Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Skittrist att nedlåtande svar får trådskaparen att lämna Fotosidan helt. Ett totalt misslyckande av communityn.

Jag håller med, och jag ser det lite som ett personligt misslyckande då jag lät diskussionen hållas just för att jag också tyckte att tråden startade i en ton jag var medveten om skulle locka till sig alla som gärna vill tycka och veta om allt.

Om man läser de första sex inläggen så är det väl solklart vad TS frågar efter. Finns det någon bättre Nikon kamera än D4s för den typ av fotografering jag sysslar med ?
Sen spårar det mer eller mindre ur och hon blir uppläxad om både det ena och det andra.

Men man visste ju redan när man läste första inlägget vart det hela var på väg.
Överge Canon, det gör man inte ostraffat. ;-)
Det enda man saknade i den här tråden var väl Risedal, är han avstängd igen eller ... ?

Micke.

Jag själv tycker att 90% av inlägg här ville få henne på rätt spår. Inte att skrämma bort henne eller tillrättavisa.
Om nu ska diskussioner modereras på ett "hårdare" sätt så att alla rätta (i mitt tycke) sätt att få fotografen på rätt spår (hon ville ju byta system för att få bättre bilder) så resulterar det att man drar sig för att ge hjälpande hand överhuvud taget.
Många som ser en fråga som i hennes första inlägg kommer inte att bry sig alls att läsa ändå till punkt. Man bara hoppar över.
För min del det spelar ingen roll vilken bil någon annan kör eller vilken kamera man använder och det var likadant i den här tråden...

Om man läser de första sex inläggen så är det väl solklart vad TS frågar efter. Finns det någon bättre Nikon kamera än D4s för den typ av fotografering jag sysslar med ?
Sen spårar det mer eller mindre ur och hon blir uppläxad om både det ena och det andra.

Men man visste ju redan när man läste första inlägget vart det hela var på väg.
Överge Canon, det gör man inte ostraffat. ;-)
Det enda man saknade i den här tråden var väl Risedal, är han avstängd igen eller ... ?

Micke.

Jag uppfattar inte alls tråden som en vs-tråd. Inledningsfrågan var också helt okay och ingen konstigt frågeställning, även svaren var rimliga. Det jag tror triggar igång tråden är TS fortlöpande analyser och statement, när TS sedan länkade till egna exempel så tog det fart.

Sedan tror jag också att priset 65k kan provocera, dvs behövs det så mycket pengar osv

Jag trodde faktiskt för ett ögonblick att det trollades tråden :)

/Ulf

Vad är det för fel i huvudet på folk som är här inne? En person frågar om tips och råd, hon ska byta från Canon till Nikon, fattar ni inte den retoriken? Hon ville inte ha tips och råd om alla andra märken, hon ville ha mer fakta om NIKON. Alla verkar vara gud förbjude om du ska byta från det märket ni har till ett annat. Ni kommer med sarkastiska svar, en humor som troligen enbart ni själva förstår.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd. Kan ingen hålla sig till ämnet och besvara TS frågor. Det är fan illa när ni ger svar så att TS väljer att avsluta sitt medlemskap på ett fotoforum.

Jag kan väl också tycka att somliga svar var väl spetsiga, men däremot håller jag inte med dig om att ett diskussionsforum enbart syftar till atr på snävast möjliga sätt besvara en fråga, särskilt om frågan är ställd på felaktiga premisser. Låt säga att en musiker skulle säga "mina Chopin-stycken låter inte lika bra som då Vladimer Horowitz spelade dem. Vilket piano ska jag köpa för att de ska göra det." I ett sånt fall vore det direkt ohederligt att svara på den fråga hen ställde och säga att det är pianot som är lösningen, utan att problematisera frågan.

På samma sätt är det faktiskt rimligt att såga till någon som inte alls behärskar efterbehandling att det är bättre att lära sig det än att tro att märkesbute ska fixa det.

Men visst, man ska ge råd och kritik i en konstruktiv anda, inte med gamla surpittskommentarer

Jag själv tycker att 90% av inlägg här ville få henne på rätt spår. Inte att skrämma bort henne eller tillrättavisa.
Om nu ska diskussioner modereras på ett "hårdare" sätt så att alla rätta (i mitt tycke) sätt att få fotografen på rätt spår (hon ville ju byta system för att få bättre bilder) så resulterar det att man drar sig för att ge hjälpande hand överhuvud taget.
Många som ser en fråga som i hennes första inlägg kommer inte att bry sig alls att läsa ändå till punkt. Man bara hoppar över.
För min del det spelar ingen roll vilken bil någon annan kör eller vilken kamera man använder och det var likadant i den här tråden...

Det fanns en tid här på fotosidan där diskussionen utan någon som försöskte hålla reda på oss.
Då kunde personangrepp och hårda ord hagla i debatterna. Sedan dess har några av personerna som var tuffast uteslutits och det hela börjat modereras så knappt kraftuttryck accepteras.
Det Jessica fick utstå var bara lite ifrågasättande av vad hon bestämt sig för att göra.
Tål man inte det så bör man nog inte heller öppna en sådan tråd.
Det finns en tendens i många länder att och också i Sverige att inte vara ärlig och öppen i debatten.
För att ha en öppen debatt kräver det att också obekväma åsikter får komma till tals och att det är högt i tak.
Att alltid försöka vara politisk korrekt leder gärna till att man undertrycker fakta. Tänk bara på den senaste debatten om Stockholm stad, Polisen och deras försök att vara PK.
I Polen förösker man nu moderera debatten. Är det ett steg framåt? De som styr tycker ju det. De är valda av folket. Är det därmed ett korrekt agerande att censurera verkligheten?

Det fanns en tid här på fotosidan där diskussionen utan någon som försöskte hålla reda på oss.
Då kunde personangrepp och hårda ord hagla i debatterna. Sedan dess har några av personerna som var tuffast uteslutits och det hela börjat modereras så knappt kraftuttryck accepteras.
Det Jessica fick utstå var bara lite ifrågasättande av vad hon bestämt sig för att göra.
Det finns en tendens i många länder att och också i Sverige att inte vara ärlig och öppen i debatten.
För att ha en öppen debatt kräver det att också obekväma åsikter får komma till tals och att det är högt i tak.
Att alltid försöka vara politisk korrekt leder gärna till att man undertrycker fakta. Tänk bara på den senaste debatten om Stockholm stad, Polisen och deras försök att vara PK.
I Polen förösker man nu moderera debatten. Är det ett steg framåt? De som styr tycker ju det. De är valda av folket. Är det därmed ett korrekt agerande att censurera verkligheten?

Fotosidan har aldrig försökt ge sken att vara någon demokrati. Det är ett privatägt företag, och de regler som finns har faktiskt inget med censur att göra. Nu har ju just du råkat få ett antal inlägg raderade just idag, eftersom de bedömdes inte följa reglerna, men det har väl inget med saken att göra antar jag?

Fotosidan har aldrig försökt ge sken att vara någon demokrati. Det är ett privatägt företag, och de regler som finns har faktiskt inget med censur att göra. Nu har ju just du råkat få ett antal inlägg raderade just idag, eftersom de bedömdes inte följa reglerna, men det har väl inget med saken att göra antar jag?

Nej du har helt rätt. Det har inte med saken att göra.
Fast jag tycker nog ibland att taket har sänkts lite väl lågt. Då menar jag inte vad du raderat just idag.
Det skall givetvis inte vara direkta personangrepp eller kaos på ett forum.
Fast när du anser du borde ha varit hårdare i din moderering av inläggen i just den här tråden så frågar jag mig varför. Var verkligen det som skrevs i den här tråden över gränsen för vad som bör skrivas?

Jag har inte raderat något alls idag - vi är fler som modererar, och nej - det har egentligen inte med saken att göra annat än att konstatera att det oftast är de som blir modererade som tycker det modereras för mycket.

Just det som raderades idag är dock väldigt likt det som postats i den här tråden och som var en anledning till att TS lämnade.

Denna tråden har bytt namn till sorglig tjafstråd. Man måste lära känna sig själv så mycket att man lär sig när det är dags att sluta. Att TS tröttnade fullständigt kan jag förstå. Det är sorgligt när det sker. Ursprungsfrågan var väl hyfsad konkret men kunde såklart diskuteras och de ca 60 inlägg som hade någorlunda bäring är utflyttade hit:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165394

Det kommer garanterat vara ngn som vill ha med sitt inlägg i den tråden istället för i denna och därmed känner sig trampad på tårna. Jag ber därför om ursäkt direkt för det. Det är nämligen omöjligt att göra detta perfekt. Jag har försökt att göra det så bra som möjligt så tråden håller en hyfsad röd tråd.

Och ta nu till er att alla inte vill bli skrivna på näsan om din personliga subjektiva åsikt. Försökt sluta i tid och skriv framförallt trevligt. Text låter alltid så mycket hårdare. Jag har själv fått träna på det sen vi startade för 15 år sen och är långtifrån fullärd.

Jag tycker modereringen är bra på Fotosida, jag tycker också att diskussionsklimatet är bra. Att jag tycker att det är bra beror inte enbart på att det sällan är att jag läser om påhopp, kraftuttryck eller liknande, antagligen också för att när det förekommer så har modererats bort innan jag läst.

Men en bra moderering handlar inte bara om att ta bort sådant utan också t.ex. om att hitta inlägg som i sig kan förstöra tråden som t.ex. svar på något helt annat än vad frågan gäller, t.ex. exemplet som AFE gör med bilen. Det kan också vara inlägg som gör att diskussionen bara går runt i cirklar.

En annan moderering som jag har uppskattat (utanför Fotosidan) är när inlägg som inte tillför något till diskussionen tas bort. I den här tråden skulle det kunna göras ett exempel av att TS på sitt sätt hade anledningar till kamerabytet som kunde ifrågasättas. Och det ifrågasättes, men där så räcker det med en gång, att den ena efter den andra ifrågasätter samma sak i grunden fast med andra ord tillförde egentligen ingenting. Det skapar också en öppen diskussion, ungefär som att vänta på sin tur och låta den som får frågan svara och sedan se om det fortfarande finns något kvar av sin frågeställning.

Där hade det kunnat handla om att fortsätta diskussionen utifrån svaret på följdfrågan, inte att igen fråga "om från början".

...bara lite ifrågasättande av vad hon bestämt sig för att göra.

Jo just det... Hon blir personligt påhoppad och uppmanas byta ut sig själv och behålla kameran. Man går in och granskar hennes bilder för att härleda sig fram till att hon underförstått inte är tillräckligt bra som fotograf för att köpa utrustning för 65.000kr. Det kallar jag inte "lite ifrågasättande". Det liknar snarare mobbing. Jag tycker inte detta är acceptabelt betende.

TS hade beslutat sig för att byta märke. Det var redan klart. TS frågade om synpunkter på lämplig Nikonmodell. Varför ägnar sig merparten av de som svarade då att försöka få henne på andra tankar? Vad har vi med att göra vilka argument som hon har för att byta? Vissa personer ville "vara hjälpsamma" och få henne att inse att hon slänger pengarna i sjön när hon köper ny kamera. Men hon är väl en vuxen människa som kan ta ansvar själv för sina beslut, om de skulle bli fel? Svara istället på det hon frågade om!

Det enda som hon gjorde fel, enligt mig, var att gå med i argumentationen om varför hon ville byta, vilket bara triggade andra att börja hacka på henne.

Till sist undrar jag vilken ton som vi vill ha på forumet på Fotosidan; en trevlig, konstruktiv och hjälpsam ton eller en ton där man måste argumentera för varje liten åsikt, utstå personliga påhopp och bli intvingad i "det rätta ledet"? Jag vet vad jag vill ha!

Men en bra moderering handlar inte bara om att ta bort sådant utan också t.ex. om att hitta inlägg som i sig kan förstöra tråden som t.ex. svar på något helt annat än vad frågan gäller, t.ex. exemplet som AFE gör med bilen.

Det är förstås upp till FS ägare att bestämma policy för sådant, men jag tycker nog allt att det är lite av ett utslag av den till Sverige från USA importerade sjukan om "the right to not be offended", dvs den som får ett svar hon inte vill ha blir sur och arg och tycker att den som svarar ska vara tyst.

Diskussionerna blir tråkigare då.

Personangrepp och utsvävningar om något helt annat än grundfrågan är en annan sak. Där har jag förståelse för moderering.

Du valde åtminstone rätt tråd att svara i den här gången. ... ;) Utslag av sjukan? Hur tänker du då? Du menar alltså att det ändå är nåt fel?

När jag läste tråden, trodde jag först det var en trolltråd :) Dom bilderna som är tagna på bloggen går att ta med vilken modern kamera som helst. Upplösningen är lika med noll på¨bilderna, det går lika gärna att använda mobilen :) Ser man på redigeringen från 1-5, så skulle jag ge en 1'a (inte för att vara taskig). Det är verkligen standardbilder steg 1 ;)
Det finns en blogg till och de är garanterat direkt ur kameran. Så jag tror att betyget kanske blir - (streck) (=inget betyg).

BTW: Lustig att TS har plockat ner sig från nätet. Var vi så taskiga?

Det är förstås upp till FS ägare att bestämma policy för sådant, men jag tycker nog allt att det är lite av ett utslag av den till Sverige från USA importerade sjukan om "the right to not be offended", dvs den som får ett svar hon inte vill ha blir sur och arg och tycker att den som svarar ska vara tyst.

Diskussionerna blir tråkigare då.

Personangrepp och utsvävningar om något helt annat än grundfrågan är en annan sak. Där har jag förståelse för moderering.

Jag vet inte vad "the right to not be offended" har med det jag skriver att göra?

Det jag skriver, som i ett annat exempel, är om jag nu ställer den frågan till dig och sedan när du svarar, eller innan du svarar, så frågar någon annan om samma sak fast med andra ord. Innebär det att ditt svar i grunden kommer att bli annorlunda?

(Precis så som jag faktiskt gör eftersom AFE redan ställt frågan :) Nu kan ju du antingen svara AFE eller mig eller svara båda två. Och då är det ett exempel i ett litet format,, i tråden så var det ett otal fler inlägg om samma frågeställning.)

Diskussionen bör ju bli intressantare ifall den fortsätter utifrån ditt nästa svar.

Eller för den delen, om någon annan ställer samma fråga som du gör nu till mig fast med andra ord istället för att fortsätta utifrån det här svaret.

Fotosidan har aldrig försökt ge sken att vara någon demokrati.
Precis, så är det. Jag har ett eget forum och gillar jag inte vad som skrivs så tar jag bort det. Ganska enkelt.

Till moderatorerna: Jag tycker det är bra att ni håller efter så att alla vet att trams och troll tas bort.

Du valde åtminstone rätt tråd att svara i den här gången. ... ;) Utslag av sjukan? Hur tänker du då? Du menar alltså att det ändå är nåt fel?

Ibland kan t.o.m. en blind höna hitta ett korn. :)

Jag menar alltså att man måste stå ut med att få mothugg (så länge det inte är på ett otrevligt sätt). Att bli arg och sur för att någon ifrågasätter ens resonemang är inte något vi bör uppmuntra som samhälle.

I den här "sorgliga" tråden finns förvisso en del otrevliga kommentarer med som på ett tråkigt sätt ifrågasätter TS kompetens som fotograf. Oavsett om den kritiken är korrekt eller inte så bör den framföras på ett artigt sätt. Som jag uppfattade tråden skrevs det dock fler konstruktiva än otrevliga inlägg, så TS tycks mig ha varit lite överkänslig. Kanske beroende på överraskning över att de grunder hon framförde som underlag för ett systembyte ifrågasattes. Ett sådant ifrågasättande bör man dock analysera och fundera på om man har tänkt rätt, istället för att blir irriterad över ifrågasättandet.

Ibland kan t.o.m. en blind höna hitta ett korn. :)

Jag menar alltså att man måste stå ut med att få mothugg (så länge det inte är på ett otrevligt sätt). Att bli arg och sur för att någon ifrågasätter ens resonemang är inte något vi bör uppmuntra som samhälle...
Om upprinnelsen till en tråd är Nikon är bättre än Canon, visst är det det så...och man får mothugg, då får man allt träna sin argumentation lite bättre. Diskuttera utan sakargument, vad blir det?

Denna tråden har bytt namn till sorglig tjafstråd. Man måste lära känna sig själv så mycket att man lär sig när det är dags att sluta. Att TS tröttnade fullständigt kan jag förstå. Det är sorgligt när det sker. Ursprungsfrågan var väl hyfsad konkret men kunde såklart diskuteras och de ca 60 inlägg som hade någorlunda bäring är utflyttade hit:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165394

Det kommer garanterat vara ngn som vill ha med sitt inlägg i den tråden istället för i denna och därmed känner sig trampad på tårna. Jag ber därför om ursäkt direkt för det. Det är nämligen omöjligt att göra detta perfekt. Jag har försökt att göra det så bra som möjligt så tråden håller en hyfsad röd tråd.

Och ta nu till er att alla inte vill bli skrivna på näsan om din personliga subjektiva åsikt. Försökt sluta i tid och skriv framförallt trevligt. Text låter alltid så mycket hårdare. Jag har själv fått träna på det sen vi startade för 15 år sen och är långtifrån fullärd.

kan du vänligen radera mina inlägg i denna tjafstråd för det var inte här jag skrev dom !
jag har inte tjafsat eller angripit TS i den förra tråden
men känner nu att det blev lite fel när mitt namn förekommer i fel tråd
Tack på förhand !

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar