Bruttolista med 4 modeller kvar. Saknas någon?
Hej!
Nu har jag först gjort en bruttolista och sedan försökt stryka ifrån den.
Jag har funderat på "spegellöst vs DSLR " och gjort valet DSLR eftersom jag sätter krav på kvalitet/funktionalitet före portabilitet.
Jag har också funderat kring fullformat vs. halvformat och kommit fram till att jag stannar på halvformat dels för att kostnaderna drar iväg för mycket och dels för jag, som den hobbyfotograf jag är, inte tror att jag kommer kunna utnyttja fullformat till fullo.
Efter att ha kikat på ett färskt test som jag köpte från Råd&Rön valde jag att hålla fast vid att välja antingen Nikon eller Canon. När jag gjorde ett visst urval (bildkvalitet och pris) så fick jag 21 träffar. De första 16, sorterat efter totalbetyg, var
enbart Nikon eller Canon (ungefär på varannan plats). De fem sista (av denna topplista med 21 modeller alltså) var 4 Pentax och 1 Sony.
Detta gör att jag har denna lista:
Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).
Innan jag börjar jämföra detta relativt begränsade urvalet av 4 modeller (nu börjar det bli hanterbart), tänkte jag fråga ifall någon tycker att det saknas en modell?
Tack på förhand!
mvh Björn
EDIT: PS. Jag har valt bort alternativet "begagnat" av flera olika skäl. Huvudskälet är i alla fall att jag vill ha "nykänslan" i min hand, när jag nu kliver upp och skaffar en "riktig" kamera för första gången (samt att jag åtminstone denna gång vill ha "det senaste"). Kanske tänker jag annorlunda om jag uppgraderar mig någon gång i framtiden