Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo just det... Hon blir personligt påhoppad och uppmanas byta ut sig själv och behålla kameran. Man går in och granskar hennes bilder för att härleda sig fram till att hon underförstått inte är tillräckligt bra som fotograf för att köpa utrustning för 65.000kr. Det kallar jag inte "lite ifrågasättande". Det liknar snarare mobbing. Jag tycker inte detta är acceptabelt betende.

Jag tycker det där är lite PK, nu har jag inte läst alla inlägg, eftersom en del verkar vara bortplockade?

Jag svarade lite vasst och ber gärna om ursäkt för det :) Men så här i efterhand så var det inte frågeställningen som ställde till det, utan dom statement och bildlänkar som fördes fram i tråden, som att be om det, hakade folk på. Tror många såg påståendena som oriktiga och reagerade på det. Däremot ska inte någon "mobbas", vilket är självklart.

kan du vänligen radera mina inlägg i denna tjafstråd för det var inte här jag skrev dom !
jag har inte tjafsat eller angripit TS i den förra tråden
men känner nu att det blev lite fel när mitt namn förekommer i fel tråd
Tack på förhand !

Ja det här var inte heller den tråden jag skrev i. Men jag står för mina ord, precis som att moderatorerna får stå för sina val.

Har nu läst igenom forumreglerna, och jag kan verkligen se att jag själv och andra måste bli bättre på en punkt: Ironi. Det kan bli som att dra ett skämt för en person man aldrig pratat med tidigare och sedan skrattar åt skämtet själv. Man har ingen aning om vad personen har för tidigare erfarenheter, eller ens om personen hör vad man säger. Men skrattet, det förstår hen, och det kan slå fel.

Men vidare står det i reglerna:
Var beredd att ta kritik…
Kritik kan svida och du måste vara beredd på det. …

Om TS då öppnar med:

…men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker att jag ska ha?…
…(Och som sagt jag har en plan men det är alltid kul att kolla på för- och nackdelar.)…

Ska vi då inte få ifrågasätta henne, då hon av flera ansågs basera sitt besluta på ytterst lösa grunder?
Samtidigt fick hon många råd och tips, och även beröm.

Mod: bra att ni inte raderade inläggen för gott, men själv hade jag nöjt mig med det enda inlägg jag inte anser passade i en vuxen diskussion: det som behandlade vad som skulle bytas ut.

Jag tycker det där är lite PK, nu har jag inte läst alla inlägg, eftersom en del verkar vara bortplockade?

Jag svarade lite vasst och ber gärna om ursäkt för det :) Men så här i efterhand så var det inte frågeställningen som ställde till det, utan dom statement och bildlänkar som fördes fram i tråden, som att be om det, hakade folk på. Tror många såg påståendena som oriktiga och reagerade på det. Däremot ska inte någon "mobbas", vilket är självklart.

Utifrån vilket perspektiv? Vi kan glömma bort vilka specifika märken det rör sig om, men ... om nu alla kamerors bilder blir lika efter "rätt" bildbehandling, vad spelar det då för roll om det finns olika sensorer? O.s.v. Även fast vi i många andra fall kan diskutera utifrån subjektiva skillnader i vad för bilder som kameran producerar så blev det i en del inlägg att istället att handla om fotografens skicklighet, t.ex. inlägg #19 som är ett praktexempel.

Jag tror att en anledning till att vi väljer den ena kameran framför den andra många gånger är den upplevda skillnaden bildmässigt. Och känns som om det råkades glömma bort i tråden.

Och om jag nu upplever att den ena kameran tar bättre bilder, och om jag samtidigt tror att bättre bilder säljer bättre ... då känns det dumt att välja den kameran som man upplever att man får sämre bilder utav. (Men jag jobbar inte som fotograf, så man kanske inte tänker på det sättet att bättre bilder säljer bättre.)

Ni får ifrågasätta vem som helst, hur som helst.. Om Fotosidans redaktion väljer att ta bort dessa reaktioner är det också något ni gått med på när ni gick med (eftersom jag antar att ni alla läst Fotosidans regler)?.

Allt ni har skrivit finns kvar (gissar jag som datanisse), så vem som påstått vad går att ta reda på. Det är dock inte det tråden längre handlar om ...

Just du skrev väl inga dumheter, så du har förstås inget att oroa dig för (och ingen annan heller så).
Detta är ingen inkvisition, utan för att få en del av er som gärna skriver först och tänker sen (som jag ungefär) att tänka lite först.

De som inte ens funderar på om de har någon orsak till detta lär inte skärpa sig, och lär för eller senare ändå straffa ur sig ;)

Denna tråden har bytt namn till sorglig tjafstråd. Man måste lära känna sig själv så mycket att man lär sig när det är dags att sluta. Att TS tröttnade fullständigt kan jag förstå. Det är sorgligt när det sker. Ursprungsfrågan var väl hyfsad konkret men kunde såklart diskuteras och de ca 60 inlägg som hade någorlunda bäring är utflyttade hit:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165394

Vore det inte bättre att ta bort TS tråd helt? Med tanke på att hen avslutat sitt medlemskap på FS och plockat ner stora delar av sin sajt tyder på att hen tagit sig väldigt illa vid. Hens fotointresse har säkert gått från 10 till 1 på en dag. Ger knappast bra reklam för FS som den inspirationsgivande sajten.

Om jag har en Mercedes och funderar på att byta till BMW vill jag inte få en massa svar om att jag först borde lära mig köra bil

Men om någon skriver

"Jag tänker köpa en BMW för att i den kan jag ta fler passagerare än i min Mercedes".

Då är det väl rimligt att folk reagerar och påtalar att båda bilarna har plats för 4 passagerare?

Dessutom tycker jag det är självklart att man som trådskapare måste acceptera att man inte alltid får det svar man vill ha. Ställer man en fråga på ett diskussionsforum måste man vara beredd på att man får svar med olika infallsvinklar och varierande kvalité.

Jag kan hålla med om att "vi" ibland spårar ur men i det här fallet var det TS som själv bäddade för detta:

- Inlägget gjorde i en "Pro" avdelning
- TS hade en "proffs"-modell och talade om lång och trogen användning
- TS talade om möjligheten till bildförsäljning, alltså någon form av professionell användning
- Budgeten som nämnde var osedvanligt stor vilket antyder att man jobbar med sin kamera eller i vart fall inte är någon tonårig amatör.

Därefter följde några påståenden som var så uppenbart felaktiga att man häpnade.

Inte undra på att reaktionerna blev starka!

Men om någon skriver

"Jag tänker köpa en BMW för att i den kan jag ta fler passagerare än i min Mercedes".

Då är det väl rimligt att folk reagerar och påtalar att båda bilarna har plats för 4 passagerare?

Dessutom tycker jag det är självklart att man som trådskapare måste acceptera att man inte alltid får det svar man vill ha. Ställer man en fråga på ett diskussionsforum måste man vara beredd på att man får svar med olika infallsvinklar och varierande kvalité.

Jag kan hålla med om att "vi" ibland spårar ur men i det här fallet var det TS som själv bäddade för detta:

- Inlägget gjorde i en "Pro" avdelning
- TS hade en "proffs"-modell och talade om lång och trogen användning
- TS talade om möjligheten till bildförsäljning, alltså någon form av professionell användning
- Budgeten som nämnde var osedvanligt stor vilket antyder att man jobbar med sin kamera eller i vart fall inte är någon tonårig amatör.

Därefter följde några påståenden som var så uppenbart felaktiga att man häpnade.

Inte undra på att reaktionerna blev starka!

Hear, hear!

/ FiCa1

Utifrån vilket perspektiv? Vi kan glömma bort vilka specifika märken det rör sig om, men ... om nu alla kamerors bilder blir lika efter "rätt" bildbehandling, vad spelar det då för roll om det finns olika sensorer? O.s.v. Även fast vi i många andra fall kan diskutera utifrån subjektiva skillnader i vad för bilder som kameran producerar så blev det i en del inlägg att istället att handla om fotografens skicklighet, t.ex. inlägg #19 som är ett praktexempel.

Jag tror att en anledning till att vi väljer den ena kameran framför den andra många gånger är den upplevda skillnaden bildmässigt. Och känns som om det råkades glömma bort i tråden.

Och om jag nu upplever att den ena kameran tar bättre bilder, och om jag samtidigt tror att bättre bilder säljer bättre ... då känns det dumt att välja den kameran som man upplever att man får sämre bilder utav. (Men jag jobbar inte som fotograf, så man kanske inte tänker på det sättet att bättre bilder säljer bättre.)

Man kan välja kamera utifrån vilken aspekt som helst, - den känns bra, jag tycker om kameran, handhavandet, tron på bättre bilder osv. Ingen kan heller ifrågasätta detta. Vill man skriva påståenden som är allmängiltiga, då tycker jag att det krävs mer. Det var det som folk reagerade på i tråden, inte val av modell eller märke.

Det var aldrig någon vs-tråd eller ifrågasättande av kameramodell. Min uppfattning är, har man bra grejer och byter, så handlar det om procent åt något håll. Men som det antyddes i tråden, lär man sig utnyttja kameran och även efterbehandlingen, så kan det finnas väldigt många procent att hämta, som helt enkelt trumfar över vinsten med att byta grejer.

Allt detta är självklart åsikter och det fördes fram som förslag i tråden. Som mottagare kan man använda det eller låta det passare.

Mvh

En STOR "tumme ner" från mig för Fotosidans agerande i denna sak!

Direkta personangrepp ska förstås inte få förekomma i trådar på fotosidan, men det var enligt mig få sådana i tråden detta handlar om. Att trådar ibland tar sidospår för att därefter komma in på den röda tråden igen är rätt naturligt i ett diskussionsforum kan jag tycka. Vore väldigt trist om var och varannan tråd här på fotosidan bara skulle bestå av torra, precisa svar. I tråden som denna diskussion baseras på var den ursprungliga frågan något i stil med om det fanns någon Nikon-kamera som var bättre än D4s för att fotografera hästar i dunkelt ljus. Den frågan hade man givetvis kunnat svara ett kort och tydligt "NEJ" på redan i första svarsinlägget..men vad är det för diskussion!?

Och varför ska man bara lämna felaktiga påståenden som typ: "bilder tagna med Nikon-kameror säljer bättre än sådana tagna med Canon-kameror" därhän? Sådana snedvridna föreställningar måste bemötas och diskuteras så att TS i alla fall får en chans att ta köpbeslut på vettiga grunder.

Att man har bestämt sig för att köpa en viss sak behöver inte betyda att det är rätt eller att man inte kan ändra sig efter att ha hört argument mot det tänkta prylköpet. Jag önskar exempelvis att någon hade kommit med en massa åsikter/motargument innan jag bestämt gick och köpte en dator i form av en Mac Performa 5200 för 32 000 kr för tjugo år sedan..då hade jag säkert kunnat göra ett väldigt mycket bättre köp av någon annan dator och samtidigt sparat en hel del pengar.

Jag har svårt att ta dig på allvar när du pratar om datorer. Jag har haft en Performa 5200 och den kostade aldrig så mycket oavsett bestyckning. Ska jag ta dig på allvar vad gäller foto efter att raderat ett gäng av dina "roliga" inlägg?

Jag har svårt att ta dig på allvar när du pratar om datorer. Jag har haft en Performa 5200 och den kostade aldrig så mycket oavsett bestyckning. Ska jag ta dig på allvar vad gäller foto efter att raderat ett gäng av dina "roliga" inlägg?
Min Mac Performa 5200 kostade 32 000 kr med tv-kort i. Så ta mig på allvar, tack!

Allt detta är självklart åsikter och det fördes fram som förslag i tråden. Som mottagare kan man använda det eller låta det passare.
Mvh

Ja just det, passera, det funkar åt båda hållen. Innan tråden började rensas och delas så var den uppe i 11 eller 13 sidor.

Med en del inlägg som jag förvisso tolkade som att de var skriven med glimten ögat, en del inlägg som var elaka och visst det också en del som var sakliga.

Det går ju att läsa tråden så som den är nu och jämföra med det som är kvar i denna.

Det får du göra som du vill. Jag har min åsikt klar om dig som moderator i alla fall..

Jösses vilken sorglig tråd! Det här är ett tillfälle där moderering borde ha gjorts mer resolut och på ett tidigt stadium. Moderering innebär inte bara att ta bort inlägg och låsa trådar utan främst att styra upp diskussioner som är på väg att spåra ur genom att tydligt tala om vad som gäller och var gränsen går.

Jösses vilken sorglig tråd! Det här är ett tillfälle där moderering borde ha gjorts mer resolut och på ett tidigt stadium. Moderering innebär inte bara att ta bort inlägg och låsa trådar utan främst att styra upp diskussioner som är på väg att spåra ur genom att tydligt tala om vad som gäller och var gränsen går.

Och jag som såg att tråden skulle balla ur efter bara några inlägg borde ha uppmärksammat moderatorn om detta. Istället satt jag och läste vidare för att se om jag hade rätt, vilket jag hade.

Ja nu har vi modererat rejält resolut. Dvs styrt och delat upp. Innan dess har vi raderat 10-20 inlägg och vi försöker in i de sista att inte sätta ner foten. I princip inget är raderat utan allt kvar. Jag skall döpa om denna tråden till "att tänka på innan man byter kamerasystem" så kan den leva vidare med en bättre rubrik. Vill ni diskutera generell moderering (inte enskilda inlägg eller trådmodereringar) så får ni ta det i en ny tråd i Fotosidan.se forumet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar