Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Eller är de glada och nöjda människorna inte i behov att ta dessa bilderna?
Jag vet många glada och nöjda som tar såna bilder. Själv gör jag det ibland och jag är både glad och nöjd:)

Jag håller med Elin som motiverar orsakerna bra. Tycker personligen att det är roligare att fota andra men ibland hittar man ingen annan som kan eller vill utföra exakt det man är ute efter. Äh, jag menade bara att ibland måste man "offra" sig själv för att få rätt bild. Då har man ju både fotograf och modell som är 100% samtyckande till vad man vill ha för resultat;)

Nipponpippon skrev:
Ok, men vem är glad idag? Våra gamla får ingen vård på hemmen, de får ligga och torka ut i sina sängar. Kriminella får bättre mat än både dem och våra skolelever. Skatterna blir högre och högre, och ingenting blir bättre. Vi skall kanske måsta jobba till vi skall dö, för att de högre upp försingrar våra pensionsfonder.
Man får ingen vård längre, de sparkar all extrapersonal, så att läkarna inte har tid eller ork med alla patienter. Vart tog den svenska kvaliten vägen? Dessutom skall vi inte ens tala om det svenska vädret :)
Oj oj oj. Mycket sant men det finns något som kallas positivt tänkande också. Om alla försöker se möjligheter trots all skit så blir vi säkert mycket gladare.
/Lotta *glad*

Svar till Elin

Jag tycker vi har det utmärkt! Vi har inte varit i krig sedan början av 1800-talet någon gång. Vi är ett av världens rikaste länder. Ett jämlikare samhälle finns inte enligt FN. Samma FN som inte för länge sedan listade sverige som världens mest civiliserade land. Vi lever länge, vi är friskast i världen. Osv, osv! :)

Men vädret, det må jävulen ta! >:/

/Joakim

Då tillbaka till ursprunget varför är den kvinnliga %-en högre av de som tar dessa bilder?

Är det sammhället sutseende som skapar den förutsättningen? Är kvinnan mer på hugget i politikens förändringar?

Jag förringar absolut inte den som tar självporträtt eftersom jag har mycket svårt för det själv.

Nipponpippon skrev:
Ok, men vem är glad idag? Våra gamla får ingen vård på hemmen, de får ligga och torka ut i sina sängar. Kriminella får bättre mat än både dem och våra skolelever. Skatterna blir högre och högre, och ingenting blir bättre. Vi skall kanske måsta jobba till vi skall dö, för att de högre upp försingrar våra pensionsfonder.
Man får ingen vård längre, de sparkar all extrapersonal, så att läkarna inte har tid eller ork med alla patienter. Vart tog den svenska kvaliten vägen? Dessutom skall vi inte ens tala om det svenska vädret :)

Inte för att det riktigt hör hit... men i alla fall. Pluggar psykologi på högskolenivå och idag hänvisade min lärarinna till forskning som gjorts på var människor är lyckligast. Svaret var inte vad jag hade förväntat mig och jag är mer än tveksam. Resultatet visade i alla fall att Island låg på första plats, och jo jo, Sverige tvåa!

Världens rikaste länder? Dom fuskar ju med statistiken så in i norden :) De sätter ju arbetslösa på dravelkurser för några ynka hundralappar i månaden för att få bort dem ur statestiken ;D

Men, jag är glad också, men jag ser ingen anledning att fota glada saker om nu alla andra i landet är så glada :) det lämnar jag till de positiva gänget :D

Erik Schalin skrev:
Då tillbaka till ursprunget varför är den kvinnliga %-en högre av de som tar dessa bilder?
För att många män inte törs kanske? Nä men uppriktigt så är det ju inte bara på självporträtt av foton som tjejer dominerar. Vad knäpper ni killar helst bilder på? Killar eller tjejer? Procenten på tjejer är hög..

Det jag har svårare att kunna förstå är varför så många anger att det är självporträtt. Nog för att det är skillnad att använda självutlösare mot att se i sökaren men jag kan ändå inte riktigt förstå vikten av att påpeka det. Detta för att jag anser att resultatet är viktigare än hur det gick till..

En liten spekulation bara..

Kan det inte vara så också att fler killar som tar självporträtt håller tyst om att det är just det? Att de inte är lika intresserade av kommentarer/bekräftelse? på motivet i så fall än vad kanske en del tjejer är..

jag tror att tjejer i regel har sämre självförtroende än killar. därför så vill man få bekräftelse genom att visa sig själv på bild. duger jag? vem är jag? osv. killar har väl kanske oftare större behov av att få bekräftelse på att du duger för sitt kunskap än sitt utseende.

sen finns det andra anledningar och andra syften där man använder sig själv som ett verktyg, en modell som vilken modell som helst för att det är praktiskt, för att man slipper förklara för någon annan vad man är ute efter, för att det man ska gestalta handlar om en själv så då är det lämpligt att även använda sig själv som modell rent fysiskt, för att man gillar att jobba ensam.

själv så blir det så av sig själv ofta. det är en känsla som kommer från mig, något jag vill gestalta, jag har inte funnit någon person som jag skulle känna mig trygg att jobba med eller som "kan spela mig"

sen tror jag att kvinnor/tjejer oftare är intresserade av sig själva. och då menar jag intresserade av sin roll i världen, av sin relation till världen, av sitt värde här i världen osv osv

Där sa du det bra Anna :) skönt att du finns här och kan sätta ord på hur vi damer känner oss :D

Det var ju på tv för nått tag sedan om kvinnliga fotografer som använde sig själva som modeller.
Ganska intressant faktiskt.

Ahh..
Lotta jag tror att om vi fortsätter så kan vi nog inom kort samla ihop en A4 med frågor.
Problemet är att svara på frågorna.

Personligen har det aldrig lockat mig att ta självporträtt, men jag är övertygad att det finns 3 anledningar.
1 Hittar ingen annan att fota, för det är inte helt lätt (tycker jag).
2 Testar, testar och provar, provar om och om och om igen... Det vill inte jag utsätta ngn annan för.
3 Försöker hitta svar om mig själv på frågor som jag säkert inte ens visste att jag har.

/Erik

sen det här med att det ofta är destruktiva eller mörka bilder, det tror jag dels beror på att det är lättare att skildra de sidorna än de glada. man kan jämföra det med att skriva dikter, jag tror aldrig jag har skrivit en glad dikt. lite så är det nog iallafall.

men sen är det ju också så att många mår skitdåligt. låter nästan på en del av det är en nyhet att det finns människor med deppression, ångest, åtstörningar osv osv att man finner livet vara meningslöst handlar om mer än att vara "negativ"

Kliver in i tråden...

Hejsan!
En intressant tråd det här, helt klart!

Det enkla svaret på varför andelen bilder på kvinnor rent generellt är större: Kvinnor är det vakraste som finns! ;-P

Nåja, så enkelt är det kanske inte. Anledningen till att många dras till de "mörkare" bilderna är nog att det väcker mer reaktion och mer känslor. Att vara glad är en trivsam känsla, men man känner starkare, om ni missförstår mig rätt, när man är ledsen, nere, självmordsbenägen eller rejält missnöjd. Därför känns det nog naturligt att gestalta sånt om man vill få uppmärksamhet och samtidigt förmedla känslor. Eller...? Hur många låttexter finns det inte om olycklig kärlek?

Angående män och deras självporträtt så har jag nog aldrig tagit några sådana. Däremot har jag tagit bilder med mig själv som modell, men det är mer för modellens tillgänglighet än nånting annat. Elins beskrivning av varför man har sig själv som modell är riktigt bra!

Det finns många män som fotograferar mörkt också, men det tar sig lite annat uttryck...

EDIT: Man skriver lite och innan man är klar så har tråden dragit vidare... jaja. :)

ariadne skrev:
men sen är det ju också så att många mår skitdåligt. låter nästan på en del av det är en nyhet att det finns människor med deppression, ångest, åtstörningar osv osv att man finner livet vara meningslöst handlar om mer än att vara "negativ"
Hmmm, det var ju jag som skrev "positivt tänkande" tidigare i tråden, borde jag ta åt mig här?

Fast kanske många har depressioner p g a för lite positivt tänkande? För att man bara kan se det mörka och glömmer det bra. Jag var själv mer än negatv då jag gjordedenna bilden t e x och inget blev bättre av att bara se svart, ändå har inte allt en mening. Däremot blev det bättre av att göra bilden:) Kanske gör många mörka bilder som en slags terapi?

Jag tror iaf att positivt tänkande är bästa medicinen för att slippa nå det totala mörkret, och dessutom tror jag på kreativitet som att framställa t e x mörka dikter, bilder e t c som en sorts terapi.

Varför ifrågasätta detta ämne? Diskussionen är ju helt befängd, som det skulle vara något konstigt att ta självporträtt eller inte? Det är väl upptill var och en om man tycker det är roligt oavsett kön. Och varför måste den kvinnliga delen här behöva förklara/försvara sig om denna sak, är helt idiotiskt. Som att ställa samma fråga varför finns det folk som plåtar: Djur, natur, byggnader, människor eller bilar... Varför är himmel blå, Varför är snön vit, Varför skiter björnen i skogen.

Kim10D skrev:
Du menar att det är upp till var och en att plåta vad man vill..bara man plåtar det du tycker är okej att plåta m.a.o?

typ: "gör precis som ni vill, bara ni gör som jag säger"

Lite moral får man väl ändå ha! Fotografera era anhörigas gravar om ni tycker det är så jävla roligt, men inte andras.

Holtin skrev:
Hallå, någon hemma här ??

Man kan ju verkligen undra om vissa här, har någon tomte på loftet!

MVH Jonas

JonasH84 skrev:
Lite moral får man väl ändå ha! Fotografera era anhörigas gravar om ni tycker det är så jävla roligt, men inte andras.

Vad ligger det omoraliska i det..så länge inte namnen på de döda syns?

Enligt dig så fick man inte plåta kyrkogårdar alls...

ariadne skrev:
jag tror att tjejer i regel har sämre självförtroende än killar. därför så vill man få bekräftelse genom att visa sig själv på bild. duger jag? vem är jag? osv.

Lustigt, jag tänkte precis tvärt om att killar hade sämre självförtroende som inte vill visa upp sig..... kanske har du rätt.... eller jag?

JonasH84 skrev:
Varför ifrågasätta detta ämne? Diskussionen är ju helt befängd, som det skulle vara något konstigt att ta självporträtt eller inte? Det är väl upptill var och en om man tycker det är roligt oavsett kön.

Hehe..det är väl ingen som sagt att det är fel överhuvudtaget? den enda som pratat om vad som är fel är väl du.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar