Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Huvudskälen hon angav var ju att hon gillade användarvänligheten och helhetsintrycket av Nikon bättre än av Canon. Är det kokobäng?

1. FS-medlemmar läser inte ordentligt (=korkat)
...

Så här står det i ursprungsinlägget:
"... byta till Nikon då jag gillar deras färgåtergivning, skärpa mm bättre efter att ha testat en väns Nikon.

... mörka ridhus, snabba rörliga motiv som jag behöver ha skarpa i alla lägen och positioner.

... har planerat att köpa ett visst hus och ett visst objektiv som jag själv tror kan funka för ändamålet, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker att jag ska ha?
Maximal speed, maximal ISO, maximal skärpa och mesta möjliga upplösning. Både objektiv och hus i budgeten.

(Och som sagt jag har en plan men det är alltid kul att kolla på för- och nackdelar.)"

Nyckelord i inlägget:
Färgåtergivning. Skärpa. Mörka ridhus. Speed. ISO. Upplösning.
Vad ni tycker att jag ska ha.
Kolla på för- och nackdelar.

Petter. ..

Så här står det i ursprungsinlägget:
"... byta till Nikon då jag gillar deras färgåtergivning, skärpa mm bättre efter att ha testat en väns Nikon.

... mörka ridhus, snabba rörliga motiv som jag behöver ha skarpa i alla lägen och positioner.

... har planerat att köpa ett visst hus och ett visst objektiv som jag själv tror kan funka för ändamålet, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker att jag ska ha?
Maximal speed, maximal ISO, maximal skärpa och mesta möjliga upplösning. Både objektiv och hus i budgeten.

(Och som sagt jag har en plan men det är alltid kul att kolla på för- och nackdelar.)"

Nyckelord i inlägget:
Färgåtergivning. Skärpa. Mörka ridhus. Speed. ISO. Upplösning.
Vad ni tycker att jag ska ha.
Kolla på för- och nackdelar.

Petter. ..
Jaja det är subjektiva skillnader... De kan vi ifrågasätta hela tiden och komma fram till att alla kameror är likvärdiga så varför ens tänka tanken att tycka att den ena kamera är bättre än den andra.

Så jag tycker också att diskussioner där man förordar ett märke före ett annat kommer kännas lite lustiga efter denna tråd.

Varför ens förorda den nyare modellen framför den gamla ... alltså att byta kameramärke då handlade det om att först lära sig fotografera men inte med en uppgradering inom samma märke så handlar då är det samma listade skillnader som kommer att uppfyllas.

Alla är varmt välkomna att besöka Sony A7 trådar, där klargör många mycket bestämt att det är dom kamerorna som oftast kommer till korta mot likvärdiga modeller av DSLR-typen, Så det är faktiskt så att i en ganska nyligen färsk tråd där TS i den tråden var nyfiken på att byta sin Canon 5DMKIII till en A7 fick det slutliga rådet att inte byta bort sin Canon, flera Sonyägare instämde till samma slutsats. Så trots att Sonyägare har stämpeln som dom mest galna märkestrogna Fan-Boysen av alla kameraägare, Så kom nästan ett paradigm-skifte från Sonyägare " byt inte till en A7 " Det är en stor händelse som jag inte kommer att glömma.

Så i Sonytrådar går det att friska på ordentligt, Sonyägare är lite skrämda av att gå till försvar ( galna fan-boys stämpeln sätter sina spår )

//Bengt.

Ts i den tråden kanske tog argument som handlade om att vara dålig fotograf, dålig på bildbehandling, bättre. Där är vi alla olika, och olikheten kan också bero på dagsformen.

Eller de argumenten kanske inte ens användes?

Jaja det är subjektiva skillnader... De kan vi ifrågasätta hela tiden och komma fram till att alla kameror är likvärdiga så varför ens tänka tanken att tycka att den ena kamera är bättre än den andra.

Så jag tycker också att diskussioner där man förordar ett märke före ett annat kommer kännas lite lustiga efter denna tråd.

Varför ens förorda den nyare modellen framför den gamla ... alltså att byta kameramärke då handlade det om att först lära sig fotografera men inte med en uppgradering inom samma märke så handlar då är det samma listade skillnader som kommer att uppfyllas.

Jag tror att många såg att TS jämförde sin gamla EOS 1D mk 3 med en modernare Nikon. Och bad dessutom om åsikter.

Förslag blev då (för att möta kraven om speed och upplösning) att kolla på hemmaplan först. Varför inte en begagnad 1D mk 4 för 15 000. Eller en begagnad 1D X för 35 000. Eller tom vänta till nya 1DX mk 2.
Det var råd i all välmening att se över sitt beslut. Men som någon noterade. Det var nog inte råd som efterfrågades utan bekräftelse på att beslutet var rätt.
Jag tycker att ursprungstråden kan döpas om till "Bekräfta mitt beslut om ny Nikoninvestering"

Petter ...

Jag tror att många såg att TS jämförde sin gamla EOS 1D mk 3 med en modernare Nikon. Och bad dessutom om åsikter.

Förslag blev då (för att möta kraven om speed och upplösning) att kolla på hemmaplan först. Varför inte en begagnad 1D mk 4 för 15 000. Eller en begagnad 1D X för 35 000. Eller tom vänta till nya 1DX mk 2.
Det var råd i all välmening att se över sitt beslut. Men som någon noterade. Det var nog inte råd som efterfrågades utan bekräftelse på att beslutet var rätt.
Jag tycker att ursprungstråden kan döpas om till "Bekräfta mitt beslut om ny Nikoninvestering"

Petter ...

Det är ju inte heller skrivet att alla inlägg var "dåliga" och det är inte heller skrivet att alla inlägg som är kvar i den här är "dåliga". (Att inte alla är flyttade till den andra tråden tror jag att det beror till stor del på att det är inlägg som säger samma sak (även om det är ett "bra" inlägg") i sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar