Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja nu har vi modererat rejält resolut. Dvs styrt och delat upp. Innan dess har vi raderat 10-20 inlägg och vi försöker in i de sista att inte sätta ner foten. I princip inget är raderat utan allt kvar. Jag skall döpa om denna tråden till "att tänka på innan man byter kamerasystem" så kan den leva vidare med en bättre rubrik. Vill ni diskutera generell moderering (inte enskilda inlägg eller trådmodereringar) så får ni ta det i en ny tråd i Fotosidan.se forumet.

Men du David..nu när du har döpt om tråden till "Motargument mot att byta kamerasystem" kan jag ju tycka att ni borde rensa upp/radera även i den här nyskapade tråden då (inklusive detta inlägg förstås) så att bara det som berör rubriken och för diskussionen framåt finns med. Alternativt borde ni radera hela tråden eftersom inläggen i den känns halvt meningslösa nu när de har lyfts ur sitt ursprungliga sammanhang.

Är det inte lika så gott att låsa båda dessa trådar?

Den ursprungliga är ju tämligen ointressant eftersom TS inte längre är medlem. Den kan definitivt låsas.

I denna tråd har väl alla som vill redan gjort sina ställningstagande och hur länge vi än argumenterar så kommer vi inte komma till någon konsensus. Lås den med!

Så kan vi väl gå vidare med gott humör och nya tag!

Nu har jag inte läst riktigt allt, det var så många inlägg. Men många av svaren hör hemma på Flashback och inte på fotosidan.

Nu är jag inte någon vidare fotograf. Utan tycker bara det är roligt att fota och vill bli bättre. Men om jag tror att ifall jag byter ut nåt, eller köper nåt, skulle göra mina bilder bättre, kanske visar några av mina bilder. Och då får kommentarer som att byta fotografen (vilket enligt min mening var långt över gränsen), eller att mina bilder är värdelösa (om jag nu inte bad att få kritik för dom), så skulle nog jag också överväga att lämna.

Sen är det självklart inte fel att argumentera, om att det kanske inte blir bättre att byta system. Men för det behöver man inte säga att hon inte kan fotografera.

Men du David..nu när du har döpt om tråden till "Motargument mot att byta kamerasystem" kan jag ju tycka att ni borde rensa upp/radera även i den här nyskapade tråden då (inklusive detta inlägg förstås) så att bara det som berör rubriken och för diskussionen framåt finns med. Alternativt borde ni radera hela tråden eftersom inläggen i den känns halvt meningslösa nu när de har lyfts ur sitt ursprungliga sammanhang.

Jag håller med!
Radera hela denna tråd då den har blivit meningslös och inte stämmer mot någon rubrik längre

Märkligt att någon ska bli påhoppad av en mobb för att man vill byta från Canon till Nikon, för att inte säga absurt. Men det är inte första gången.

Jag tycker trådens nya namn "motargument mot att byta systemkamera" är märklig också med tanke på TS inlägg, helt plötsligt ska tråden handla om mot argument hennes beslut, som redan var fattat.

Hur mycket ska man behöva förklara sig för att man vill byta kamera? Jag kanske vill köpa en ny kamera även om mina bilder inte blir bättre av det..... Får man inte köpa en ny kamera om inte bilderna blir bättre?

Forumet borde göra bäst i att besvara TS frågor, när det är ett sådant inlägg, Är det ett inlägg om en specifik kamera eller vs inlägg så blir andra saker viktiga.

Det var just ett av de inlägg jag skrev. Byt gärna kamera när pengarna finns, men att göra det av angiven anledning är bara tramsigt. Det bör man få reda på i en sån här tråd.

jag bytte tillbaka då. Den heter tjafsig tråd igen. Jag föreslår ni slutar prenumerera på tråden ifall ni inte är nöjda och så kan de som vlll babbla vidare.

Känns lika illa det, att förekomma i en tjafstråd när det inte börja så
Radera tråden och gå vidare är det bästa.

Ni var ett gäng som tillsammans hjälpte till att dra iväg tråden. Det var inte enskilt ditt fel. Jag har delat upp så gott det bara går så att ursprungsfrågan finns kvar och med inlägg som ligger hyfsat rätt med TS fråga. Det finns flera riktigt bra inlägg i ursprungstråden.

Men det lutar mot att vi stänger denna tråden så är det ur världen.

Ni var ett gäng som tillsammans hjälpte till att dra iväg tråden. Det var inte enskilt ditt fel. Jag har delat upp så gott det bara går så att ursprungsfrågan finns kvar och med inlägg som ligger hyfsat rätt med TS fråga. Det finns flera riktigt bra inlägg i ursprungstråden.

Men det lutar mot att vi stänger denna tråden så är det ur världen.

Ok ja det var denna tråd jag syftade på när det gäller att radera tråden. Den innehåller inte mycke intressant alls.
Ursprungstråden har ju mer fakta och diskussion kvar.

Jag står gärna för mina inlägg i den ursprungliga tråden då jag känner att jag inte har gjort några personliga påhopp på TS där. Snarare gav jag henne en eloge för hennes fina bemötande av mitt ironiska inlägg, påpekade att hon som fotograf inte behövde bytas ut eftersom flera bilder på hennes bloggsida talade för att så inte behövdes samt önskade henne lycka till med vilket system hon än valde att jobba vidare med.

Däremot har jag svårt att acceptera ansvarigas/moderatorernas klipp och klistrande som gör att mina inlägg hamnar i helt nya eller andra trådar som jag inte har valt att skriva i. Vem vet var, i vilka trådar eller i vilket sammanhang ens framtida inlägg här på fotosidan kommer att hamna!? Det bästa är väl antagligen att framöver inte skriva några inlägg alls på fotosidan för att vara på säkra sidan..

Däremot har jag svårt att acceptera ansvarigas/moderatorernas klipp och klistrande som gör att mina inlägg hamnar i helt nya eller andra trådar som jag inte har valt att skriva i. Vem vet var, i vilka trådar eller i vilket sammanhang ens framtida inlägg här på fotosidan kommer att hamna!? Det bästa är väl antagligen att framöver inte skriva några inlägg alls på fotosidan för att vara på säkra sidan..

Åja. Tråden är delad i två. De som inte hade med ursprungsfrågan ligger här. Du får gärna fortsätta i den andra tråden. Att oroa sig för att vi skulle flytta runt enskilda inlägg in i andra trådar känns överdrivet. Vad vi gjorde var klassisk moderering. Det finns verktyg för det i denna tredjepartsprodukten så det är något som alla med forum önskar, behöver och använder. Vi delar inte så ofta men det känns tråkigt att stänga en tråd där många inlägg faktiskt gjorde nytta.

Åja. Tråden är delad i två. De som inte hade med ursprungsfrågan ligger här. Du får gärna fortsätta i den andra tråden. Att oroa sig för att vi skulle flytta runt enskilda inlägg in i andra trådar känns överdrivet. Vad vi gjorde var klassisk moderering. Det finns verktyg för det i denna tredjepartsprodukten så det är något som alla med forum önskar, behöver och använder. Vi delar inte så ofta men det känns tråkigt att stänga en tråd där många inlägg faktiskt gjorde nytta.

Fast det var väl delat på en punkt som NI bestämde, och då är det er bedömning var mina inlägg hamnar. Och det kan ju inte vara så att alla inlägg fram till en viss punkt var OK och alla därefter var tjafs och skräp.
Jag håller med om att jag vill veta i vilken tråd jag skriver i. och sen när jag själv inte kan ta bort mina egna inlägg känns det mer bakbundet. På t.ex. Facebook kan du alltid radera dina egna inlägg.
Att ni modererar och styr upp inlägg som går över gränsen är inget problem för de flesta av oss. och kanske raderar inlägg som direkt bryter mot reglerna. Men att flytta inlägg från en tråd till en ny med helt annan rubrik känns knepigt.

Jag kommer nog oxå i framtiden akta mig för att skriva inlägg.

Ja vi modererade. Det gör man i forum. Uppdelningen var godtycklig och den var inte vid en viss tidpunkt. Jag läste igenom alla och valde ut de som hade bäring och de fick bli en ny tråd.

På Facebook kan du radera dina inlägg men du kan också skriva vilken skit som helst utan att ngn admin kommer lägga sig (förutom bilder på bröstvårtor för då åker du dit direkt). Och skulle ngn peka ut dig och säga ofördelaktiga saker så finns på Facebook admin som kommer bry sig. Så är det inte här.

Du kan som sagt inte radera efter 15 min men du kan rapportera. Rapportera de inlägg du känner är problem för dig och motivera så kikar vi.

Ja jag tror att en viss självcensur är bra i sociala medier. Att backa och vänta och se om man verkligen står fö det man skriver tre dagar senare.

Ja vi modererade. Det gör man i forum. Uppdelningen var godtycklig och den var inte vid en viss tidpunkt. Jag läste igenom alla och valde ut de som hade bäring och de fick bli en ny tråd.

På Facebook kan du radera dina inlägg men du kan också skriva vilken skit som helst utan att ngn admin kommer lägga sig (förutom bilder på bröstvårtor för då åker du dit direkt). Och skulle ngn peka ut dig och säga ofördelaktiga saker så finns på Facebook admin som kommer bry sig. Så är det inte här.

Du kan som sagt inte radera efter 15 min men du kan rapportera. Rapportera de inlägg du känner är problem för dig och motivera så kikar vi.

Jag har redan igår skrivit en replik till dig och bett om att radera alla mina lägg i denna nya tråd.
Men skit i det.
Nu vet vi hur det kan gå så det har man lärt sig ...

Jag har inte läst alla inlägg i tråden. Rapportera de inlägg som du vill ta bort så kikar vi och får länk till inlägget istället för att vi skall leta. Om du inte tycker det är värt det jobbet så kan det inte vara så viktigt egentligen.

Jag har inte läst alla inlägg i tråden. Rapportera de inlägg som du vill ta bort så kikar vi och får länk till inlägget istället för att vi skall leta. Om du inte tycker det är värt det jobbet så kan det inte vara så viktigt egentligen.

Nej det kanske inte är så viktigt, det gäller mer principen....
Och man kan vända på det, om Du inte tycker jag som medlem är så viktig att hjälpa .....
Vi lägger ner detta nu tycker jag. Som du säger, det finns viktigare saker att bry sig om. Om vi bortser hur detta utvecklade sig så är ju FS en bra sajt och vi ser framåt istället tycker jag.
Ha det gott !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar