** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men grejen är ju att de flesta inte vill behöva ta hand om sin dator. Jag tar inte hand om min mac på något sätt, jag laddar ner all möjlig skit och har säkert tonvis med filer som ligger och skräpar, men inte går den segt för det.

Precis!
Antalet filer ska inte avgöra om systemet är snabbt eller inte (om man inte använder alla filer vill säga)

Windows skräpas ner på ett sätt som gör att hela datorn blir långsam, det är helknasigt att MS inte lyckas få ordning på detta.

Testet är beskrivet i flera av svaren innan, 2 identiska maskiner, PS, samma arbete, PC'n vann med ett antal sekunder och MAC talibanerna gråter? Kul att man kan göra någon upprörd i denna grad ännu bara genom att säga PC'n gjorde det snabbare! =)

Beskrivet gällande hårdvara ja!
I övrigt hänvisar du till en sökning på Google.
Hur ska vi veta vilken träff som eventuellt stämmer helt och hållet överens med det test ni använde?
Dessutom så redovisar du inte mätdata annat än att det skulle skilja sig ett antal sekunder.
Utifrån detta verkar du tycka att vi ska dra slutsatsen att OS X har sämre prestanda än Windows Vista.

För att dessutom senare inte alls besvara andra test, med redovisade testmetoder och testresultat.

Verkligheten är att det är en komplex fråga att jämföra prestanda på så pass olika plattformar som OS X och Windows är.

Det rimligaste är att installera OS X och Windows på samma Mac, och göra mer notgranna tester med den mjukvara som är aktuell att använda.

Byt

Du kommer att bli sååå nöjd & lycklig. PS är det så många som är nöjd med dos?, dessa frånsäger sig en hel del bara för att spara någon tusenlapp (som dom kommer att få lägga ut på dos makapären iaf förr eller senare).

//har inte behövt letat o installerat en drivrutin eller formaterat på 12 år. *peppar-peppar* :D

Användarvänlighet brukar ju föras fram som ett av de främsta argumenten för mac. Stämmer tyvärr inte för mig. Jag känner mig helt lost med en mac. Har mycket datorvana med Windows vilket förstås är bra men antagligen ett handikapp när man ska försöka använda mac. Jag tycker att saker som är mycket anpassningsbara till användare, har en massa customiseringsmöjligheter och olåsta inställningar för den som vill ändra. Mac verkar köra sin grej och man generellt sett måste köpa paketet precis som det är eller inte alls. Talar inte enbart om operativsystemet utan även om de applikationer som hör till. Om paketet passar förstår jag att man blir helsåld, i annat fall väljer man hellre windows eller...

i.o.f

Användarvänlighet brukar ju föras fram som ett av de främsta argumenten för mac. Stämmer tyvärr inte för mig. Jag känner mig helt lost med en mac. Har mycket datorvana med Windows vilket förstås är bra men antagligen ett handikapp när man ska försöka använda mac. Jag tycker att saker som är mycket anpassningsbara till användare, har en massa customiseringsmöjligheter och olåsta inställningar för den som vill ändra. Mac verkar köra sin grej och man generellt sett måste köpa paketet precis som det är eller inte alls. Talar inte enbart om operativsystemet utan även om de applikationer som hör till. Om paketet passar förstår jag att man blir helsåld, i annat fall väljer man hellre windows eller...

Förstår din "losthet" när Apple bytte från det gamla oset till x kan jag ju säga att jag vet en till som var helt borta i "systemstrukturen" :) Men ve den som ger sig o övning ger färdighet. Det jag reflekterat över med folk som bytt från win till mac os är att dom tror att allt skall lösas på ett så invecklat sätt som möjligt.

Vill man flytta en fil ta tag i den o släpp den där du vill ha den för gudsskull. Mac os fungerar på det viset att det du som användare tycker skulle vara ett helt logiskt sätt att lösa/göra en sak på, är just det sättet du skall göra i mac-miljön. Tror det är enkelheten som gör det svårt för nya att ta till sig mac-konceptet, man tänker för mycket helt enkelt. :D

Beskrivet gällande hårdvara ja!
I övrigt hänvisar du till en sökning på Google.
Hur ska vi veta vilken träff som eventuellt stämmer helt och hållet överens med det test ni använde?
Dessutom så redovisar du inte mätdata annat än att det skulle skilja sig ett antal sekunder.
Utifrån detta verkar du tycka att vi ska dra slutsatsen att OS X har sämre prestanda än Windows Vista.

För att dessutom senare inte alls besvara andra test, med redovisade testmetoder och testresultat.

Verkligheten är att det är en komplex fråga att jämföra prestanda på så pass olika plattformar som OS X och Windows är.

Det rimligaste är att installera OS X och Windows på samma Mac, och göra mer notgranna tester med den mjukvara som är aktuell att använda.

Första träff plockade på google fram rätt test.
http://www.hardwareheaven.com/photoshop.php

Jag skall försöka genomföra det du önskar men lovar inget omedelbart svar eftersom vi kanske inte har någon tillgänglig Mac att laborera med. Men det blir första bästa intel Mac isf.

Tycker frågan inte är värst komplex, ett Fototforum där digitala bilder är främsta mediat och Photoshop programet framför andra som Lightroom eller Elements används. Hur lång tid tar en bearbetning av en tung bild anger en högst intressant aspekt, inte minst för de som arbetar med stora mängder eller tunga bilder.

Jag har t.ex. en liten 12" laptop med en Core 2 Duo på 1,6 Ghz med Win 7 samt Solidstate disk som startar och kopplar upp sig på det trådlösa nätet på 5 sek. Häftigt? - Ja!

Användbart som referens till att Win 7 är bäst eller att PS är bäst på Windows? - Näe! Photoshop går knappt att använda på den för den har integrerad grafik. Men ändå så drar många sådan paralleler med uppstartstid av dator eller applikationer till att de sitter med ett prestanda monster till maskin.

Att hänvisa till ett test gjort utan ren installation är inte relevant. Finns inget system som går bättre i någon form med 3'je parts drivrutiner imellan för någon form av virtualliserings eller som nu, emulerings teknik. I detta fall boot camp som utgjorde grund för Win 7 installationen som vid aktuell tidpunkt officellt inte hade stöd från Apple för Win 7. Det var lotteri om installationen fungerade eller ej. Det har utlovats en Boot camp patch för Win 7 men vad jag vet saknas den än på min Snökatt.

Hårdvara

Är det något man kan använda i "krigföring" 2010? :) finns det något en mac klarar som inte en dell klarar o tvärt om?

Om man som "hemanvändare" får vänta med att se bilden efter 0.002 eller 0.003 msk spelar nog ingen större roll känns det som.

Första träff plockade på google fram rätt test.
http://www.hardwareheaven.com/photoshop.php
jadu, förutom att jag fortfarande saknar exakta testresultat.
Så blir jag enbart lite klokare.

För det finns fler faktorer som är viktiga för prestandan.
Det är inte bara frågan om vilket grafikkort du använder.
Mängden internminne, hastighet på "minnesbussen".
Hårddiskarnas prestanda osv. har också betydelse.
...

Tycker frågan inte är värst komplex, ett Fototforum där digitala bilder är främsta mediat och Photoshop programet framför andra som Lightroom eller Elements används. Hur lång tid tar en bearbetning av en tung bild anger en högst intressant aspekt, inte minst för de som arbetar med stora mängder eller tunga bilder.
Själv jobbar jag yrkesmässigt med sportfotografering.
Plåtar enbart i RAW, och hanterar stora mängder RAW-filer varje match.
Använder Photo Mechanic, Lightroom 2.6 och PS CS4.
Detta kör jag på en MacBook 13# med 2,1 GHz C2D med 4GB interminne.
Tillräckligt snabbt för att jag ska kunna leverera bilder i pausen även på innebandymatcher, där jag har 10 minuter på mig för att göra allt från från urval utifrån ett stort antal bilder, till "textning" (bildtexter och "keywords") till RAW-konvertering i LR och brusreducering i PS CS4, för att slutligen skicka bilder via FTP.

Visst är prestanda viktigt.
Men att dra slutsatsen från ett enda test gällande enbart PS, och dessutom utlämna exakta specar för hårdvara, samt exakta testresultat säger inte så värst mycket i sig.

Dessutom, gällande bildredigering så har alla versioner av Windows fram till åtminstone Vista ett handikapp gällande färg och profilhantering i jämförelse med OS X.
Har hittills inte sett någon som helst info om att detta skulle vara förbättrat i Windows 7 (bortsett från stödet för wide gamut).
Är dock lite osäker på just denna punkt gällande Win 7.

Det är inte helt utan anledningar som Mac och OS X fortfarande är störst i den grafiska branschen.

Med detta sagt så vill jag understryka att jag inte anser att något operativsystem skulle vara det bästa för allt och alla.
Bara att jag själv trivs klart bäst med OS X, och att jag sett till en större helhet rekommenderar det till dem som i första hand arbetar med bilder.

Lite krångligt att köra Mac OSX på en Dellburk, det är just OSX som är det viktiga i sammanhanget iaf för mig.
Att jag sedan kan använda Win operativsystem i burken precis som i vilken annan PC burk ger ju bara ett mervärde-om man nu vill det.

Som nyassimilerad macanvändare kliver jag in i tråden och ställer mig svagt på Mac-sidan i debatten (eller ja, snarare OS X-sidan men det innebär ju per definition en Macdator eftersom fullösningarna sällan fungerar särskilt bra).

Har nu haft min iMac i ungefär en månad och efter den första chocken av ett nytt OS (hade knappt rört OS X tidigare) så känns det mycket trevligt. Som någon annan sa, det är jobbigt att börja tänka logiskt i sitt dagliga användande men när man väl kommer in i det så känns Windows lösningar oftast osmidiga.

En sak som jag dock irriterat mig på lite är hur man avslutar program, man lär sig snabbt att cmd+q är en viktig knappkombination.

Sedan är säkerhetsfrågan absolut inte att förakta, att tro att man är 100% säker i OS X är visserligen naivt men det är även att tro att man ska få ha sin Windowsdator helt för sig själv. Min stackars Dell-notebook blev totalt nermejad av trojaner och annan skit efter att flickvännen lånat den en kväll. Någonting säger mig att samma sak inte hänt om det varit en Macbook.

Överlag är jag mycket nöjd med bytet, och när jag känner mig lite spelsugen har jag Windows 7 en omstart bort. Mycket smidigt! Windows 7 verkar förresten vara ett steg framåt från Vista, så det kan nog fungera ypperligt om man har något mindre budget eller helt enkelt föredrar att ligga kvar 100% i Windowsmiljö.

Hoppas att detta kanske kan hjälpa OP eller någon annan som funderar i dessa banor att välja. Oavsett vad man väljer så är ju huvudsaken att man är nöjd själv.

allt fungerar bättre och tillförlitligare i en mac och de program som inte finns till OSX, då startar du ditt WIN OS = XP Vista 7 eller vad det nu kan heta och kör på precis som du alltid har kört win i dina pc burkar men nu kör du en betydligt snyggare pc dvs Mac

Så alltså måste jag ha även Vista installerat på min ev. nya Mac och växla mellan det och OSX för att kunna använda de program jag har nu. Det verkar ju inte särskilt smidigt. Jag fick dock se att mina Gmailkonton tydligen fungerar även om jag byter till Mac. Råder tydligen osäkerhet om de andra nämnda programmen, t.ex. Googlesites. Och ska jag verkligen utgå ifrån att Canons DPP tydligen inte verkar fungera med Mac OSX eftersom ingen brytt sig om att skriva något om det?

Dessutom, gällande bildredigering så har alla versioner av Windows fram till åtminstone Vista ett handikapp gällande färg och profilhantering i jämförelse med OS X.
Har hittills inte sett någon som helst info om att detta skulle vara förbättrat i Windows 7 (bortsett från stödet för wide gamut).
Är dock lite osäker på just denna punkt gällande Win 7.

Det är inte helt utan anledningar som Mac och OS X fortfarande är störst i den grafiska branschen.
På första stycket, du vet att OS X 10.6 lider av en kraftig bugg i färghanteringen va? Du kan inte stänga av profilering utan att Apple tycker dom ska profilera åt dig istället.
Buggen du pratar om åtgärdades med ett servicepack någon gång under 2008 typ, way to keep updated.

Störst enligt vem? Dig? Visa gärna siffror på dina påståenden, för det argumentet slänger sig folk med hur som helst men kan aldrig backa up det. Adobe skrev att fördelningen var 50/50 redan för många år sedan.

Så alltså måste jag ha även Vista installerat på min ev. nya Mac och växla mellan det och OSX för att kunna använda de program jag har nu. Det verkar ju inte särskilt smidigt. Jag fick dock se att mina Gmailkonton tydligen fungerar även om jag byter till Mac. Råder tydligen osäkerhet om de andra nämnda programmen, t.ex. Googlesites. Och ska jag verkligen utgå ifrån att Canons DPP tydligen inte verkar fungera med Mac OSX eftersom ingen brytt sig om att skriva något om det?

Du kan köra windows rent genom att boota till det eller emulerat om du behöver köra något enstaka program. Du kan fritt flytta filer mellan de två systemen.

Någon sa att PS är bättre på mac och jag undrar hur?

Google sites fungerar oxo, om jag nu inte missat något :)

Jag har en domän som är delvis kopplad till en google site, fast google själva kallar det inte google site när den används på det sättet. Blir lite förvirrande då :-/

Canon måste väl ha fungerande programvara för Mac? Det är för stor del av fotograferna som använder den för att de ska kunna låta bli.

(Nikon har i alla fall hela sitt programutbud till Mac.)

Förstår din "losthet" när Apple bytte från det gamla oset till x kan jag ju säga att jag vet en till som var helt borta i "systemstrukturen" :) Men ve den som ger sig o övning ger färdighet. Det jag reflekterat över med folk som bytt från win till mac os är att dom tror att allt skall lösas på ett så invecklat sätt som möjligt.

Vill man flytta en fil ta tag i den o släpp den där du vill ha den för gudsskull. Mac os fungerar på det viset att det du som användare tycker skulle vara ett helt logiskt sätt att lösa/göra en sak på, är just det sättet du skall göra i mac-miljön. Tror det är enkelheten som gör det svårt för nya att ta till sig mac-konceptet, man tänker för mycket helt enkelt. :D
Va, "övning ger färdighet"?! Jaha, jag som trodde att OSX var så logisk att allt föll sig naturligt.

Kanske är det därför den olgiskt funtade delen av mänskligheten, 90% eller ngt sånt, envisas med att köpa Windows.

Apropå logik och användarvänliget det är trots allt applikationenerna som är viktigast, inte det OS som mest håller reda på filerna. Och då säger jag bara i(diot)Tunes. Om det är ett exempel på Apples försprång avseende användarvänliget vill jag inte veta hur deras andra applikationer fungerar.

Va, "övning ger färdighet"?! Jaha, jag som trodde att OSX var så logisk att allt föll sig naturligt.

Kanske är det därför den olgiskt funtade delen av mänskligheten, 90% eller ngt sånt, envisas med att köpa Windows.

Apropå logik och användarvänliget det är trots allt applikationenerna som är viktigast, inte det OS som mest håller reda på filerna. Och då säger jag bara i(diot)Tunes. Om det är ett exempel på Apples försprång avseende användarvänliget vill jag inte veta hur deras andra applikationer fungerar.

Det handlar inte om logik utan om vana. Ge en iPhone tex och ge den till någon som aldrig använt en iPhone och be denne 1 svara när det ringer 2 ringa med den. Logiskt förresten, att göra alt-tab på macen...är det logiskt, eller att högerklick med musen kräver tangentbordstangent? :)

Om man hittar till alla funktioner och vet hur de funkar finns blir alla andra system mer krångliga pga inlärningströskeln. Det är därför MS brukar ha ett classic mode så alla kan känna igen sig. Tror att alla OS går mot samma stil så problemet krymper.

Det handlar inte om logik utan om vana. Ge en iPhone tex och ge den till någon som aldrig använt en iPhone och be denne 1 svara när det ringer 2 ringa med den. Logiskt förresten, att göra alt-tab på macen...är det logiskt, eller att högerklick med musen kräver tangentbordstangent? :)
Ja men OSX är ju så fiffigt att man inte behöver mer än en knapp på musen. Så att man alls har har möjlighet att emulera högerklick är ju underligt, när det nu är så fiffigt att man inte behöver mer än en knapp.

Någon sa att PS är bättre på mac och jag undrar hur?
En ren lögn. Photoshop i OS X stödjer inte systemets hotkeys och det buggar rätt ordentligt med spaces (som är en ypperlig multi-desktop-lösning annars).
Förutom dom två problemen är dom identiska vad jag märkt (förutom att man kan använda 64bitars versionen i Windows, men det löser sig med CS5 för OS X).

Egalt

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Har både Mac och PC och de kör lika bra båda. PCn kostar mindre men kräver VIRUSskydd. Inbillar mig att det utvecklas mer och bättre program för PCn eftersom det finns fler användare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar