjukt bra också, någon Microsoft borde ta efter. Hårdvara är billigt, information är dyrt. Just pga av detta lämpar sin OS X riktigt bra på laptops (man tappar sällan bort en stationär). Men man får ju väga allting fram och tillbaka mot varandra.

detta förstår jag inget av.har mac osx några fördelar jämfört med Win?

Om du inte förstår det pratar du med fel person, alla begreppen är standard i OS X och W7, om du jobbat flera år med systemen som du påstår kan det omöjligt vara något främmande.

nu förstår jag allt mindre av av vad du skriver.
enkel fråga har mac osx några fördelar över dagens win?

jag anser att 95% av alla som använder en dator inte borde använda en dator, just för att dom saknar kunskap (det är förvisso rätt bra rent ekonomiskt och utvecklingsmässigt sätt). Det finns nog inget annat verktyg som används av så många, på så fel sätt, som en dator (oavsett tillverkare).

Hehe, Jag tror snarare att 95 % av alla användare skiter fullkomligt i saker som du skriver nedan, de vill liksom jag bara ha en dator som fungerar. Att Mac strular mindre vet alla macanvändare, nya som rutinerade.

nu förstår jag allt mindre av av vad du skriver.
enkel fråga har mac osx några fördelar över dagens win?
Du börjar bli tråkig, ja OS X har fördelar över W7 och W7 har fördelar över OS X.
Lägger man sig på en sådan barslig nivå är det ingen fråga om att man kommer göra dumma val.

Hehe, Jag tror snarare att 95 % av alla användare skiter fullkomligt i saker som du skriver nedan, de vill liksom jag bara ha en dator som fungerar. Att Mac strular mindre vet alla macanvändare, nya som rutinerade.
Du menar att dom skiter i vad dom ska ha datorn till? Thanks for proving my point :)

Faktalösa "Mac strular mindre" funkar inte, det finns så många supporttrådar i Apples officiella forum att den som gör ett sådant uttalande rätt och slätt ljuger eller är grovt felinformerad.

Du menar att dom skiter i vad dom ska ha datorn till? Thanks for proving my point :)

Faktalösa "Mac strular mindre" funkar inte, det finns så många supporttrådar i Apples officiella forum att den som gör ett sådant uttalande rätt och slätt ljuger eller är grovt felinformerad.

Jag upplever mac som säkrare.

Ta det där med hur mycket virus det finns till pc jämfört med mac.

Jag skall köpa en mac p.g.a. dess stabilitet, därefter kommer snygg design.
Oj vad kul jag skall ha med min mac.

Förresten, varför hänger du här som inte gillar fotosidan där användarna lägger upp bilder på pasta och annan enligt dig dåliga bilder.

Lägg upp enligt dig en enda bra bild så kan vi kommentera den enda bästa bilden du lägger upp :)

(har haft pc sen...kan man kalla abc80 för pc?)

Senast ändrad:

Windows kan inte döda processer som hänger speciellt effektivt.
(Processen svarar inte och då blir Win helt förtvivlat och kastar ur sig dialogrutor i stället för att göra som man säger)

Windows klarar illa av hibernate/standby på laptops (Jag har då aldrig haft någon där det fungerat)

Windows är illa kompatibelt mot andra operativssystem vad gäller nätverk och fildelning. (Windows är rätt kass på nätverk över huvud taget.)

(Processen svarar inte och då blir Win helt förtvivlat och kastar ur sig dialogrutor i stället för att göra som man säger)

Windows klarar illa av hibernate/standby på laptops (Jag har då aldrig haft någon där det fungerat)

Windows är illa kompatibelt mot andra operativssystem vad gäller nätverk och fildelning. (Windows är rätt kass på nätverk över huvud taget.)
Nu pratar du nog om XP igen, du kan väl hålla dig relevant? I W7 körs mycket i user mode, du kan hotswappa ditt grafikkort om du skulle vilja det t.ex. Jag tror faktiskt att du helt saknar erfarenhet av W7 och sitter och skriker om Windows 98 och XP.
Har du sett vad som händer när en process händer sig i OS X? Ingenting, du får inte ens en hint om att något är fel, tycker du det är en bättre väg att gå?

Vad har det med "Mac strular inte" att göra? W7 har stöd för NFS out of the box, med det och SMB har man täckt dom scenariona det är tänkt för. Att det inte stödjer Apple talk eller Bonjour är jag glad för. Hur försvarar du OS X's file poisioning på network shares?

Jag upplever mac som säkrare.

Ta det där med hur mycket virus det finns till pc jämfört med mac.

Jag skall köpa en mac p.g.a. dess stabilitet, därefter kommer snygg design.
Oj vad kul jag skall ha med min mac.

Förresten, varför hänger du här som inte gillar fotosidan där användarna lägger upp bilder på pasta och annan enligt dig dåliga bilder.

Lägg upp enligt dig en enda bra bild så kan vi kommentera den enda bästa bilden du lägger upp :)

(har haft pc sen...kan man kalla abc80 för pc?)
Hur många? Är det ens relevant? Aldrig förstått varför man tycker skadlig kod man kör manuellt som användare är speciellt relevant när man pratar om säkerhet. Gå in på Secunia och kolla patch bulletins istället.

Det är sjukt roligt att se hur många naiva och trångsynta människor det finns, det är en billig form av underhållning för mig :)

Instämmer helt, precis som med bilar!

Hur många ventiler eller vad de är bra för skiter nog det flesta bilägare i, bara bilen är pålitlig och utför de uppgifter den får.
Att den sedan är lätt att handskas med och kräver lite underhåll gillar nog majoriteten.
Men för entusiasterna är det förståss fritt fram att köpa sig en entusiastbil och bosätta sig i garaget om det krävs.

Undra just hur hjälpt trådskaparen känner sig av sin tråd?

Det kan inte mac heller kan jag meddela. Det är nämligen den klart vanligaste orsaken till att jag är tvungen att boota om min mac.

Men argumentationen är lite märklig

"Alla vet att mac strular minst"

* Funkar en pc så är det tur eller så ljuger användaren
* Det omvända gäller om en mac strular
* Mac säga aldrig ha strulande drivrutiner, om man inte har en iPhone så framstår sync-listan av telefoner närmast slumpmässig. Min mac i kombo med LR har en egenhet i att skicka varannan utskrift till fel skrivare.
* Åtminstone min mac monterar upp de externa diskarna lite på lust. För det mesta funkar det och sen så bara vägrar den och så har man att göra i nån halvtimme innan den lyckas hitta diskarna igen.

Många som kört båda systemen sida vid sida vittnar om att det inte är några större skillnader men det tycks vara svårt att acceptera för många.

Köp det ni vill, det kommer antagligen att funka utmärkt för det mesta.

Är det ingen som kan förklara varför Mac tappar bort filrättigheterna? Jag kör journalfört.

/Maverick

Många som kört båda systemen sida vid sida vittnar om att det inte är några större skillnader men det tycks vara svårt att acceptera för många.
Får många är det inte svårt, det är fullkomligt omöjligt. Sen ska man alltid ta i betänkande att de flesta som "har erfarenhet av Windows" pratar om Windows 95 eller XP, kanske ett opatchat Vista. Man är i princip aldrig relevant, givetvis jämför man med OS X 10.6.2.

Hur många? Är det ens relevant? Aldrig förstått varför man tycker skadlig kod man kör manuellt som användare är speciellt relevant när man pratar om säkerhet. Gå in på Secunia och kolla patch bulletins istället.

Det är sjukt roligt att se hur många naiva och trångsynta människor det finns, det är en billig form av underhållning för mig :)

undvikande av frågor är du bra på.

Lägg upp en bild så skall vi kommentera och sätta betyg på din bild.

Är det för mycket OT tycker du?

undvikande av frågor är du bra på.

Lägg upp en bild så skall vi kommentera och sätta betyg på din bild.

Är det för mycket OT tycker du?
Undvikande? Är det bara du som får ställa frågor? Jag är inte speciellt intresserad av några betyg på bilder, då hade jag lagt upp dem för betygssättning, förefaller väl ganska logiskt (även om logik inte verkar vara något man uppskattar här)?

Nu pratar du nog om XP igen, du kan väl hålla dig relevant? I W7 körs mycket i user mode, du kan hotswappa ditt grafikkort om du skulle vilja det t.ex. Jag tror faktiskt att du helt saknar erfarenhet av W7 och sitter och skriker om Windows 98 och XP.
Jepp jag skriker om NT4 och XP. Windows har dock lovat att problemen skall försvinna redan win3, det har inte hänt. Jag förhåller mig minsta sagt milt skeptisk till w7 tills motsatsen bevisats.
Ska byta på jobbet i vår så vi får väl se.
Har du sett vad som händer när en process händer sig i OS X? Ingenting, du får inte ens en hint om att något är fel, tycker du det är en bättre väg att gå?
Eeh, ja det tycker jag. Det är så alla vettiga system fungerar. Strul hamnar i loggar men stoppar inte hela datorn från att göra det man ber den göra.
Program som hängt sig märker man ändå när man ska använda dem. Då kan man slå ihjäl dom och starta om.

Vad har det med "Mac strular inte" att göra? W7 har stöd för NFS out of the box, med det och SMB har man täckt dom scenariona det är tänkt för. Att det inte stödjer Apple talk eller Bonjour är jag glad för. Hur försvarar du OS X's file poisioning på network shares?

Sant har lite med mac stular att göra. Att hänvisa till SMB är väl lite magstarkt med tanke på att MS har hatat det open source projektet sedan dag 1.
Dessutom så är smb knappast något prestandamonster.

NFS out of the box, nice. det tog bara 20år att fatta vad som gäller alltså. Nu gäller det bara att den funkar som standarden säger också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar