Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ptja, vid felsökning av profiler kanske? Du börjar tjoa väldigt högt om väldigt mycket nu. Jag kör också i en kalibrerad miljö, det är helt irellevant i sammanhanget. Vi kan ju låtsas att Apples steg från gamma 1.8 till 2.2 och resten av "magin" som dök upp i 10.6 inte skapade några problem heller för deras användare.



Jag föredrar att varje applikation sköter sitt, det blir enklast så. Ska vi pejsta gamla länkar kan jag dra till med http://www.gballard.net/photoshop/srgb_wide_gamut.html

Att varje applikation skoter sitt ar just ett av huvudproblemen med Windows, det finns ingen standard for hur saker och ting ska fungera ur ett programmeringsperspektiv. Vilket leder till en av tva saker, ibland bada:

1) Mycket dyrare for konsumenten eftersom det ar mer komplicerat att skapa program som faktiskt fungerar som det ar tankt sig

2) Opalitliga resultat for slutanvandaren beroende pa hardvara, mjukvaruversion och patch level.
 
Du menar att man ska räkna in att man får en dyr dålig skärm på köpet eller? ;O)

Nu vet jag iofs inte din är bra eller dålig. Men på en redaktion jag var på där de använde iMac så konstaterade vi bara att det skilde mellan olika generationer. Där den äldre var okej och den nya var en katastrof. Ur ett bildbehandlingsperspektiv då.

/Maverick
Inte en aning.

Samtidigt skulle det vara intressant att se hur många här på FS som verkligen kalibrerar sina skärmar.

De flesta redaktioner jag besökt sitter med gamla sunkiga Dell- eller Eizo-skärmar och ingen har en aning om hur man kalibrerar...
 
Hmm... gäsp åt alla detaljdiskussioner om interna skruvar och muttrar.
Dags att avsluta prenumerationen på den här tråden tror jag.
 
Inte en aning.

Samtidigt skulle det vara intressant att se hur många här på FS som verkligen kalibrerar sina skärmar.

De flesta redaktioner jag besökt sitter med gamla sunkiga Dell- eller Eizo-skärmar och ingen har en aning om hur man kalibrerar...

Jo, fast på de skärmarna så var det mer att den nya spelade inte så stor roll om man profilerade den. Den var alldeles för känslig för hur användaren satt. För vissa är säkert en inbyggd skärm ett plus med som fotointresserad har jag svårt att se det så. Då vart det hellre en macmini och en skärm vid sidan av. För andra användningsområden skulle jag kanske fundera över en iMac. Men jag tycker hållbarheten har haft en del övrigt att önska så jag skulle betrakta det som riskspridning att ha en skärm lös tillsammans med en macmini. Som filserver/backup blir det fortfarande pc, liksom till spel och allmänt nöje och tramsande. Mac blir en arbetsdator och inget annat, men vore det inte för Adobe-licensen så skulle det nog bli pc där också.

/Maverick
 
Att varje applikation skoter sitt ar just ett av huvudproblemen med Windows, det finns ingen standard for hur saker och ting ska fungera ur ett programmeringsperspektiv. Vilket leder till en av tva saker, ibland bada:

1) Mycket dyrare for konsumenten eftersom det ar mer komplicerat att skapa program som faktiskt fungerar som det ar tankt sig

2) Opalitliga resultat for slutanvandaren beroende pa hardvara, mjukvaruversion och patch level.
Jobbar du mycket med utveckling? Vilken miljö sitter du då? Det finns massor med "standarder" i Windows, vad får dig att tro att så inte är fallet?

1. Källa? Vilket utvecklingsföretag utvecklar program för båda plattformarna och har redogjort för sina utvecklingskostnader? Har dessa även stött på API:er som inte betett sig som dokumenterat?

2. Patchar finns till alla operativsystem, det är inget speciellt unikt för Windows. Testa att lösa en aptitude-konflikt med blandade repostitories i Debian t.ex. Jag har hållt på med hårdvara sen barnsben och har aldrig fått opålitliga resultat, antagligen för att jag vet vad jag håller på med.

Iofs, om du tycker CNET skriver seriösa artiklar så förväntar jag mig inte mycket till svar från din sida.
 
Mac blir en arbetsdator och inget annat, men vore det inte för Adobe-licensen så skulle det nog bli pc där också.

/Maverick
Jag tror du kan skriva om licensen. Har en polare som har Creative Suit för pc, och han ska byta till Mac. Har för mig att han kunde byta.

Om du nu absolut måste köra Windows ;-)
 
Jag tror du kan skriva om licensen. Har en polare som har Creative Suit för pc, och han ska byta till Mac. Har för mig att han kunde byta.

Om du nu absolut måste köra Windows ;-)

Jag läste nån FAQ hos Adobe där det stod att man inte kunde. Däremot har de börjat fundera på att göra licenserna oberoende av ifall det är mac eller pc man kör. Man köper helt enkelt sin licens och tankar ner/beställer rätt version av programvaran. Liksom att de har kommit på bättre tankar när det gäller användarlicens/maskinlicens.

De ska alltså bli helt okej att installera PS på en bärbar OCH exempelvis en stationär dator på kontoret.

/Maverick
 
Jobbar du mycket med utveckling? Vilken miljö sitter du då? Det finns massor med "standarder" i Windows, vad får dig att tro att så inte är fallet?

1. Källa? Vilket utvecklingsföretag utvecklar program för båda plattformarna och har redogjort för sina utvecklingskostnader? Har dessa även stött på API:er som inte betett sig som dokumenterat?

2. Patchar finns till alla operativsystem, det är inget speciellt unikt för Windows. Testa att lösa en aptitude-konflikt med blandade repostitories i Debian t.ex. Jag har hållt på med hårdvara sen barnsben och har aldrig fått opålitliga resultat, antagligen för att jag vet vad jag håller på med.

Iofs, om du tycker CNET skriver seriösa artiklar så förväntar jag mig inte mycket till svar från din sida.

Precis, det ar ju det som ar problemet, det finns mangder av olika satt att gora saker i Windows, men ingen standard eller best practice utsatt av Microsoft. Det finns det daremot fran Apples sida.

1) Absolut!! (ISC)2 certifiering SDLC CSSLP, joelonsoftware.com, stackoverflow.com

2) Ja, patchar finns till alla operativsystem, men nu var det ju faktiskt som sa att vi pratade om Windows, in Debian Linux, eller hur? Jag tror inte att det finns nagon som kan saga att alla programvaror fungerar pa samma satt efter ett service pack har installerats pa en Windows maskin, inte ens du. Och det var precis det jag menade.

Angaende CNET, sa ar det en betydigt battre kalla an Herr Petterssons "Jag gjorde det har testet och darfor vet jag bast om allt, men jag kan absolut inte presentera en lank eller testmetoder, och forst sa jag Vista X64 men jag andrade mig till Win7 senare"
 
Precis, det ar ju det som ar problemet, det finns mangder av olika satt att gora saker i Windows, men ingen standard eller best practice utsatt av Microsoft. Det finns det daremot fran Apples sida.

1) Absolut!! (ISC)2 certifiering SDLC CSSLP, joelonsoftware.com, stackoverflow.com

2) Ja, patchar finns till alla operativsystem, men nu var det ju faktiskt som sa att vi pratade om Windows, in Debian Linux, eller hur? Jag tror inte att det finns nagon som kan saga att alla programvaror fungerar pa samma satt efter ett service pack har installerats pa en Windows maskin, inte ens du. Och det var precis det jag menade.

Angaende CNET, sa ar det en betydigt battre kalla an Herr Petterssons "Jag gjorde det har testet och darfor vet jag bast om allt, men jag kan absolut inte presentera en lank eller testmetoder, och forst sa jag Vista X64 men jag andrade mig till Win7 senare"
Apple har inga standarder, bryter kompatibilitet ganska frekvent (fullöst med emulering till och från). Best practices har dom själv nu gått ifrån sina egna på vissa områden. Vad är det egentligen som är bättre menar du?
Om du skriver patch kan du inte mena service pack, det är två helt jävla totalt olika saker.

Du skriver två genrella domäner med flera miljoner sidor text antagligen, ska jag leta igenom dom?
 
Apple har inga standarder, bryter kompatibilitet ganska frekvent (fullöst med emulering till och från). Best practices har dom själv nu gått ifrån sina egna på vissa områden. Vad är det egentligen som är bättre menar du?
Om du skriver patch kan du inte mena service pack, det är två helt jävla totalt olika saker.

Du skriver två genrella domäner med flera miljoner sidor text antagligen, ska jag leta igenom dom?

Suck... Apple har beskrivit exakt hur du ska anvanda deras SDK, DDK osv, for att uppna basta resultat. Du far tillgang till detta genom ADC : http://developer.apple.com/

Ursakta? Ska du nu saga att ett Service Pack inte ar en patch level som du lagger pa ett Windows operativ system sa att dina tidigare uttalande kanske blir lite mer sanna? Precis som Herr Pettersson verkar du ha problem med verkligheten. SP ar en patch level, och det skapar problem for manga anvandare, dessa problem beror pa utvecklarna av mjukvaran.

Naja, jag tror att vi ar klara med den har diskussionen... Ta en titt pa siterna, och las pa om SDLC, sa kan vi vara klara.
 
Du pratar om massa problem, kan inte hänvisa till källor och fortsätter peka på andra. Du ignorerar blank Apples felsteg genom tiderna som om de vore icke existerande (begreppet fanboy känns relevant). Du har mao inga egna erfarenheter vad jag kan urskilja så ja, för min del får denna diskussionen gärna vara slut.
 
Va, "övning ger färdighet"?! Jaha, jag som trodde att OSX var så logisk att allt föll sig naturligt.

tillägshanteraren försvann och en hel del annat ändrades i uppbyggnaden. Där av min lilla förvirring, men efter ett tag flöt det på som om det aldrig vart på annat vis. Så man skall inte ge upp o tycka att det är kasst efter att man suttit vid en mac i 34 min.

förstår du logiken?
 
Och då säger jag bara i(diot)Tunes. Om det är ett exempel på Apples försprång avseende användarvänliget vill jag inte veta hur deras andra applikationer fungerar.

Det sämsta med Apple är faktiskt itunes. Det applikationen slås till och med av Microsofts motsvarighet.
 
Du pratar om massa problem, kan inte hänvisa till källor och fortsätter peka på andra. Du ignorerar blank Apples felsteg genom tiderna som om de vore icke existerande (begreppet fanboy känns relevant). Du har mao inga egna erfarenheter vad jag kan urskilja så ja, för min del får denna diskussionen gärna vara slut.

Hahah, way to go Erik, snacka om att vanda argumenten totalt.

Jag pratade om problem, gav direkta exempel med kallor. Du gillade inte exemplen (se service pack) och blev upprord. Det ar inte mitt problem, verkligheten ar att det ar problem med service pack och windows.

Men erfarenhet har jag. Jag ar inte nagon fanboy av nagot operativsystem, jag anvander faktiskt mest min gamla SGI Orion lada for att jag tycker att X funkar riktigt bra pa den, men jag har Windows, Mac, SGI, Sun, HPUX, Slackware hemma, och en ESX server, plus en massa andra leksaker, for det ar vad jag jobbar med. Fotografi ar min hobby, mitt yrke ar att jobba med management fragor for IT security, compliance and infrastructure. Efter att ha jobbat som bade utvecklarna och konsult i it sakerhets fragor, har jag de senaste aren jobba mer med management fragor, dar kostnad och langtidstankande ar enormt viktigt.



For att ga tillbaka till tradskaparens ursprungsfraga, jag skulle rekommendera Mac over Windows om du inte har investeringar i mjukvarulicenser som inte gar att portera till Mac.

Med en Mac far du en generellt en trevligare upplevelse.
 
Hahah, way to go Erik, snacka om att vanda argumenten totalt.

Jag pratade om problem, gav direkta exempel med kallor. Du gillade inte exemplen (se service pack) och blev upprord. Det ar inte mitt problem, verkligheten ar att det ar problem med service pack och windows.

Men erfarenhet har jag. Jag ar inte nagon fanboy av nagot operativsystem, jag anvander faktiskt mest min gamla SGI Orion lada for att jag tycker att X funkar riktigt bra pa den, men jag har Windows, Mac, SGI, Sun, HPUX, Slackware hemma, och en ESX server, plus en massa andra leksaker, for det ar vad jag jobbar med. Fotografi ar min hobby, mitt yrke ar att jobba med management fragor for IT security, compliance and infrastructure. Efter att ha jobbat som bade utvecklarna och konsult i it sakerhets fragor, har jag de senaste aren jobba mer med management fragor, dar kostnad och langtidstankande ar enormt viktigt.



For att ga tillbaka till tradskaparens ursprungsfraga, jag skulle rekommendera Mac over Windows om du inte har investeringar i mjukvarulicenser som inte gar att portera till Mac.

Med en Mac far du en generellt en trevligare upplevelse.
Vilka källor? Stackoverflow går jag in på ibland när jag vill skratta åt dumma användare, men inte tusan är det en källa på att Apple har bättre API:er än Microsoft eller att dom inte spottat utvecklare i ansiktet ett par gånger det senaste decenniet.

Du har inte pekat på något problem, du sa att det kan orsaka problem, inte vilken typ eller vem som haft dom. Det känns som du mest försöker använda dig av internetforum och vad folk skriver där som något form av argumentationsbasis och inte egen erfarenhet.
 
Vilka källor? Stackoverflow går jag in på ibland när jag vill skratta åt dumma användare, men inte tusan är det en källa på att Apple har bättre API:er än Microsoft eller att dom inte spottat utvecklare i ansiktet ett par gånger det senaste decenniet.

Du har inte pekat på något problem, du sa att det kan orsaka problem, inte vilken typ eller vem som haft dom. Det känns som du mest försöker använda dig av internetforum och vad folk skriver där som något form av argumentationsbasis och inte egen erfarenhet.

Sista inlagget till dig, dar jag pekade ut tva huvudproblem:

"Att varje applikation skoter sitt ar just ett av huvudproblemen med Windows, det finns ingen standard for hur saker och ting ska fungera ur ett programmeringsperspektiv. Vilket leder till en av tva saker, ibland bada:

1) Mycket dyrare for konsumenten eftersom det ar mer komplicerat att skapa program som faktiskt fungerar som det ar tankt sig

2) Opalitliga resultat for slutanvandaren beroende pa hardvara, mjukvaruversion och patch level."

Och for number tva, sa kunde du inte hitta nagra motargument nar du insag att ett service pack faktist ar en patch level.
 
Javisst. OS X är tillräckligt mycket unix för de allra flesta fall. Det finns ju t.o.m. X Window System till OS X (olika "X" där; det gäller att hålla isär dem. :) så att man ganska enkelt kan portera även grafiska program från unix-varianter till OS X. Fast det blir lite yxigare gränssnitt än på ett "riktigt" OS X-program.

Linux är f.ö. inte heller unix (i den mening jag lägger i begreppet unix).

UNIX i den mening du menar är ju helt ointressant då UNIX är en standard som man certifierar sig mot inget man tycker sig till.
 
Ordet "unix" betyder flera saker. "UNIX" som en standard är en ganska ny företeelse. Tidigare var unix ett varumärke på ett upphovsrättsskyddat operativsystem från AT&T.

Det vore dessutom kul om Apple kunde ta och uppfylla certifieringskraven nu när OS X är SUS-certifierat. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.