Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nybörjarfrågor

Jag har ingen direkt kunskap om Mac, så jag undrar: Om man skulle vilja byta från PC till Mac, hur blir det då med t.ex. de Gmail konton och de hemsidor man har i Google pages? Kan de utan problem användas också i Mac miljön så att säga? Och bildredigeringsprogrammen Canons DPP och PaintShopPro X fungerar utan problem med Mac? Eller handlar det om att börja om på nytt från början om man vill byta operativsystem?
 
Suck...
...

Avslutningsvis kan jag namna att jag installerade Snow Leopard, en nyinstallation pga HD krash, uppdaterade med de senast patcharna och aterstallde en TimeMachine backup pa mindre an tva timmar, pa en MacBook som ar 3 ar och 6 manader gammal. Det kravdes en omstart och sen var allt tillbaka. Totalt arbete var kanske 20 minuter

Jag testa pa en sprillans ny Dell laptop , AlienWare M17, med Win7, tog 6 timmar, 44 patcher, 47 omstarter och en valdig massa problem med drivrutiner. Ingen aterstallning av backup heller, men det var minst 5 timmars arbete av dessa 6 timmar. Naja, chefen's nya laptop ar ju i alla fall klar.

Installerade Win7 på min macbookpro på 15 minuter...inklusive dialogrutor för språk etc.
 
Härligt, viken lycka att också kunna ha Win 7 på en mac , ungefär som att kunna använda gamla skruvgängsgluggar från Cosina med adapter till en 5dmk2 eller D3x.
 
Jag har ingen direkt kunskap om Mac, så jag undrar: Om man skulle vilja byta från PC till Mac, hur blir det då med t.ex. de Gmail konton och de hemsidor man har i Google pages? Kan de utan problem användas också i Mac miljön så att säga? Och bildredigeringsprogrammen Canons DPP och PaintShopPro X fungerar utan problem med Mac? Eller handlar det om att börja om på nytt från början om man vill byta operativsystem?

allt fungerar bättre och tillförlitligare i en mac och de program som inte finns till OSX, då startar du ditt WIN OS = XP Vista 7 eller vad det nu kan heta och kör på precis som du alltid har kört win i dina pc burkar men nu kör du en betydligt snyggare pc dvs Mac
 
Jag har ingen direkt kunskap om Mac, så jag undrar: Om man skulle vilja byta från PC till Mac, hur blir det då med t.ex. de Gmail konton och de hemsidor man har i Google pages? Kan de utan problem användas också i Mac miljön så att säga? Och bildredigeringsprogrammen Canons DPP och PaintShopPro X fungerar utan problem med Mac? Eller handlar det om att börja om på nytt från början om man vill byta operativsystem?

Gmail funkar utan problem.
Övriga vet jag inte.
 

Så kul för dig att du jobbat sen du var 16-17 år då.Frågan är vad som är relevant av det du kan?

Du dissar Pc för det tog fler timmar att installera mot Appels Timemachine???

Du kan tydligen inte din Mac, bootcamp är inte ett måste! Avbryt, byt skiva, installera Windows - i grova drag.

Supporteras endast beroende på Exchange version och version av Mail. Enda säkra är Http anslutet konto vilket även Vista och 7 har stöd för, utan Outlook.

Ställde Win 7 mot SnöLeopard, läs igen!

Testet är beskrivet i flera av svaren innan, 2 identiska maskiner, PS, samma arbete, PC'n vann med ett antal sekunder och MAC talibanerna gråter? Kul att man kan göra någon upprörd i denna grad ännu bara genom att säga PC'n gjorde det snabbare! =)
 
Blir alltid fast i Mac vs. Windows fighter, för det är alltid lika kul att läsa. Blir alltid tjafs om virus.

Är faktiskt lite förundrad över hur mycket folk drabbas av virus. Själv har jag haft 1 (ett) virus under hela mitt datoriserande. Det är alltså på Win, Linux, UNIX (HPUX, Solaris & Snow Leopard). Jag har varit on-line sedan 1993.

Vad gör ni med era datorer? Jag har iofs alltid haft en Linuxbaserad Firewall ut mot världen.
 
F-Secure skiter i MAC ägare, titta istället på McAfee t.ex. Enligt de uppgifter som cirkulerar så finns ca 2500-3000 "skadliga applikationer" för MAC OS att jämföra mot långt över 200.000 på Windows...
Ja, söker man i McAfees databas får man lite fler träffar än hos F-secure -- nämligen exakt 92 stycken. Några av träffarna handlar om samma trojan/worm, men för att vara på den säkra sidan kan vi ju säga att det finns ett hundratal "virus" för Mac OSX. Totalt. I teorin. Många av dem har förstås inte fått någon större spridning.
 
En Mac tokhänger sig precis sig lika ofta som en märkes PC, jag har massor med datorer som referens på det! Och som Vista är gjort och även nu Sjuan så törs jag påstå att Mac OS hänger sig oftare!
Det är förstås tänkbart att du har rätt, men utan att redovisa riktig statistik om saken så blir det bara anekdoter.

Min erfarenhet är att jag har varit tvungen att helt installera om Vista på min jobb-PC två gånger eftersom nätverksfunktionerna ballade ur totalt och inte gick att reparera. (Detta var på en ThinkPad vilket väl är så mycket märkes-PC man kan ha). Min privata Mac har däremot tuggat på utan problem i flera år.
 
Det kanske det har i Mac-världen. Man bytte till Unix för att deras eget OS var så hopplöst och sedan dess har man mest putsat på ikoner och annat. För de är ju så bra på design som sagt. Och snyggt är det ju, inte minst på utsidan.

Nej, OS X är inte unix. Det är en Mach-kärna med ett BSD-liknande utanverk. Det liknar visserligen unix, men det är inte unix.

OS X är arvtagaren till NeXTSTEP som är systemet som Next, Inc, utvecklade när Steve Jobs fick sparken från Apple och startade ett nytt bolag. Långt senare köpte Apple Next och fick Steve Jobs på köpet. NeXTSTEP blev OS X och resten är historia, som man säger.
 
Angående nätverk så är ju inte Apple oskyldiga med sina skitprotokoll som Appletalk och Bonjour, som de infekterar alla Windowsmaskiner med så fort deras mjukvara installeras.

AppleTalk är kanske lite föråldrat och onödigt i dagens värld, men Bonjour är ju skitbra! Fungerar alldeles utmärkt även på MS Windows, och den som inte vill använda det slipper ju.
 
Inte Unix?

Nej, OS X är inte unix. Det är en Mach-kärna med ett BSD-liknande utanverk. Det liknar visserligen unix, men det är inte unix.

OS X är arvtagaren till NeXTSTEP som är systemet som Next, Inc, utvecklade när Steve Jobs fick sparken från Apple och startade ett nytt bolag. Långt senare köpte Apple Next och fick Steve Jobs på köpet. NeXTSTEP blev OS X och resten är historia, som man säger.

Inte UNIX?

Beror nog på definition.
OS X bygger på BSD, som har mycket nära släktskap med UNIX.
Men framförallt så är OS X certifierat som just UNIX.
 
Nej, OS X är inte unix. Det är en Mach-kärna med ett BSD-liknande utanverk. Det liknar visserligen unix, men det är inte unix.

OS X är arvtagaren till NeXTSTEP som är systemet som Next, Inc, utvecklade när Steve Jobs fick sparken från Apple och startade ett nytt bolag. Långt senare köpte Apple Next och fick Steve Jobs på köpet. NeXTSTEP blev OS X och resten är historia, som man säger.

OS X blev UNIX-certifierat den 18 Maj 2007

http://www.opengroup.org/openbrand/register/brand3555.htm
 
Det beror helt på användaren skulle jag säga. Men det är inte många användare med Windows som tar hand om datorn så då kan det ofta bli att datorn segar ner sig för man har ett ton filer som lägger sig och skräpar.

Men grejen är ju att de flesta inte vill behöva ta hand om sin dator. Jag tar inte hand om min mac på något sätt, jag laddar ner all möjlig skit och har säkert tonvis med filer som ligger och skräpar, men inte går den segt för det.
 
Två frågor till trådstartaren:

1. Har du blivit nåt klokare?
2. Har de goda råden hjälpt dig i ditt beslutsfattande?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.