Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
VARNING UTFÄRDAS!

Jag offrar mig osjälviskt och hänsynslöst för jämlikheten!

Bilden heter: "Han ville egentligen inte bada" och är ett självporträtt som speglar den känsla jag hade när jag inte ville bada i simhallen.

/Joakim

P.S. Jag avsäger mig alla konsekvenser som betraktandet av denna bild kan medföra.

Bilagor

• han ville egentligen inte bada.jpg
    han ville egentligen inte bada.jpg
    28.1 KB · Visningar: 978
JonasH84 skrev:
Men snälla! Det är väl upptill var och en vad man vill plåta. Om kvinnliga fotografer gillar att ta kort på sig själva, så får dom väl göra det. Det är lika befängt som att ifrågasätta varför Män plåtar: bilar och nakna brudar. Som vissa här på fotosidan verkar ha väldigt stort behov av att göra. Man får väl göra som man själv vill? Så länge det inte skadar någon annan.

Men en sak jag inte fattar här är hur FAN kan ni fotografera kyrkogårdar!!! För jag antar att det inte är era anhöriga som liggar där. Hur FAN tror ni att dom anhöriga tycker att ni lägger upp era bilder offentligt? Skulle du vilja se någon annan som la upp ett kort på din döda (tex)sons/dotters grav? Det är rent skamligt att det ens förre kommer här... låt dom döda villa i fred!

MVH Jonas

Hallå, någon hemma här ??

Och jag som trodde att stenen var där för att visas upp....

Det jag menar i mitt förra "trevande" inlägg är att jag är inte säker på om jag skulle att tycka om det jag fann om jag börjar leta.

Jonas: Ja..fast nu var det väl inte någon som ifrågasatte att kvinnor skall få ta självporträtt, det var snarare en fråga om varför det är så att de gör det i högre utsträckning än killar.
Att fotografera på kyrkogårdar skadar väl inte någon egentligen? I så fall skulle det ju vara lika skadligt att överhuvudtaget se kyrkogårdar och i så fall behöver vi lägga dom väldigt långt ute i ödemarken. Eller hur tänker du?
MVh erik Å

JonasH84 skrev:
Men en sak jag inte fattar här är hur FAN kan ni fotografera kyrkogårdar!!! För jag antar att det inte är era anhöriga som liggar där. Hur FAN tror ni att dom anhöriga tycker att ni lägger upp era bilder offentligt? Skulle du vilja se någon annan som la upp ett kort på din döda (tex)sons/dotters grav? Det är rent skamligt att det ens förre kommer här... låt dom döda villa i fred!

MVH Jonas
Vilket ilsket inlägg. Jag tycker diskussionen är rätt intressant. Varför är det fler tjejer överlag på foton?

Själv har jag kyrkogårdsbilder och tycker att kyrkogårdar kan vara jättevackra motiv. Dock bör man nog inte ladda upp bilder med synlig text på gravstenar och sånt då det faktiskt är mot kyrkans förhållningregler att fotografera så.

Oj, jag som nästan höll på att fråga min granne Åsa varför hon är så förtjust i att boxas. Tur att jag inte föll för frestelsen att ifrågasätta henne och det hon gör.

Kanske kan det vara att kvinnor inte ar radda for att rannsaka sig sjalva genom kamerans ibland obarmhartiga oga...eller att forskona, manipulera, driva med stereotyper m.m.

For min del sa blir det lite mycket "sjalvportratt" sahar i borjan nar jag inte vill plaga mina vanner alltfor mycket med joxande med kameran for o fa ratt installningar.

Plus att jag bor valdigt ensligt utan bil o sa...he he men om nagon har lust o komma hit och vara min modell, manlig/kvinnlig spelar ingen roll.

Visst ar det med fotografi som med poesi, malning...vara personligheter ar en andlos brunn av sorg och lycka att hamta inspiration.

lotelo skrev:
Dock bör man nog inte ladda upp bilder med synlig text på gravstenar och sånt då det faktiskt är mot kyrkans förhållningregler att fotografera så.

Det håller jag med om, det är inte lämpligt..men i övrigt kan jag absolut inte se något fel i att fotografera gravar/kyrkogårdar.

Vilken analys om självporträtt

Jag tycker inte det spelar någon roll om man fotograferar sig själv, en annan modell eller andra motiv, det är bilden som räknas. Att många kvinnor kanske har "självmordsbilder/våld" etc kanske beror på att många manliga fotografer, fotograferar gärna sina modeller på det viset.
Blir det mer analyserat kanske för att det just är kvinnor som fotograferar sig? Jag tror inte det är frågan om att "hitta sig själv" eller någonting annat. Däremot tror jag fler män vill fotografera sig själva, men har inte samma mod som oss tjejer:) Så till alla män här, varför inte prova det?:) Skulle vara kul att se.

JonasH84 skrev:
Men snälla! Det är väl upptill var och en vad man vill plåta. Om kvinnliga fotografer gillar att ta kort på sig själva, så får dom väl göra det. Det är lika befängt som att ifrågasätta varför Män plåtar: bilar och nakna brudar. Som vissa här på fotosidan verkar ha väldigt stort behov av att göra. Man får väl göra som man själv vill? Så länge det inte skadar någon annan.

MVH Jonas

Oj aggressivt värre!

Jag förstår inte vad som är så hemskt med att fotografera kyrkogårdar?
Det är ju inte direkt den bortgångnes kropp man fottar, utan den slutliga vilo platsen!

Och jag skulle nog inte ta illa upp om nån fotograferade min mors grav i ett vacker sammanhang, skulle kanske till och med fråga om jag fick köpa ett exemplar av fotografiet!

Jag tror poängen inte är VAD man fotograferar. Utan HUR man går till väga när man fottar & varför man just väljer det motivet!

JonasH84 skrev:
Men snälla! Det är väl upptill var och en vad man vill plåta.

JonasH84 skrev:

Men en sak jag inte fattar här är hur FAN kan ni fotografera kyrkogårdar!!!

Du menar att det är upp till var och en att plåta vad man vill..bara man plåtar det du tycker är okej att plåta m.a.o?

typ: "gör precis som ni vill, bara ni gör som jag säger"

Holtin skrev:
Hallå, någon hemma här ??

Man kan ju undra..

Jag fotar mig själv för att
1: en modell som finns tillgängligt dygnet runt finns inte.
2: det är svårt att få någon att agera de känslor man vill fånga på bild.
3: folk i min omgivning är ofta blyga och vill sällan bli fotograferade, såvida inte jag tvingar dem >:)

Så, där har ni mitt svar.

Om bilderna är destruktiva så beror det på att vi lever i ett skitland och skitsamhälle.

Over and out.

Nipponpippon skrev:

Om bilderna är destruktiva så beror det på att vi lever i ett skitland och skitsamhälle.

Jag tror att alla är med och formar samhället.

Kanske är det lättare att visa den här sidan. Eller är de glada och nöjda människorna inte i behov att ta dessa bilderna?

Vilken tråd, det blir ju bara en massa frågor....

Erik Schalin skrev:
Jag tror att alla är med och formar samhället.

Kanske är det lättare att visa den här sidan. Eller är de glada och nöjda människorna inte i behov att ta dessa bilderna?

Vilken tråd, det blir ju bara en massa frågor....
Jo, men de bra sidorna av samhället behöver man kanske inte protestera mot/debattera? Men jag håller med dig om att vi alla har ett ansvar att forma det samhälle vi vill ha.
ojoj..den här tråden behöver lite assistans från Renate Luder eller nån..

bjanha skrev:
Är det tyngsta argumentet som tjej vid kameraköp att kunna fotografera sitt ansikte?

Hur tänker ni egentligen?

Det var väl det dummaste. Om jag är intresserad av mitt utseende är det bra mycket billigare att köpa en spegel. Eller hur tänkte du Björn?

Mvh
//Jessica - som älskar självporträtt och kyrkogårdar och tycker att folk inte ska lägga näsan i blöt hela tiden ;)

Ok, men vem är glad idag? Våra gamla får ingen vård på hemmen, de får ligga och torka ut i sina sängar. Kriminella får bättre mat än både dem och våra skolelever. Skatterna blir högre och högre, och ingenting blir bättre. Vi skall kanske måsta jobba till vi skall dö, för att de högre upp försingrar våra pensionsfonder.
Man får ingen vård längre, de sparkar all extrapersonal, så att läkarna inte har tid eller ork med alla patienter. Vart tog den svenska kvaliten vägen? Dessutom skall vi inte ens tala om det svenska vädret :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar