Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har följt hela denna tråd och kan instämma i att ett fåtal inlägg var onödigt hårt skrivna. Däremot tycker jag att TS är lite av en prinsessa på ärten. Vad jag kan se har TS inte framfört ett enda argument i sak som, utifrån hennes behov, vare sig skulle motivera ett märkesbyte i sig eller de kostnader bytet skulle medföra. TS "argument" om bildförsäljning och bildfärger är ju rena nonsensargument, som också många här har påpekat. Min uppfattning är att just denna tråd - till skillnad från en del andra här på FS - har präglats av att på sakliga grunder hjälpa TS att inte slänga ut 65 papp på något som med 99,9% säkerhet (utifrån vad TS själv har skrivit i sina inlägg) inte skulle komma att förbättra hennes fotografi ett jota. Inlägget om gnällgubbar (eller vilket uttryck det nu var) uppfattar jag som tämligen oförskämt. Flera av de medlemmar som svarade TS och som möjligen tillhör eller är nära min egen åldersgrupp, gav uppenbarligen (den yngre) TS råd baserade på mångårig erfarenhet. Och en klok person lyssnar på erfarenheten, men gör sedan sina egna bedömingar.

/ mvh till allamedlemmar (inkl. f.d.) som deltagit i detta forum och till moderatorn, FiCa1

PS. Igår skrev jag på min blogg (se www.sawantphotography.com) om ett till TS-tråden närliggande fenom jag sett här på FS, nämligen Uppgraderingssyndromet.

Varför ska TS behöva framföra argument för dig? Jag har svårt att förstå varför vissa blir så provocerade. Jag ser inget provocerande i TS inlägg.

Varför ska TS behöva framföra argument för dig? Jag har svårt att förstå varför vissa blir så provocerade. Jag ser inget provocerande i TS inlägg.

1. Jag är inte ett dugg provocerad av TS inlägg.
2. TS funderar på att byta system till en hög kostnad. Skälen för detta saknar vettig grund.
3. Detta påpekas av flera svarare, som ifrågasätter bytet.
4. Inte många av svaren uppfattar jag komma från några märkestalibaner.
5. TS blir sur.

Om man startar en tråd som handlar om att man överväger att byta system, är det väl rimligt att de som svara baserar sina svar på de argument/skäl som TS anger. Eller?

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Om jag har en Mercedes och funderar på att byta till BMW vill jag inte få en massa svar om att jag först borde lära mig köra bil (även om min blogg/youtube/Facebook visar att jag uppenbarligen inte kan köra bil).

Att du inte vill få en massa svar om att du först måste lära dig köra bil om du ska byta märke förstår jag, men du hade nog fått räkna med att få det i det fallet. Personligen skulle jag inte vilja möta dig på vägen ifall du inte kan köra bil, och ingen annan ska heller behöva utsättas för livsfara genom att möta dig i trafiken.. ;-)

Att du inte vill få en massa svar om att du först måste lära dig köra bil om du ska byta märke förstår jag, men du hade nog fått räkna med att få det i det fallet. Personligen skulle jag inte vilja möta dig på vägen ifall du inte kan köra bil, och ingen annan ska behöva utsättas för livsfara genom att möta dig heller.. ;-)

Jag är helt övertygad om att du förstod min poäng, och att du åter igen försöka göra dig lustig (vilket sällan fungerar i forumsammanhang som du kanske märkt).

Det kan förstås vara ett rent sammanträffande, men min gissning är att det har med tråden att göra. Inte alla tål kritik (i synnerhet när de inte uttryckligen bett om den). Det är bara att läsa här på FS i olika bildgrupper och bloggar, och konstatera att en del tar illa vid sig av negativ kritik även om de valt att visa upp sina alster.

Jag säger inte att kritiken var felaktig, men det går att uttrycka sig mer eller mindre diplomatiskt. Detta ständiga upprepandet att det är "inte kameran utan fotografen" som gör bilden blir också rätt tröttsamt när det återkommer i var och varannan köprådstråd.

Problemet är att många verkar känna sig personligt påhoppade om någon "ger sig på" just deras märke, och genast känner sig tvungna att det märket minsann också är lika bra som något annat (och det spelar inget roll vilket märke det gäller). Det leder ofelbart till att diskussionen spårar ut och kommer att handla om något annat än det frågeställaren var ute efter.

Om jag har en Mercedes och funderar på att byta till BMW vill jag inte få en massa svar om att jag först borde lära mig köra bil (även om min blogg/youtube/Facebook visar att jag uppenbarligen inte kan köra bil). Jag vill heller inte ha tips om att det faktiskt går lika bra att köra med en mindre Toyota, eftersom ingen ändå kommer se någon skillnad på min körstil. Om jag uttryckligen ber om tips som passar min körförmåga (eller i det här fallet förmåga att fotografera) är det förstås en annan sak.

Håller med dig i princip. Däremot tycker att det var ett fåtal som var spydiga. De flesta försökte vara sakliga och konstruktiva enligt mitt sätt att tolka inläggen.

Fotosidans forum, bloggar och gallerier är definitvt sociala medier. Vad skulle det annars vara? (Nu är vi dock inne på ytterligare en onödig metadiskussion ...)

Verkligen, annars kan det kallas för en community till skillnad från facebook, twitter o Intsgram etc
en definitionsfråga...

Flyttat tråden, då den inte längre har något som helst med Nikon eller Canon att göra.

/Mod

Jag är helt övertygad om att du förstod min poäng, och att du åter igen försöka göra dig lustig (vilket sällan fungerar i forumsammanhang som du kanske märkt).

Nä, det var inget försök till att vara lustig..jag bara bemötte ditt försök till liknelse.

Hade jag sett ett youtube-klipp med dig där du uppenbarligen visar att du inte kan köra bil och därmed också visar att du är en uppenbar fara för andra trafikanter så hade jag förmodligen sagt det till dig. Inte för att vara elak, utan för ditt och dina medtrafikanters bästa. Du kommer vara en fara i trafiken oavsett om du kör Mercedes eller BMW om jag säger så..

Ja, den risken finns förstås (och jag vare sig skojar eller är ironisk).

Det är svårt att försöka hjälpa människor som stirrar sig blint på en viss (ogrundat i det här fallet) uppfattning.

Hon i min uppfattning ville inte fråga: Vad ska jag göra att få mina bilder bättre - ska jag lära mig framkallning mera, ska jag köpa mer avancerade kamera/objektiv eller ska jag byta system.

Hon kunde även frågat: Vad rekommenderar ni i Nikons program för fotografering av hästar - jag har en budget på 65k? Alla mina vänner kör Nikon och det vill jag också.
Enkelt eller hur?

Hon kunde även frågat: Vad rekommenderar ni i Nikons program för fotografering av hästar - jag har en budget på 65k? Alla mina vänner kör Nikon och det vill jag också.
Enkelt eller hur?

Självklart enkelt, när man nu ser facit av hur det blir om man frågar som hon gjorde. Jag tror inte hon förväntat sig anstormningen av märkesfanatiker som kände sig tvungna att berätta en massa onödigt om varför det ena märket är bättre än det andra (eller lika bra).

Jag ser det hela också ur Fotosidans synvinkel (och har sett många borttagna inlägg och tagit bort många själv under några år). Det finns många medlemmar på Fotosidan som varit med länge och kan jättemycket, men ibland behandlar de "nya" som kommer in i forumen som små barn som ska tillrättavisas och få veta att de nog minsann måste lära sig lite mer innan de försöker sig på att köpa lika dyra kameror som de äldre medlemmarna har. Det är som att en (som de ser det) nybörjare ska minsann inte få ha en så fin kamera som jag har, innan de lärt sig fotografera.

För att Fotosidans forum ska fungera är det förstås viktigt att ha en blandning av både nya och gamla medlemmar, men många nya skräms faktiskt bort från trådarna när vi gamla uvar tar över tråden och diskuterar ditt och datt. En del lämnar också Fotosidan och ser det som ett forum för inbördes beundran där de som varit med länge tjafsar i all oändlighet om småsaker. Hur hade ni själva velat bli bemötta när ni var nybörjare (oavsett sammanhang)?

Så vill vi inte ha det, utan alla ska kunna känna sig välkomna att ställa vilka frågor som helst utan att det ifrågasätts varför de ställer dem och om de har kompetens att ställa dem (så länge det har med foto att göra förstås och följer Fotosidans regler).

Jag, som forumvärd kommer som jag skrev tidigare att hålla noggrannare koll på köprådstrådar, och jag kommer inte gå med på att det spårar ur som den här tråden gjorde. Senast idag raderades en halv tråd då den bestod av inlägg (och dess följd) som kommenterade trådskaparens förmåga att fotografera snarare än frågan. Sånt är inte ok om det inte ens på något sätt har med själva frågeställningen att göra.

Jag hoppas på skärpning från många av er som varit med länge och skrivit mycket, och försök tänka efter hur det ni skriver kan uppfattas av frågeställaren (som inte känner er eller er jargong).

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Skittrist att nedlåtande svar får trådskaparen att lämna Fotosidan helt. Ett totalt misslyckande av communityn.

Jag förstår henne, en del av kommentarerna gick klart över gränsen för vad man skall behöva acceptera.

Ännu tråkigare blir det av att hon faktiskt är en talangfull fotograf, det fanns mängder med riktigt fina häst- och hundfoton på hemsidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar