Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mig veterligen så är det inte DELL som är upphovsmän till Windows? Det är alltså inte Microsofts uppgift att skriva fungerande drivrutiner till DELLs hårdvara.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det där en av fördelarna med Macintosh. Det är samma bolag som gör hårdvaran, operativsystemet samt drivrutinerna (eller åtminstone integrerar i det sista fallet).

Det gör risken för att inkompatibiliteter ska slinka med i den färdiga produkten betydligt lägre.
 
Min egen erfarenhet är att Mac strular mindre

Gäller Mac OS X alltså. Det gamla Mac-systemet (som väl inte hade något specifikt namn förutom "System" följt av versionsnummer) var däremot rätt påfrestande. Det bombade i tid och otid och var ett jävla elände att använda. Dess enda berättigande var att det kunda köras på en handikappad dator (dvs de tidiga Macintosharna). Att Apple inte lyckades skapa en ersättare utan var tvungna att köpa in det som blev OS X är ett rätt stort misslyckande.

Jag använde NeXTStep på 90-talet och kände igen mig en hel del när jag började använda Mac OS X i mitten av 00-talet. Då var det nästan 10 år sen jag hade använt Mac regelbundet. Det kändes rätt skönt att slippa Mac då.
 
Ja det kan gå att hitta macar med fel oxå men vad man kan säga är väl att när du väl hittat en PC som funkar felfritt så suger den ändå. :p

Word :D

På jobbet, när man får betalt och IT-supporten får svettas med att hålla maskinerna igång så kan man köra PC/Windoze men på sin fritid vill iaf jag helst slippa ;)
 
Ursprungsfrågan

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

By till Mac! Det är kul med nya saker. Om du köper en Windows-PC så blir det bara ungefär likadant som det du har, fast snabbare. Med en Mac får du en massa nya skojiga saker att leka med som du inte har haft förut.

Jag har kört Windows på jobbet i ungefär 10 år nu, men min nästa jobbdator blir nog en Mac. Jag funderar också på att skaffa Windows 7 till en av datorerna hemma för att se om det är någe skoj.
 
Mac

då kan du köra både OSX och winjoxet, sedan efter ett tag så tror jag att du liksom alla andra huttar win i papperkorgen-men fördelen är du kan ju köra både WIN och Mac OSX utan några problem på en Mac
 
Mac

då kan du köra både OSX och winjoxet, sedan efter ett tag så tror jag att du liksom alla andra huttar win i papperkorgen-men fördelen är du kan ju köra både WIN och Mac OSX utan några problem på en Mac

Win7 kommer aldrig försvinna från min mac men om han/du gillar design och tycker det är värt de extra pengarna (macen är dyrare + Win7 måste köpas separat) är det ett lätt val: Mac.
 
Läs om, läs rätt.

Jag tror nog jag läste rätt. (om inte förklara hur du menar) I Apples fall så äger de problemet för de äger hela systemet. Problemet är inte OS X men det är Apples. I fallet med Windows är det inte MS fel utan den berömde "någon annan" tills man som slutanvändare lyckats visa vad som strular. Då blir "någon annan" nvidia i ditt exemnpel.

Nu har vi kommit till pudelns kärna; nämligen att du liksom väldigt många ProMac-användare väldigt ofta envisas med att jämför senaste versionen av OS X med Windwos98/XP. Men sen visar det sig att alla utlägg bara handlar om att dölja det faktum att man inte vet vad man pratar om.

Tror knappast trådskaparen är intresserad av att köpa en ny datorn med Windows XP på, vilket inte ens går om man inte väljer en NetBook.

Har aldrig hymlat med vad jag utgår ifrån, med tanke på MS trackrecord så håller jag det inte för osannolikt att folk sitter och svär över W7 om två år.
Det har ju lixom hänt förr, med varenda release som de gjort av varenda OS de släppt.

Varför skulle det bli en så dramatiskt förändring nu? För att detta är den första release som Bill själv inte är inblandad i? (jag tror det är så iaf)
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det där en av fördelarna med Macintosh. Det är samma bolag som gör hårdvaran, operativsystemet samt drivrutinerna (eller åtminstone integrerar i det sista fallet).

Det gör risken för att inkompatibiliteter ska slinka med i den färdiga produkten betydligt lägre.

Där är faktiskt den enda fördelen som Apple har mot MS, men den är o så viktig.
(Bortser helt från design och likande nu)

Hur väl integrerad och sluttestad (systemtest) en produkt blir av helt avgörande för hur bra den faktiskt fungerar.
När man plockar ihop en "vanilg" PC så är det bara gjort delsystemtester mot interface-specar och/eller någon form av rigg.
Sedan gör man som slutanvändare systemtestet själv.

Det är ju också Apples stora svaghet. Inga licenstillverkade datorer, mindre modellutbud.
 
Hur tror du motsvarande sammanställning för MS baserade datorer ser ut?
MS bygger inga datorer, svårt att göra en sammanställning på det. Rent logiskt borde antalet människor i siffror med mjukvaruproblem vara ofantligt mycket större med tanke på MS 90% av marknaden. Tittar man på Apples prisklass och jämför med PC-datorer i samma prisklass är det nog få serier som har så mycket problem som Apples datorer (rätt givet då fler kommer att ha Apples burkar och också kunna utsätta dem för fler scenarion).
Den enda tillverkare jag vet som förstör hårdvara med sina upgrades förutom Apple är Sony (PS3).
 
Mac eller PC?

Så fort denna fråga ställs dyker det upp ett gäng påståenden som jag tvivlar är sanna. Här kommer det jag tror på. Jag gjorde mitt val för några år sedan till Apples favör och som utbudet ser ut i dagsläget köper jag ingen fler windowsburk. Windows 7 är ju trots att bara en gris med lite smink på. Men visst, alla har väl varit på krogen och vet vad lite smink kan göra! ;-)

Seriöst så tror jag på påståendet att Windows 7 är vad Vista borde ha varit. Men då måste man ta en funderare. Har utvecklingen på OSX stått still sedan Vista? Knappast. Båda systemen har sina fördelar och nackdelar, det inser jag. Jag kan fortfarande sakna vissa saker från Windows. Inte minst program som Fast Stone (en ACDSee liknande gratisvariant) men i det stora hela är jag så mycket mer nöjd med Mac. Men en sak är ju klart. Man får betala för det. Men är det inte alltid så. Lite bättre kostar i regel mycket mer. Så är det när det gäller bilar, mat och allt annat också. Så varför inte på datorer?

Macarna är något stabilare, tystare, startsnabbare, mer logisk (enligt mig) och mycket exklusivare. Det räcker för mig. Men glöm inte att du måste fram med stora plånboken.

Jo, just det... Jag HAR både provat att installera samt använda Windows 7 för den som undrar och enormt impad är jag inte som ni förstår, men en klar förbättring från Vista...
 
Senast ändrad:
Snälla, förklara för mig...

MS bygger inga datorer, svårt att göra en sammanställning på det. Rent logiskt borde antalet människor i siffror med mjukvaruproblem vara ofantligt mycket större med tanke på MS 90% av marknaden. Tittar man på Apples prisklass och jämför med PC-datorer i samma prisklass är det nog få serier som har så mycket problem som Apples datorer (rätt givet då fler kommer att ha Apples burkar och också kunna utsätta dem för fler scenarion).
Den enda tillverkare jag vet som förstör hårdvara med sina upgrades förutom Apple är Sony (PS3).

--> Du påstår att du vet att Apple förstör hårdvara med sina upgrades. Kan du förklara för mig vad det är de gör samt några exempel på vad de gjort. Tacksam för svar med hänvisningar till seriösa källor.

För övrigt har jag haft fyra Macar och 5 PC i mina dagar. Mina PCs har krånglat betydligt mer! Faktiskt mest mjukvarumässigt men även något mer hårdvarumässigt. Nu är så få datorer inte statistiskt grundande. Men dock.
 
MS bygger inga datorer, svårt att göra en sammanställning på det.

Nä precis, men det är ju väldigt praktiskt att det finns en sådan lista för Mac. det blir ju så mycket enklare för dig att hänvisa till något då.

Den listan säger en del om Apple men kan på inget sätt användas som jämförelse med MS. För precis som du säger så gör MS bara en del av många i MS-baserad dator.
 
Nä precis, men det är ju väldigt praktiskt att det finns en sådan lista för Mac. det blir ju så mycket enklare för dig att hänvisa till något då.

Den listan säger en del om Apple men kan på inget sätt användas som jämförelse med MS. För precis som du säger så gör MS bara en del av många i MS-baserad dator.
Jag har inte hänvisat till någon lista, var snäll och läs vem du skriver till och vad.
Det är dock roligt att folk här pratar om hur bra Apple är, men hårdvaran får ingen prata om, för hårdvara gör ju inte MS. Logiken tog sin väska och sprang.
 
Att bara ha en leverantör av hårdvara och operativsystem är iofs en fördel för många. För det är ett jädra skit ibland att bli skickad fram och tillbaka. Iofs så skulle man kunna ifrågasätta nyttan eftersom många här hävdar att mac aldrig strular. Jag skulle vilja hävda att problemen inte är direkt borta. En stor mängd hårdvara saknar helt stöd för mac, sist jag råkade ut för det var när jag letade NAS. Liksom min telefon. Visst kan man säga att det inte direkt är Apples fel, men frågan är vad man föredrar. En möjligt krånglande drivrutin eller ingen drivrutin alls.

Vidare så finns det nog en stor mängd människor som inte betraktar det som en fördel att vara låst till tillverkarens hårdvara. Tror det är gott om folk som vill välja sina ljudkort, grafikkort, tangentbord osv själv. Jag skulle t ex aldrig köpa en iMac eftersom jag vill välja skärm själv och främst slippa den skitskärmen som den tycks vara utrustad med numera. Eller bara möjligheten att kunna installera extra hårddiskar. Det känns inte så rimligt att köpa en MacPro bara för att få den möjligheten...

Så hur jag än försöker värdera mac vs PC så kommer jag alltid fram till same, same but different.

/Maverick
 
--> Du påstår att du vet att Apple förstör hårdvara med sina upgrades. Kan du förklara för mig vad det är de gör samt några exempel på vad de gjort. Tacksam för svar med hänvisningar till seriösa källor.

För övrigt har jag haft fyra Macar och 5 PC i mina dagar. Mina PCs har krånglat betydligt mer! Faktiskt mest mjukvarumässigt men även något mer hårdvarumässigt. Nu är så få datorer inte statistiskt grundande. Men dock.
Kort och gott har Apples QC (Quality Control) gått ner kraftigt, vilket är ett resultat av ökat sälj, oavsett tillverkare.
Apple har så vitt jag vet aldrig erkänt sina misstag utan silently pushat nya updates med fixar. Det är därför det är så roligt med folk i trådar som denna som skriker om hur bra Apple är för att det är samma tillverkare av OS och hårdvara (Apple outsourcar för övrigt sin produktion) när verkligheten säger något helt annat. Många verkar dock inte leva i verkligheten :)
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1828404&start=15&tstart=0
http://www.reghardware.co.uk/2009/06/26/macbook_firmware_drive_failure/
 
Jag har inte hänvisat till någon lista, var snäll och läs vem du skriver till och vad.
Det är dock roligt att folk här pratar om hur bra Apple är, men hårdvaran får ingen prata om, för hårdvara gör ju inte MS. Logiken tog sin väska och sprang.

Jorå prata hårdvara hur mycket du vill. Då får du ju sluta prata OS X samtidigt.
Då får du dessutom sluta tala om MS & Mac-hårdvara för som du säger gör de inte datorer.
(Även om jag tycker att hårdvara är det enda som MS är riktigt bra på)
 
Jorå prata hårdvara hur mycket du vill. Då får du ju sluta prata OS X samtidigt.
Då får du dessutom sluta tala om MS & Mac-hårdvara för som du säger gör de inte datorer.
(Även om jag tycker att hårdvara är det enda som MS är riktigt bra på)
Jag pratar förvisso om Apple och Microsoft, att du pratar om något annat är väl upp till dig.
Ett antal syftningsfel i ditt inlägg gör det väldigt svårt att tolka vad du vill ha sagt.
 
Vem fan tror att Apple kan allt? Klart de köper in vad de inte har in house..

Apple "gör" i alla fall både datorer och operativsystem med fördelen och givetvis nackdel. För min och de flesta överkommer fördelen de nackdelar som kommer med det.

Jag skulle nog klarar mig alldeles ypperligt med nästan så snygga och smidiga Linux varianter, men just att mjukvara och hårdvara är så anpassat i en Mac gör mitt val enkelt.

Vad det gäller hårdvaran så är den absolut bästa funktionen MacBook Pro's tangentbelysning. Väljer bort precis alla andra datorer pga det. Näst bästa är den det batteriet med tiden som är riktigt användbar.

Jag har kör lite WinXP när jag måste via WMware Fusion och testar lite Linux KDE bara för att göra det.

Grymt nöjd Mac user sedan 1985.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.