Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undvikande? Är det bara du som får ställa frågor? Jag är inte speciellt intresserad av några betyg på bilder, då hade jag lagt upp dem för betygssättning, förefaller väl ganska logiskt (även om logik inte verkar vara något man uppskattar här)?

En lätt sökning på dig i detta forum får jag fram att du är rätt kritisk i den bemärkelse att du klankar ned på allt och alla.

Den enda som tycks ha rätt är du och ingen annan.

Att vi tycker att mac är bra är nog.
Vi väljer ett system vi anser fungerar även om man gillar dyka ned i skalet på en dator (pc eller mac)

Det räcker ju att gå in på din sk. "hemsida" så får jag fram att det är en liten kille som är stor i orden på div forum.

någongång måste du nog inse att det är nog och det har det varit för länge sedan då du och andra bröt och fullkomligt sönderanalyserade skribentens första fråga.

Kommer du ens ihåg den?

Tat lugnt och försök att vara lite mer ödmjuk, det kommer du längre på min vän.
 
En lätt sökning på dig i detta forum får jag fram att du är rätt kritisk i den bemärkelse att du klankar ned på allt och alla.

Den enda som tycks ha rätt är du och ingen annan.

Att vi tycker att mac är bra är nog.
Vi väljer ett system vi anser fungerar även om man gillar dyka ned i skalet på en dator (pc eller mac)

Det räcker ju att gå in på din sk. "hemsida" så får jag fram att det är en liten kille som är stor i orden på div forum.

någongång måste du nog inse att det är nog och det har det varit för länge sedan då du och andra bröt och fullkomligt sönderanalyserade skribentens första fråga.

Kommer du ens ihåg den?

Tat lugnt och försök att vara lite med ödmjuk, det kommer du längre på min vän.
Kritisk ska man alltid vara, finns ingen anledning att inte vara det. Att du väljer att ignorera innehållet och istället sätta din tolkning på det jag skriver säger mer om dig än mig, jag rekommenderar att inte läsa med så negativ inställning nästa gång.

Jag ställer höga krav, absolut, men därför fungerar min utrustning också.

Tycker du det är att sönderanalysera när man är kritiskt och relevant och inte blåögd?

Jag ska vara ödmjuk men jag ska acceptera att folk ljuger till höger och vänster? Rolig inställning och precis den som gör att så många är helt lost när det gäller datorer.

Jag är för övrigt väldigt ödmjuk när man inte vill fördumma allting bara för att det är lätt.
 
Om du vill visa bilder finns ett suveränt enkelt bildvisningsprogram, som heter Keynote (köps med IWORK för 800-900 spänn). Finns inget i PC-miljö som kommer upp till dess enkelhet m.m. Du slipper göra om bilderna från Adobe-RGB i de senare miuljöerna, programmet känner själv av det och ger perfekta färger för s-RGB i projektor osv. - Efter att nu has kört bildvbisningar i Keynote i fyra ellerr fem år var det en smärre katastrof att tvingas visa bilder i PC-miljöns motsvarighet. - En extra fördel är att du - om du tar bort skärmbildfsdubbleringen - får en egen bild på din dator där du även dser nästa bilder och en rad med stödsanteckningar. Busenkelt program att arbeta med, til och med jag fgixar det.
Överlag är det dså jag upplever mac-miljön för det mesta, jasg svär intye ve och förbannelse över apparaturen. Men ta hjälp av någon annan en haslvtimme och få bästa inställningar för allt på Macen.
 
Om du vill visa bilder finns ett suveränt enkelt bildvisningsprogram, som heter Keynote (köps med IWORK för 800-900 spänn). Finns inget i PC-miljö som kommer upp till dess enkelhet m.m. till liknande pris i alla fall. Du slipper dessutom göra om bilderna från Adobe-RGB i de senare versionerna, programmet känner själv av det och ger perfekta färger för s-RGB i projektor osv. - Efter att nu ha kört bildvbisningar i Keynote i fyra eller fem år var det en smärre katastrof att tvingas visa bilder i PC-miljöns motsvarighet. - En extra fördel är att du - om du tar bort skärmbildsdubbleringen - får en egen bild på din dator där du även ser nästa bilder och en ruta med ev. stödanteckningar. Busenkelt program att arbeta med, till och med jag fixar det.
Överlag är det så jag upplever mac-miljön för det mesta, jag svär inte ve och förbannelse över apparaturen. Men ta hjälp av någon annan en halvtimme och få bästa inställningar för allt på Macen.
 
Jepp jag skriker om NT4 och XP. Windows har dock lovat att problemen skall försvinna redan win3, det har inte hänt. Jag förhåller mig minsta sagt milt skeptisk till w7 tills motsatsen bevisats.
Ska byta på jobbet i vår så vi får väl se.

Eeh, ja det tycker jag. Det är så alla vettiga system fungerar. Strul hamnar i loggar men stoppar inte hela datorn från att göra det man ber den göra.
Program som hängt sig märker man ändå när man ska använda dem. Då kan man slå ihjäl dom och starta om.



Sant har lite med mac stular att göra. Att hänvisa till SMB är väl lite magstarkt med tanke på att MS har hatat det open source projektet sedan dag 1.
Dessutom så är smb knappast något prestandamonster.

NFS out of the box, nice. det tog bara 20år att fatta vad som gäller alltså. Nu gäller det bara att den funkar som standarden säger också.
Skönt att du inte svarar på något om OS X kritiken, alltså tycker du det är helt okej med spamfiler överallt. Du måste hålla isär SMB och Samba, det är inte samma sak. SMB2 har dessutom specifikationerna publicerade för vem som helst att jobba mot, så speciellt stängt är det inte.

Jag har inte varit med om att operativsystemet hängt sig för att ett program hängt sig i W7, Windows har massor av loggar om du vill läsa dom, men jag som användare föredrar att stänga applikationen och start om den istället för att vänta i ovisshet på något som aldrig kommer att lösa sig själv.
 
Jag upplever mac som säkrare.

Ta det där med hur mycket virus det finns till pc jämfört med mac.

Jag skall köpa en mac p.g.a. dess stabilitet, därefter kommer snygg design.
Oj vad kul jag skall ha med min mac.

Illusionen av säkerhet är skrämmande, speceillt med tanke på att jag i mitt arbete ser en markant ökning av nix-anspassade virus.

Det är inte antalet virus som är ett problem. Majoriteten av de flesta virus är varianter på sig själva. Problem oavsett OS är antalet säkerhetshål/buggar som virus utnyttjar innan leverantörern får kännedom och kan täppa till hålen.

Windows kan inte döda processer som hänger speciellt effektivt.
(Processen svarar inte och då blir Win helt förtvivlat och kastar ur sig dialogrutor i stället för att göra som man säger)

Windows klarar illa av hibernate/standby på laptops (Jag har då aldrig haft någon där det fungerat)

Windows är illa kompatibelt mot andra operativssystem vad gäller nätverk och fildelning. (Windows är rätt kass på nätverk över huvud taget.)
Processer genererar inga dialogrutor. Program genererar dialogrutor. Sedan Windows Vista har hantering av processer förbättrats markant. I händelse av att en process dör och den inte kan avslutas isoleras den istället och tillåter användare att jobba vidare. Det är en mycket bra lösning. Jag har sedan Windows Vista däremot inte upplevt någon krash överhuvudtaget.

Jag har användt bärbara med Windows sedan 1996 och ställer mig helt främmande till ditt påstående om att vilo- och strömsparläget fungerar illa. Utvecka gärna. Just nu låter det mer som SBS.

Du får gärna utveckla din vaga och ospecifierade kritik gällande Windows nätverk och fildelningslösning. Windows stödjer och använder CIFS precis som övriga OS. Fullt stöd av TCP/IP-stacken har funnits sedan Windows 2000.
 
Skönt att du inte svarar på något om OS X kritiken, alltså tycker du det är helt okej med spamfiler överallt.
Missade det sorry. Har en blandmiljö själv (Linux, windows, OSX). Har inte sett en enda fil som OS X spridit ut. Vet inte riktigt vad det är du menar.

Du måste hålla isär SMB och Samba, det är inte samma sak. SMB2 har dessutom specifikationerna publicerade för vem som helst att jobba mot, så speciellt stängt är det inte.

Ahh, har de gett upp där också alltså. Fortfarande så är det enbart windows vi har problem men prestandamässigt i nätet på jobbet.
Inte ens Microsofts egna konsulter kan förklara varför.
(Kopplade smb == smbd sorry)

Jag har inte varit med om att operativsystemet hängt sig för att ett program hängt sig i W7, Windows har massor av loggar om du vill läsa dom, men jag som användare föredrar att stänga applikationen och start om den istället för att vänta i ovisshet på något som aldrig kommer att lösa sig själv.

OS-X skiljer sig inte från andra UNIX i detta avseende inte Linux heller för den delen. Jag tycker fortfarande att det är den bästa lösningen. På vilket sätt gör w7 detta så mycket bättre?

Windows däremot skiljer sig markant då det som användare inte alltid går att avsluta en hängd process. Det känner nog alla Windowsanvändare utom du igen.

Vet inte hur många gånger jag stängt av Win mha powerknapp hårt då det aldrig avslutas i väntan på något (driver applikation what ever) Det har aldrig hänt på min mac.
 
Windows däremot skiljer sig markant då det som användare inte alltid går att avsluta en hängd process. Det känner nog alla Windowsanvändare utom du igen.

Vet inte hur många gånger jag stängt av Win mha powerknapp hårt då det aldrig avslutas i väntan på något (driver applikation what ever) Det har aldrig hänt på min mac.
Jag känner inte igen ovan påstående. I händelse av ett program hänger sig och detta inte hanteras av Windows så kan man öppna aktivitetshanteraren och döda processen. Som ytterligare en åtgärd finns taskkill från kommandoprompten.

Vilken version av Windows syftar du på?
 
Missade det sorry. Har en blandmiljö själv (Linux, windows, OSX). Har inte sett en enda fil som OS X spridit ut. Vet inte riktigt vad det är du menar.



Ahh, har de gett upp där också alltså. Fortfarande så är det enbart windows vi har problem men prestandamässigt i nätet på jobbet.
Inte ens Microsofts egna konsulter kan förklara varför.
(Kopplade smb == smbd sorry)



OS-X skiljer sig inte från andra UNIX i detta avseende inte Linux heller för den delen. Jag tycker fortfarande att det är den bästa lösningen. På vilket sätt gör w7 detta så mycket bättre?

Windows däremot skiljer sig markant då det som användare inte alltid går att avsluta en hängd process. Det känner nog alla Windowsanvändare utom du igen.

Vet inte hur många gånger jag stängt av Win mha powerknapp hårt då det aldrig avslutas i väntan på något (driver applikation what ever) Det har aldrig hänt på min mac.
.DS_Store kan omöjligt vara obekant, samt alla dot-files som skapas ifall du gör något med filen i OS X.

Om ett program hänger sig får du ett meddelande om att det har hängt sig. Ett knapptryck och processen är dödad.

Vilka processer går inte att avsluta? Om du har en konflikt mellan din hårdvara är det ju något som gäller dig, inte något universalt. Jag känner igen det du beskriver från Windows 98-tiden och i viss mån XP, men inte i W7.
 
Processer genererar inga dialogrutor. Program genererar dialogrutor.
LOL, det var bland det fånigaste jag läst. Du får visa mig hur man startar ett processlöst program. Det använder säkert inget minne heller.

Jag har användt bärbara med Windows sedan 1996 och ställer mig helt främmande till ditt påstående om att vilo- och strömsparläget fungerar illa. Utvecka gärna. Just nu låter det mer som SBS.
Så är det säkert, då vet inte Tieto Enator hur man gör heller för det är bara de som har admin på min jobb-dator.

Vet dock inte hur mycket sbs det kan vara , välj att datorn skall göra standby när man stänger locket. Stäng locket och datorn går inte ner i standby.


Du får gärna utveckla din vaga och ospecifierade kritik gällande Windows nätverk och fildelningslösning. Windows stödjer och använder CIFS precis som övriga OS. Fullt stöd av TCP/IP-stacken har funnits sedan Windows 2000.

Dålig prestanda i jämförelse med Linux och Solaris.
Uppdateringar av filer i nätet upptäcks inte av klienter ibland inte på flera timmar. Du kan ju räkna ut vad som händer i ett multiuser-projekt när inte alla har tillgång till samma källkod trots att man tittar i samma filträd.

Vi har som jag skrev till Toss t.o.m haft MS själva inne för felsökning utan något vidare resultat. Då fick vi ändå specal-patchar som skulle lösa problemen. Så visst har de haft en TCP/IP stack sedan w2k det innebär inte att den är bra.

Detta har jag aldrig sett tillstymmelse av i t.ex. Solaris
(fast som de själva sa "We put the . in net" det gjorde inte MS)

Allt detta är ju löst, det löstes redan i Vista. Det lovade i alla fall MS då de släppte Vista. Fast nu verkar det som om problemen är lösta i W7 det har ju MS lovat.

Tillåt mig vara skeptisk
 
.DS_Store kan omöjligt vara obekant, samt alla dot-files som skapas ifall du gör något med filen i OS X.
.DS_Store känner jag till, känner du till Thumbs.db?

Om ett program hänger sig får du ett meddelande om att det har hängt sig. Ett knapptryck och processen är dödad.
Bra om det är som du säger så har MS löst detta också, det tog bara närmare 20år och tre OS innan det hände. Försent för mig jag har lämnat tåget.

Vilka processer går inte att avsluta? Om du har en konflikt mellan din hårdvara är det ju något som gäller dig, inte något universalt. Jag känner igen det du beskriver från Windows 98-tiden och i viss mån XP, men inte i W7.
XP i mitt fall.
Det kan vara t.ex. Firefox, den har XP extremt svårt att hantera. Det är riktigt ofta som en shutdown blir hängande på firefox.

Har aldrig använd det sorgliga röra som Win9X var. Det om något var riktig skit.
 
.DS_Store känner jag till, känner du till Thumbs.db?


Bra om det är som du säger så har MS löst detta också, det tog bara närmare 20år och tre OS innan det hände. Försent för mig jag har lämnat tåget.


XP i mitt fall.
Det kan vara t.ex. Firefox, den har XP extremt svårt att hantera. Det är riktigt ofta som en shutdown blir hängande på firefox.

Har aldrig använd det sorgliga röra som Win9X var. Det om något var riktig skit.
Thumbs.db är ju dock bara för bilder, men visst är den irriterande.
Nu var det förvisso ._.* filerna jag syftade på (OS X generera en kopia av varje fil med ett prefix för att spara sina inställningar för filen).

Firefox är ett trasigt program (jävligt bra, men med oerhört mycket dålig kod). Kör man program som root/admin som lider av minnesläckor och andra felaktigheter kan man få problem, dock har jag inte några bekymmer med Firefox (mest för att jag har en hel del minne och det gör inget om Firefox tar 2gb ram).
 
LOL, det var bland det fånigaste jag läst. Du får visa mig hur man startar ett processlöst program. Det använder säkert inget minne heller.


Så är det säkert, då vet inte Tieto Enator hur man gör heller för det är bara de som har admin på min jobb-dator.

Vet dock inte hur mycket sbs det kan vara , välj att datorn skall göra standby när man stänger locket. Stäng locket och datorn går inte ner i standby.




Dålig prestanda i jämförelse med Linux och Solaris.
Uppdateringar av filer i nätet upptäcks inte av klienter ibland inte på flera timmar. Du kan ju räkna ut vad som händer i ett multiuser-projekt när inte alla har tillgång till samma källkod trots att man tittar i samma filträd.

Vi har som jag skrev till Toss t.o.m haft MS själva inne för felsökning utan något vidare resultat. Då fick vi ändå specal-patchar som skulle lösa problemen. Så visst har de haft en TCP/IP stack sedan w2k det innebär inte att den är bra.

Detta har jag aldrig sett tillstymmelse av i t.ex. Solaris
(fast som de själva sa "We put the . in net" det gjorde inte MS)

Allt detta är ju löst, det löstes redan i Vista. Det lovade i alla fall MS då de släppte Vista. Fast nu verkar det som om problemen är lösta i W7 det har ju MS lovat.

Tillåt mig vara skeptisk
Det gick lite fort när jag skrev. Tänkte närmast på tjänster när jag syftade på processer.

Som sagt, skit bakom spakarna. Med rätt drivrutiner fungerar vilo- och strömsparläget.

Med tanke på att jag har flera stormiljöer bakom mig så låter det som ett isolerat problem som kan bero på vad som helst; defekt hårdvara eller mycket illa skrivna program. Oavsett så ser jag inte kopplingen för den enskilde konsument som ett argument att välja det ena eller det andra.
 
Har skummat igenom tråden lite smått, vet inte om det riktigt har nämnts att macs hårddiskar verkar vara något ostabila och har en tendens att krascha. Har själv erfarenhet av detta då det hänt 2 gånger på 2 år, lite smått frustrerande må jag säga..
 
Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!
Ja du Lennart...5 dagar och drygt 20 sidor efter din fråga känner jag såhär; Jag "vet allt" om båda sidors åsikter, har utökat mitt ordförråd med tekniska termer motsvarande en ingenjörsexamen men inget entydigt svar har givits. Och det var väl knappast väntat, jag tror inte att det finns. En reflektion är att du funderar på att "förnya datorn på bordet hemma", men många av svaren utgår inte riktigt från det utan talar om lösningar i stora nätverk, programeringsproblem m.m. Kanske inte något problem för "datorn på bordet hemma"? Det bör man ha i åtanke när man läser tråden.
Jag har självklart inget svar till dig om vad du skall välja, det måste du själv ge.

1. Att köpa en Mac är en större utgift än att köpa Win-PC. Bara du vet om din budget klarar det.

2. Ingen i tråden kan ge ett säkert svar huruvida dina eventuella programvarulicenser kostnadsfritt kan bytas ut mot mac-licenser. Beroende på vad du har kan det alltså möjligen uppstå kostnader här. Det måste du själv undersöka utifrån vad du har.

3. Många win-program kan användas i en mac om man väljer att köra med "dubbla operativsystem". Det är ju såklart en lösning, men vad har jag då vunnit på att byta om jag ändå ska jobba vidare i samma miljö? Såklart ytterligare en möjlighet att prova ett nytt system med lite andra funktioner, gränssnitt o.s.v. Vill du det och har råd till det? Det kan ju finnas en glädje enbart i att förnya sig lite och att upptäcka/prova lite nytt. Som sagt, svaret får du själv ge. ;)

4. Många talar om virushotet mot Windows. Känner DU det som ett hot? Har DU haft problem med det? Visst kan man argumentera sig blå för både det ena och det andra, men vi måste var och en utgå från oss själva och vårt behov. Inte andras. Vi använder datorerna olika. Virushotet är betydligt större för vissa, t.ex. de som laddar ner mycket från nätet.
Själv upplever jag hotnivån som väldigt låg, oavsett vilken burk jag har framför mig...

Det finns säkert fler aspekter, men koppla dem till dina behov och förutsättningar och tag sedan ditt beslut utifrån det. Så har jag gjort, och det blev bra. ;)

Lycka till i ditt val!!

/Arne
 
Har skummat igenom tråden lite smått, vet inte om det riktigt har nämnts att macs hårddiskar verkar vara något ostabila och har en tendens att krascha. Har själv erfarenhet av detta då det hänt 2 gånger på 2 år, lite smått frustrerande må jag säga..

Sitter samma diskar i Mac som PC, så jag gissar att du drabbats av "Murphys lag". Du vet den om alltings jävlighet osv. Jäkla osis helt enkelt!

Hadde själv de opålitliga IBM diskarna ur en serie som krashade ofta, men inte ens dem fick jag att ge upp. Annat än en lödning som sprack och fick lödas om.

Däremot kanske kontrollelektroniken i externa diskar varierar i pålitlighet, men vet inte om det är själva diskarna. Annars skulle man lätt kunna tänka sig att iMac har ett ofördelaktigt klimat i den minimala lådan och borde drabbas av lite värme.
 
Som sagt, skit bakom spakarna. Med rätt drivrutiner fungerar vilo- och strömsparläget.

Det gör det på Mac oxo utan att ett tiotal Tieto-tekniker inte lyckas lösa problemet. Det bara funkade "out of the box" och har fortsatt att fungera trots att jag gör mitt bästa att förstöra genom att härja runt i systemet.

Däri ligger pudelns kärna nämligen. Windows i rätt konfiguration fungerar. Det är ganska lätt att skaffa sig fel konfiguration och sedan sitter man brunt till.

Datorerna för övrigt är Dell med Dells egna drivrutiner installerade i grund och botten av Dell själva. Fast det är väl fel drivrutiner i alla fall antar jag.

Med tanke på att jag har flera stormiljöer bakom mig så låter det som ett isolerat problem som kan bero på vad som helst; defekt hårdvara eller mycket illa skrivna program. Oavsett så ser jag inte kopplingen för den enskilde konsument som ett argument att välja det ena eller det andra.

Nä nä. Det är isolerade fel, oftast hårdvarufel när windowsfolk får problem presenterade för sig.

Hade till och med en kille för några år sedan som med en dåres envishet hävdade att jag hade hårdvarufel på burken när w2k blåskärmade medan linux gick som tåget (dual boot på samma maskin)

Skrattade nästan byxorna av mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.