Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar inte om logik utan om vana. Ge en iPhone tex och ge den till någon som aldrig använt en iPhone och be denne 1 svara när det ringer 2 ringa med den. Logiskt förresten, att göra alt-tab på macen...är det logiskt, eller att högerklick med musen kräver tangentbordstangent? :)

Om man hittar till alla funktioner och vet hur de funkar finns blir alla andra system mer krångliga pga inlärningströskeln. Det är därför MS brukar ha ett classic mode så alla kan känna igen sig. Tror att alla OS går mot samma stil så problemet krymper.

Det handlar om att vara van vid ett logiskt operativsystem (osx) eller ett ologiskt (win).

Min flickvän t.ex. kunde göra allt med sin gamla windows dator, defragmentera disken, få bort virus, formatera hårddisken och installera om systemet. Riktigt tekniskt begåvad eftersom hon kunde lista ut det hon inte visste hur man gjorde.

Sen köpte hon en macbook, där lyckades hon inte ens ta bort program från dockan, hon grävde runt i systeminställningarna och allt möjligt för att tillslut fråga mig hur man gjorde. Hon körde ifos med windows ME eller nåt innan.
 
Jag har använt båda och det spelar mig ingen roll vilket, det är applikationerna som är viktiga, inte operativsystemet. Dessutom använder vi Windows på jobbet, mina kollegor och bekanta likaså, så det blir enklare på många sätt om det är samma skrot på alla skrivborden.

Sist jag kollade var den enda relevanta skillnaden att det var dyrare att köpa mac, och i det här fallet är jag inte intresserad av att lägga pengar på ett snyggare skal.
 
OS X är inte mer logiskt än något annat, speciellt inte i ett paradigmskifte mellan application frame och det tidigare "random windows everywhere".
Docken är faktiskt riktigt patetisk om man jämför med W7, men Apple lär väl förhoppningsvis uppdatera den snart.

En intressant sak här är hur Microsoft verkar jobba mer utifrån sina användares behov och Apple kör mer på "vi bestämmer, era åsikter spelar ingen roll". Det blir två väldigt olika system, båda med sina för och nackdelar.
 
Att det ska bli sånt bråk varenda gång detta diskuteras.

Det som är intressant är vad man ska ha datorn till.

Är det för jobb kan det vara Mac och/eller PC beroende på vad man jobbar med. Jag skulle aldrig kunna jobba på en Mac då jag jobbar med MS-produkter. Att byta till OSX och bara för att kunna boota till en Win låter som att gå över ån efter vatten i mitt fall.

Är det för hemmabruk så är min erfarenhet att datorintresserade väljer PC medan de som vill ha minimalt med strul köper Mac.

Historiskt har Mac haft stora fördelar på stabilitet då de haft koll på vilken hårdvara som stöds i deras burkar medans en PC kunde ha allsköns skräp i sig och ändå skulle vara möjlig att använda. Vet inte om det är så idag.

Jag har nästan ingen Mac-erfarenhet och kommer nog inte skaffa det heller. Provade förr lite men kom aldrig överens med OS:et. Nu är jag för M$-indoktrinerad för att byta och ärligt talat har jag aldrig haft några större problem heller... kanske när jag tagit mig vatten över huvudet ibland med olika multibootar eller konstiga datorbyggnationer.
Hade inte ens problem med Vista men jag måste erkänna den var en dålig uppföljare till XP. Seg och allmänt irriterande.

Prova båda och köp det du vill ha. Finns inte en chans att få vettiga svar på ett forum i den här frågan.
Ärligt talat så struntar jag i vad du köper, bara du är nöjd och låter bli att bry dig om vad jag har för dator ;)

"Build a system that even a fool can use, and only a fool will use it"
 
OS X är inte mer logiskt än något annat, speciellt inte i ett paradigmskifte mellan application frame och det tidigare "random windows everywhere".
Docken är faktiskt riktigt patetisk om man jämför med W7, men Apple lär väl förhoppningsvis uppdatera den snart.

En intressant sak här är hur Microsoft verkar jobba mer utifrån sina användares behov och Apple kör mer på "vi bestämmer, era åsikter spelar ingen roll". Det blir två väldigt olika system, båda med sina för och nackdelar.

Öhhh...Har du verkligen kört Windows 3 ?
 
OS X är certifierad UNIX. Titta på UNIX hemsida så får du se.

Det lustiga med det där är att Apple fortfarande (åtminstone i höstas) inte har fixat en klar bug som gör att OS X inte uppfyller SUS.

OS X är alltså inte ett derivat av BSD på samma sätt som OpenBSD, FreeBSD eller NetBSD. OS X använder en hel del av BSD ovanpå kärnan, men kärnan är inte en unixkärna.
 
Jag har använt båda och det spelar mig ingen roll vilket, det är applikationerna som är viktiga, inte operativsystemet. Dessutom använder vi Windows på jobbet, mina kollegor och bekanta likaså, så det blir enklare på många sätt om det är samma skrot på alla skrivborden.

Sist jag kollade var den enda relevanta skillnaden att det var dyrare att köpa mac, och i det här fallet är jag inte intresserad av att lägga pengar på ett snyggare skal.

Tycker inte att Mac är dyrare. Har själv en MacMini och skulle jag köpa en liknade PC så skulle den vara dyrare. Men det kanske har ändrat sig nu. Fast det är Operativsystemet som jag gillar i Mac.
 
Det lustiga med det där är att Apple fortfarande (åtminstone i höstas) inte har fixat en klar bug som gör att OS X inte uppfyller SUS.

OS X är alltså inte ett derivat av BSD på samma sätt som OpenBSD, FreeBSD eller NetBSD. OS X använder en hel del av BSD ovanpå kärnan, men kärnan är inte en unixkärna.

Tja. Kör MacPorts och det var lätt att kompilera om mina favorit Unix applikationer så jag kunde köra dom i MacOs.
 
Apropå logik och användarvänliget det är trots allt applikationenerna som är viktigast, inte det OS som mest håller reda på filerna. Och då säger jag bara i(diot)Tunes. Om det är ett exempel på Apples försprång avseende användarvänliget vill jag inte veta hur deras andra applikationer fungerar.

Jag kan komma med allvarlig kritik mot Apples sätt att koppla ihop iTunes med iPod:ar och iTunes Store, men just handhavandet av iTunes har jag aldrig haft några problem med. Vad är det du saknar eller stör dig på?
 
Jag kan komma med allvarlig kritik mot Apples sätt att koppla ihop iTunes med iPod:ar och iTunes Store, men just handhavandet av iTunes har jag aldrig haft några problem med. Vad är det du saknar eller stör dig på?
Du kan inte ändra ett dugg i det i princip. Att det har dåligt stöd för media och tar lika mycket plats som ett eget operativystem kan vi låta bero.. ;)
 
Då har du inte jobbat med JFS.....

Nej, det har jag nog inte, men jag har använt HFS+ ganska länge samt NTFS och EXT3. Alla dessa är journalförande filsystem.

Din kommentar verkar dock något malplacerad som svar på min fråga om vad som är lustigt med NTFS.

Har JFS f.ö. något som motsvarar NTFS reparse points?
 
Jag kör både ock. Min slutsats är same, same but different. Min mac hänger sig kanske en eller två ggr i månaden. Liksom min PC. Jag upplever att gränssnittet laggar mer på min mac. Både rent allmänt och vid tillfällen som om det inte vore för en snurrande badboll så skulle man tro att den hängt sig.

Har inte haft några problem med virus på nån av mina maskiner. Nu har jag iofs inte AV på macen så jag kan inte gärna veta om det finns ett virus där.

Vad kör jag då på min mac? Det vanliga, photoshop, bridge, lightroom, expression media. Eller mer enkelt så kör jag Adobes program och jag kör office. Utöver det så har jag nån mediaspelare och ett par andra webbläsare. Ungefär det som behövs på en arbetsdator. Nått enstaka spel har jag väl lyckats ha nån gång också. Med andra ord tycker jag att det saknas skäl till att det ska lagga och hänga sig men men...

En egenhet som jag kan bli riktigt irriterad på hos mac är att den tappar bort filrättigheter. Så man bör med jämna mellanrum köra ett litet program som följer med för att rätta till det. Vad som händer om man skiter i det vet jag lyckligtvis inte. Inte heller vet jag varför det inte fixas automatiskt när det uppenbarligen finns ett program för det. Jag har iofs lite svårt att förstå varför filrättigheterna blir fel över huvud taget.

Apples attityd gentemot sina kunder är inget annat än ett stort hån och arrogans. Det går att läsa i andra trådar om mina fd klasskamraters problem med apple.

Win då? Ja, jag har inga större problem med det. Det snurrar på. Att det skapas en massa "skräp" och annat i win beror på en enda sak, användaren. Jag gissar att skulle vi göra en undersökning på den genomsnittliga win-användaren och mac-användaren så skulle det bli stora skillnader. En typisk win-användare installerar mängder med program, på samma dator, bara för att testa. Det är spel, diverse arbetsprogram som är "coolt" att ha och så vidare. De allra flesta trojaner och virus kommer in på samma sätt. Den snåles vishet gör att man tankar ner program från diverse sajter och på köpet får man problemen.

Så jag säger det igen, same, same but different. Fast det blir dyrare med mac. Tidningen Proffsfoto gjorde en jämförelse under 2008 om det.

/Maverick
 
Tycker inte att Mac är dyrare. Har själv en MacMini och skulle jag köpa en liknade PC så skulle den vara dyrare. Men det kanske har ändrat sig nu. Fast det är Operativsystemet som jag gillar i Mac.

Nu vet jag inte vart du köper dina PC nånstans men jag skulle lätt hitta en bättre PC för dom pengarna. Skulle det dessutom finnas plats för extra hårddiskar och en backup-vagga.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.