Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
JonasH84 skrev:
Varför ifrågasätta detta ämne? Diskussionen är ju helt befängd, som det skulle vara något konstigt att ta självporträtt eller inte? Det är väl upptill var och en om man tycker det är roligt oavsett kön. Och varför måste den kvinnliga delen här behöva förklara/försvara sig om denna sak, är helt idiotiskt. Som att ställa samma fråga varför finns det folk som plåtar: Djur, natur, byggnader, människor eller bilar... Varför är himmel blå, Varför är snön vit, Varför skiter björnen i skogen.

Med den inställningen borde Fotosidan lägga ner forumet, är inte det till för att ställa frågor?

JonasH84 skrev:

Och varför måste den kvinnliga delen här behöva förklara/försvara sig om denna sak, är helt idiotiskt.

Men hallå, detta är inget korsförhör! Människan som startade denna tråd, hade nog inte tänkt att den skulle uppfattas som ett påhopp!

Jag påstår att självporträtt är en konst i sig att lyckas göra. Det är oerhört mycket svårare än andra porträtt. Man har väldigt svårt att avgöra ljus skärpa och exponering. Håller ni med?

Absolut...men det finns ju hjäpmedel...vridbar display eller använda en skärm exempelvis..om man har digitalkamera med EVF vill säga.

arleklint skrev:
Jag påstår att självporträtt är en konst i sig att lyckas göra. Det är oerhört mycket svårare än andra porträtt. Man har väldigt svårt att avgöra ljus skärpa och exponering. Håller ni med?
Absolut.

Sen passar jag på att påstå att jag tror du har fel i ditt föregående inlägg. Anna har nog rätt..

Vet inte vilket självförtroende tjejer har i allmänhet, men enligt min erfarenhet så verkar den oftast inte vara på topp...åh andra sidan känner jag gott om killar med taskigt självförtroende oxå...så det vete 17 :)

Men om det bara handlar om utseendet (sitt egna) så bryr sig killar betydligt mycket mindre i allmänhet.

lotelo skrev:
Jag tror iaf att positivt tänkande är bästa medicinen för att slippa nå det totala mörkret, och dessutom tror jag på kreativitet som att framställa t e x mörka dikter, bilder e t c som en sorts terapi.

Positivt tänkande är bra, men det är också viktigt att få kontakt med sina innersta känslor, då även dom märka. Det kan vara allt från någon oförätt som liten, något traumatiskt minne sedan barnsben eller kanske något nyupplevt. Jag tittar ofta in i mig själv för att lära mig hur andra fungerar. Alla är naturligtvis inte likadana, men man kan få en god uppfattning. Genom att tänka och åter tänka, genom att söka upp alla obehagliga minnen kan man växa som människa och gå förhoppningsvis gå vidare. Att vissa sig tuff är ganska lätt, att visa sig sårbar svårare...

För mig har låtskrivande och teckningar varit en bra väg att gå. Men främst händer det saker i huvudet...

Trots mörka sidor så är jag obotligt positivist! Jag tror att allt går att lösa om man bara vill! Saker är bra tills motsatsen är bevisad! :)

arleklint skrev:
Vad tror killarna om det då?

Jag kan ju svara för mig själv då; Jag skäms för att se mig själv på bild, helt klart.

Fullkomligt hatar det.

Och då kan jag verkligen inte förstå varför jag skulle fota mig själv!? Det är väl illa nog att andra gör det. ;)

EDIT: Men jag tog faktiskt ett självporträtt för en timme sedan, som jag sa att jag skulle göra =)

arleklint skrev:
Vad tror killarna om det då?

Jag avstår gärna från att stå framför kameran, men jag känner inte att jag har speciellt dåligt självförtroende för det.

Hmm....knepigt ämne!

Jag tror att självförtroende är väldigt individuellt, spelar ingen roll om man är kvinna/man.

Mycket kvinnokroppar!

Jag gillar av helt hetrosexuella skäl kvinnokroppar, men konstaterar att dom är oerhört överrepresenterade på fotosidan.

Finns det några som kan tänka sig att fota män? Finns det män som kan tänka sig att fota sig själva?

Re: Re: Re: Mycket kvinnokroppar!

arleklint skrev:
Kanske hela fotosidan tror jag är homosexuell nu??? Huvva!! hehe, Jag bjuder på det och önskar att folk om du har rätt öppnar sina ögon!

Hmm... Man kanske skulle göra ett självporträtt ändå... 20cm på ett småbilds negativ, vad blir det för avbildningsskala..? ;-)

/Pontus

Då vet vi kanske var skon klämmer... är det "bögnojja" (ursäkta uttrycket) som hindrar män att göra självporträtt? Frågan er allvarligt menad!

Nej det tror jag inte.

Det kan ses som en risk att lämna ut en bit av själv.

Mina normer pekar nog också på att det inte är manligt. (men det kan ju va fel)

arleklint skrev:
Då vet vi kanske var skon klämmer... är det "bögnojja" (ursäkta uttrycket) som hindrar män att göra självporträtt? Frågan er allvarligt menad!

Oj hoppas inte denna tråd spårar ur p.g.a. mitt homo inlägg, blir lätt lite stormigt när man kommer in på känsliga frågor. =)

Bögnojja, inte för min del. Problemet med mig är att jag alltid tror jag kan bäst, slutar oftast med att jag står bakom kameran! =P

Cederbom skrev:
Positivt tänkande är bra, men det är också viktigt att få kontakt med sina innersta känslor, då även dom märka. Det kan vara allt från någon oförätt som liten, något traumatiskt minne sedan barnsben eller kanske något nyupplevt. Jag tittar ofta in i mig själv för att lära mig hur andra fungerar......
För mig har låtskrivande och teckningar varit en bra väg att gå. Men främst händer det saker i huvudet...
Det var just därför jag skrev terapi och förmodligen så räcker det inte med enbart bildtillverkning, teckning, låt eller diktskrivande e t c, men det kanske är ett steg iaf för det krävs nog mycket rannsakande för att få fram kreativiteten..

Trots mörka sidor så är jag obotligt positivist! Jag tror att allt går att lösa om man bara vill! Saker är bra tills motsatsen är bevisad! :)
Jag är också positivist:) Fast bara för det så tror jag inte alls att allt går att lösa eller ens att allt har en mening, men jag tror att man måste försöka se framåt och inte låta sig själv "gå under" för att världen är hemsk, att se positivt på det liv man har kvar typ..

Re: Mycket kvinnokroppar!

arleklint skrev:
Finns det några som kan tänka sig att fota män?
Absolut, om jag känner dem alltså och vet att de inte säger Bu..

Sen är det en annan sak att många män verkar vara så fega så de inte tillåter publicering..

arleklint skrev:

Där klämmer nog skon till en viss del, men kanske inte främst när det gäller självporträtt. De flesta nakna män jag sett på foto har fotograferats av kvinnor. Förmodligen har de flesta manliga fotografer en viss skräck för att fotografera andra män nakna, av just "bögnoja". Däremot har jag svårt att förstå hur man skulle kunna vara rädd för självporträtt av just den anledningen, särskilt med kläder på!

Tror mer på att de flesta inte vill sticka ut för mycket från mängden. Det är mera accepterat med porträtt av kvinnor. Porträtt av män tas oftast när man gift sig, disputerat, slutat som kommunalråd och liknande. Eller om man arbetar professionellt som modell. En man som tar bilder på sig själv är nog lite rädd att betraktas som avvikande. Kanske fåfäng. Detta är nog också en anledning till de många destruktiva självportätten. Rädslan för att visa sin vackraste sida, för då slår jantelagen till hårt och skoningslöst. Det är lättare att bli älskad och accepterad om man visar sig svag.

/Pontus

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar