Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har skummat igenom tråden lite smått, vet inte om det riktigt har nämnts att macs hårddiskar verkar vara något ostabila och har en tendens att krascha. Har själv erfarenhet av detta då det hänt 2 gånger på 2 år, lite smått frustrerande må jag säga..

Ingen skillnad på HD Mac-PC Sofie.....
Du har nog bara haft otur!!

Mvh.

/Janne
 
Det gör det på Mac oxo utan att ett tiotal Tieto-tekniker inte lyckas lösa problemet. Det bara funkade "out of the box" och har fortsatt att fungera trots att jag gör mitt bästa att förstöra genom att härja runt i systemet.

Däri ligger pudelns kärna nämligen. Windows i rätt konfiguration fungerar. Det är ganska lätt att skaffa sig fel konfiguration och sedan sitter man brunt till.

Datorerna för övrigt är Dell med Dells egna drivrutiner installerade i grund och botten av Dell själva. Fast det är väl fel drivrutiner i alla fall antar jag.



Nä nä. Det är isolerade fel, oftast hårdvarufel när windowsfolk får problem presenterade för sig.

Hade till och med en kille för några år sedan som med en dåres envishet hävdade att jag hade hårdvarufel på burken när w2k blåskärmade medan linux gick som tåget (dual boot på samma maskin)

Skrattade nästan byxorna av mig.
Mig veterligen så är det inte DELL som är upphovsmän till Windows? Det är alltså inte Microsofts uppgift att skriva fungerande drivrutiner till DELLs hårdvara.
"Windows i rätt konfiguration fungerar", men OSX behöver inte vara rätt konfigurerad? Du kan ju också skriva fånigt.

Jag uttalar mig inte heller i egenskap som "windowsfolk", utan som en med intresse för saklighet. Debatter blir alltför ofta skeva när vissa inlägg refererar till gamla oförrätter (glöm inte att även Apple har ett mörkt förflutet), ren okunskap och/eller rena lögner, samt ren och ologisk förkärlek för den ena eller andra märket. Det främjar inte debatten.
 
Debatt och debatt.

Var väl egentligen någon som ville ha lite synpunkter om att köpa en Mac eller låta bli. För och nackdelar!
 
Debatt och debatt.

Var väl egentligen någon som ville ha lite synpunkter om att köpa en Mac eller låta bli. För och nackdelar!

Semantik. Och hur skall TS kunna urskilja fakta från fabler om vi inte belyser felaktigheter?

För mig är det mycket enkelt. Det finns inget som inte går att göra på endera system så köp det som motsvarar uppsatta kriterier.
 
Mig veterligen så är det inte DELL som är upphovsmän till Windows? Det är alltså inte Microsofts uppgift att skriva fungerande drivrutiner till DELLs hårdvara.
"Windows i rätt konfiguration fungerar", men OSX behöver inte vara rätt konfigurerad? Du kan ju också skriva fånigt.

Nä det är aldrig någons fel när windows bombar. Där är pudels kärna. Det är inte:
Microsofts
eller ATi:s
eller Nvidias
eller Intels
eller varför inte 3Com

Många kockar blir det alla pillar i samma soppa och när det skiter sig kan den vanlige användaren inte göra ett skit utan installerar om och hoppas på det bästa.

I OS X finns det bara en leverantör, som säkert gör bort sig oxo. Det är dock bara en leverantör som har helhetsansvaret på en mkt begränsad mängd hårdvara.
Rätt konfigurerad är Apples ansvar på Apples hårdvara med Apples mjukvara
Det är inte samma sak och inte alls fånigt (tja kanske lite).

Jag uttalar mig inte heller i egenskap som "windowsfolk", utan som en med intresse för saklighet. Debatter blir alltför ofta skeva när vissa inlägg refererar till gamla oförrätter (glöm inte att även Apple har ett mörkt förflutet), ren okunskap och/eller rena lögner, samt ren och ologisk förkärlek för den ena eller andra märket. Det främjar inte debatten.

Jag brukar säga att jag älskar att hata datorer. När jag skaffade min Mac var det för att få ett nytt hatobjekt ;-)

Jag har ännu inte hittat något, jo iTunes suger. Fattar inte varför den appen är så hajpad.

MacOs 7 & 8 körde jag när det begav sig och det var ju en helt egen värld av smärta :) Använde den till QuarkExpress och man lämnade ju OS i bakgrunden rätt fort. Så man märkte egenligen inte av MacOS innan det bombade, vilket det gjorde för ofta.
 
Måste säga att Mac är grymt bra. Precis bytt, tror inte att jag kommer att byta tillbaka. Får min dos av PC/Win på jobbet så det räcker.

Bytte ut hd i MacBook'en och har aldrig vara med om en så enkelt byte som med Mac'en, och då menar jag inte själva hårdvaran utan att se till att operativet kommer tillbaka, precis så som det var tidigare.

Enkelt med Time Mashine. Har slitit alldeles för många timmar tidigare när man skall byta Win OS eller uppgradera HD eller helt enkelt installera om....

Mitt val och min åsikt, andra får läsa eller strunta i det :)
 
Enkel svar på trådskaparens fråga.

Har du barn/barnbarn som ska använda datorn? Om ja, köp en Mac, om nej, köp en PC.
 
Kritisk ska man alltid vara, finns ingen anledning att inte vara det. Att du väljer att ignorera innehållet och istället sätta din tolkning på det jag skriver säger mer om dig än mig, jag rekommenderar att inte läsa med så negativ inställning nästa gång.

Att jag väljer? Men en liten fråga: Hur vet du vad jag gör framför min skärm? Vad jag läser och inte läser eller ignorerar eller inte ignorerar.
Det är tyder ju på ett totalt ointresse vad andra skriver, vad andra har för erfarenhet eller synpunkter.


Jag ställer höga krav, absolut, men därför fungerar min utrustning också.

Tänka sig, min utrustning fungerar också, konstigt, jag trodde faktiskt det bara var din utrustning som fungerar klanderfritt.

Tycker du det är att sönderanalysera när man är kritiskt och relevant och inte blåögd?

Svar ja, när man fullkommligt struntar i netiquetten och skriver totalt irrelevanta inlägg. Struntar i sakfrågan och inte svarar på den förste skribentens inlägg.

Jag ska vara ödmjuk men jag ska acceptera att folk ljuger till höger och vänster? Rolig inställning och precis den som gör att så många är helt lost när det gäller datorer.

Läste du just dina egna rader? :) Likt en alkoholist lever du i självförnekelse, du ser inte hur du skriver.

Jag är för övrigt väldigt ödmjuk när man inte vill fördumma allting bara för att det är lätt.

Okey, det är svårt att på forum visa vem man är men hos mig och många andra har du gett oss en skev bild av ditt verkliga jag, vad vet jag.

För min del lämnar jag denna tråd och en mac blir det.

Jag kommer inte ha några problem med mac och ingen av mina PC´s heller.
 
Tack för dagens skratt :) Ett tips är att inte klaga på andra irrelevans när du själv inte bidrar med något över huvud taget.
Skönt med folk som gör jämförelser med alkolister, då vet man att dom saknar kunskap om ämnet men känner ett behov av att häva sig, hur var det med den där netiketten?

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=9979
Du påbörjar tråden med att att svara på någon du anser är off topic och sen fortsätter mer utanför spåret än någon annan, och du har mage att klaga?
Vem sa du levde i självförnekelse?
 
Nä det är aldrig någons fel när windows bombar. Där är pudels kärna. Det är inte:
Microsofts
eller ATi:s
eller Nvidias
eller Intels
eller varför inte 3Com

Många kockar blir det alla pillar i samma soppa och när det skiter sig kan den vanlige användaren inte göra ett skit utan installerar om och hoppas på det bästa.

I OS X finns det bara en leverantör, som säkert gör bort sig oxo. Det är dock bara en leverantör som har helhetsansvaret på en mkt begränsad mängd hårdvara.
Rätt konfigurerad är Apples ansvar på Apples hårdvara med Apples mjukvara
Det är inte samma sak och inte alls fånigt (tja kanske lite).



Jag brukar säga att jag älskar att hata datorer. När jag skaffade min Mac var det för att få ett nytt hatobjekt ;-)

Jag har ännu inte hittat något, jo iTunes suger. Fattar inte varför den appen är så hajpad.

MacOs 7 & 8 körde jag när det begav sig och det var ju en helt egen värld av smärta :) Använde den till QuarkExpress och man lämnade ju OS i bakgrunden rätt fort. Så man märkte egenligen inte av MacOS innan det bombade, vilket det gjorde för ofta.
För att kunna föra en saklig diskussion måste vi kunna skilja på operativsystem, program och hårdvara. Skulle jag tillämpa din logik så är det fel på OS X eftersom Nvidias levererade defekta grafikkretsar till MB/MBP.

Din argumentation ugår från att Windows "bombar". Ett ställningstagande som bevisar att du fortfarande lever i det förgångna och inte är ajour med samtida funktionerna i Windows Vista och 7.

Edit: Innan någon påpekar att nedan är gamla synder så är jag medveten om det.
En leverantör av "hårdvara" och operativsystem är ingen garanti för
att det fungerar felfritt. Guide till den perfekta världen: http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=MacBook
 
Senast ändrad:
För att kunna föra en saklig diskussion måste vi kunna skilja på operativsystem, program och hårdvara. Skulle jag tillämpa din logik så är det fel på OS X eftersom Nvidias levererade defekta grafikkretsar till MB/MBP.

Din argumentation ugår från att Windows "bombar". Ett ställningstagande som bevisar att du fortfarande lever i det förgångna och inte är ajour med samtida funktionerna i Windows Vista och 7.

En leverantör av "hårdvara" och operativsystem är ingen garanti för
att det fungerar felfritt. Guide till den perfekta världen: http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=MacBook
Bara småfel, inget som påverkar något. Är det något allvarligt är det en lögn... ;)
 
Faktalösa "Mac strular mindre" funkar inte, det finns så många supporttrådar i Apples officiella forum att den som gör ett sådant uttalande rätt och slätt ljuger eller är grovt felinformerad.

Nänä, den går vi inte på. Jag har ingen aning om Mac strular mindre än Windows-PC. Min egen erfarenhet är att Mac strular mindre, men det säger ju absolut ingenting om hur det ligger till för alla andra.

Det enda som kan besvara frågan är tillförlitlig statistik.
 
För att kunna föra en saklig diskussion måste vi kunna skilja på operativsystem, program och hårdvara. Skulle jag tillämpa din logik så är det fel på OS X eftersom Nvidias levererade defekta grafikkretsar till MB/MBP.

Nope det är ett hårdvarufel som i apples fall faller ned i knät hos gissa vem, jo Apple. de får ta fajten med nvidia inte jag.

Din argumentation ugår från att Windows "bombar". Ett ställningstagande som bevisar att du fortfarande lever i det förgångna och inte är ajour med samtida funktionerna i Windows Vista och 7.
Hitintills har Windows bombat eller fått någon sort åderförkalkning över tid.
Som sagt jag körde aldrig Vista liksom väldigt många andra både privatpersoner och företag.

W7 uppgraderingen skedde aldrig för jag köpte Mac. Det sker dock en W7 upgrade på jobbet nu så snart får jag lära mig hata windows på helt nya nivåer (eller inte).

Edit: Innan någon påpekar att nedan är gamla synder så är jag medveten om det.
En leverantör av "hårdvara" och operativsystem är ingen garanti för
att det fungerar felfritt. Guide till den perfekta världen: http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=MacBook

Klart att det kommer att förekomma fel ändå. Det finns INGA felfria system.
Tycker bara att det finns nivåer av helvete och min erfarenhet säger att Win är bra mycket sämre än OS X.
 
Ja det kan gå att hitta macar med fel oxå men vad man kan säga är väl att när du väl hittat en PC som funkar felfritt så suger den ändå. :p
 
Nope det är ett hårdvarufel som i apples fall faller ned i knät hos gissa vem, jo Apple. de får ta fajten med nvidia inte jag.
Läs om, läs rätt.

Hitintills har Windows bombat eller fått någon sort åderförkalkning över tid.
Som sagt jag körde aldrig Vista liksom väldigt många andra både privatpersoner och företag.

W7 uppgraderingen skedde aldrig för jag köpte Mac. Det sker dock en W7 upgrade på jobbet nu så snart får jag lära mig hata windows på helt nya nivåer (eller inte).
Klart att det kommer att förekomma fel ändå. Det finns INGA felfria system.

Tycker bara att det finns nivåer av helvete och min erfarenhet säger att Win är bra mycket sämre än OS X.
Nu har vi kommit till pudelns kärna; nämligen att du liksom väldigt många ProMac-användare väldigt ofta envisas med att jämför senaste versionen av OS X med Windwos98/XP. Men sen visar det sig att alla utlägg bara handlar om att dölja det faktum att man inte vet vad man pratar om.

Tror knappast trådskaparen är intresserad av att köpa en ny datorn med Windows XP på, vilket inte ens går om man inte väljer en NetBook.
 
Windows däremot skiljer sig markant då det som användare inte alltid går att avsluta en hängd process. Det känner nog alla Windowsanvändare utom du igen.
Det finns ett program som heter Process Explorer som oftast brukar vara bättre på att slå ihjäl processer än Windows inbyggda Task Manager. Process Explorer, och en hel drös andra mycket användbara systemprogram, är gjorda av Mark Russinovich under samlingsnamnet Sysinternals. Microsoft köpte hela konkarongen så nu är de nåt slags halvofficella MS-program. Måste dock installeras separat.

Process Explorer ska helst köras med privilegier för att det ska fungera bra.

Vet inte hur många gånger jag stängt av Win mha powerknapp hårt då det aldrig avslutas i väntan på något (driver applikation what ever) Det har aldrig hänt på min mac.

Det händer mig också då och då. Process Explorer (och andra prestandamätare i OS:et) visar oftast över 90% idle CPU, men diskaktiviteten är mycket hög. Jag har inte lyckats lista ut vad som pågår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.