Första träff plockade på google fram rätt test.
http://www.hardwareheaven.com/photoshop.php
jadu, förutom att jag fortfarande saknar exakta testresultat.
Så blir jag enbart lite klokare.
För det finns fler faktorer som är viktiga för prestandan.
Det är inte bara frågan om vilket grafikkort du använder.
Mängden internminne, hastighet på "minnesbussen".
Hårddiskarnas prestanda osv. har också betydelse.
...
Tycker frågan inte är värst komplex, ett Fototforum där digitala bilder är främsta mediat och Photoshop programet framför andra som Lightroom eller Elements används. Hur lång tid tar en bearbetning av en tung bild anger en högst intressant aspekt, inte minst för de som arbetar med stora mängder eller tunga bilder.
Själv jobbar jag yrkesmässigt med sportfotografering.
Plåtar enbart i RAW, och hanterar stora mängder RAW-filer varje match.
Använder Photo Mechanic, Lightroom 2.6 och PS CS4.
Detta kör jag på en MacBook 13# med 2,1 GHz C2D med 4GB interminne.
Tillräckligt snabbt för att jag ska kunna leverera bilder i pausen även på innebandymatcher, där jag har 10 minuter på mig för att göra allt från från urval utifrån ett stort antal bilder, till "textning" (bildtexter och "keywords") till RAW-konvertering i LR och brusreducering i PS CS4, för att slutligen skicka bilder via FTP.
Visst är prestanda viktigt.
Men att dra slutsatsen från ett enda test gällande enbart PS, och dessutom utlämna exakta specar för hårdvara, samt exakta testresultat säger inte så värst mycket i sig.
Dessutom, gällande bildredigering så har alla versioner av Windows fram till åtminstone Vista ett handikapp gällande färg och profilhantering i jämförelse med OS X.
Har hittills inte sett någon som helst info om att detta skulle vara förbättrat i Windows 7 (bortsett från stödet för wide gamut).
Är dock lite osäker på just denna punkt gällande Win 7.
Det är inte helt utan anledningar som Mac och OS X fortfarande är störst i den grafiska branschen.
Med detta sagt så vill jag understryka att jag inte anser att något operativsystem skulle vara det bästa för allt och alla.
Bara att jag själv trivs klart bäst med OS X, och att jag sett till en större helhet rekommenderar det till dem som i första hand arbetar med bilder.