unoengborg
Aktiv medlem
Har nu hört så mycket gott om Pentax i denna tråd att jag väljer att utöka min bruttolista
Ska jag enbart lägga till Pentax K-3 i bruttolistan att fundera över, dvs "vinner" den tydligt över andra Pentaxmodeller i det skikt jag rör mig, ungefär som jag har resonerat nedan med Canon/Nikon? (har inte riktigt "läst in mig" på Pentax alla modeller ännu).
Övriga på bruttolistan (enligt mitt inlägg för några timmar sedan) är alltså:
Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).
mvh Björn
PS. Idag ska jag in till centrum "klämma och känna" lite på dessa modeller
De flesta Pentaxmodeller vinner kvalitetsmässigt över motsvarande prisatt modell för konsumentbruk från Canon eller Nikon. T.ex. har även enkla modeller som K-50 stomme medan Nikon använder plast i större utsträckning. De visar 100% sökarbild och har riktigt prisma medan konkurrenterna visar kring 95% och har pentaspegel. Även vädertärtätningen brukar vara i toppklass på de flesta Pentaxmodeller. Andra exempel på Pentax kvalitetstänk är att slutaren i K-3 är specificerad att klara 50 000 fler exponeringar än t.ex. Nikon D7x00 vilket är i samma klass som t.ex Nikon D800.
Pentax är dessutom bra på användargränssnitt, t.ex. har Pentax ett automatikläge där man själv ställer in både bländare och tid och kameran kompenserar med filmkänsligheten. Det här går att göra på de flesta andra kameror också men på Pentax finns det som direktval på programväljaren istället för att gå in och knappa i menyerna.
De är även bra på innovativa smådetaljer. T.ex. har K-3 precis som Nikon D7200 sensor utan AA filter, vilket fungerar bra i de flesta fall, men har motivet så repetitiva detaljer som t.ex. en vävnad kan de uppstå moire effekter. För att förhindra detta kan K-3 skaka på sensorn så att bilden blir lite oskarpare och moiren försvinner. Ett annat exempel är att motljuskydden till de flesta pentaxobjektiv har en lucka som gör det möjligt att komma åt att ändra inställningen på ett polarisationsfilter.
K-3 har precis som andra Pentaxmodeller bildstabilisering i huset vilket är en fördel om du vill använda korta eller medellånga fasta brännvidder som oftast inte är stabiliserade hos märken som valt att lägga stabiliseringen i objektiven.
Enda egentliga nackdelen med Pentax är annars att du "bara" har lite över 90 pentax objektiv att välja mellan, och att det inte finns några superljustarka långa telen. Eftersom Pentax har mindre marknadsandel lär du även ha svårare att hitta begagnade prylar för Pentax.
Vad det gäller långa ljusstarka telen är frågan du får ställa dig är om du vill punga ut bortåt 100 000 eller mer och 2-3kg mer vikt för att få det där extra bländarsteget. Risken är stor att ett sådant objektiv blir hemma ganska ofta om man inte har det som jobb att använda det eller har genuin envishet speciellt som man nog även vill ha med ett stativ som väger tre fyra kilo till.
Skulle det vara så att man fastnar för fågel eller sportfoto där sådana här pjäser är användbara och har lagt ut stora pengar för att skaffa dem, och mycket svett och arbete för att baxa ut dem i fält vill man nog se till att det alltid sitter ett kamerahus på dem så att man inte missar bilden bara för att man just höll på att ta en landskapsbild med vidvinkel, när den där pilgrimsfalken passerade.
Då kan man lika gärna välja det objektiv man behöver, oavsett tillverkare och sätta på ett passande kamerahus som alltid sitter på just det objektivet.
Vad det gäller din Råd & Rön artikel så skulle jag nog ta den med en nypa salt.
De flesta kameror med undantag av Canon har ungefär samma sensorer tillverkade eller designade av Sony och ger ungefär samma bildkvalitet. Canon har genomgående äldre sensorteknik som ligger lite efter vad det gäller dynamiskt omfång på låga iso. Undantagen här är 760D som har nyare teknik. Skillnaderna är dock inte stora och du lär inte märka mycket skillnad om du inte jämför bilder bredvid varandra och fotograferar motiv som är riggade för att avslöja skillnaderna. Så det troliga är att råd och rön artikeln snarast testar kvaliteten hos den optik som råkade följa med kameran.
Väljer du bra optik lär det bli svår att se skillnad oavsett vilken 24 megapixal APS.C DSLR du än väljer. Så återigen sats större delen av dina pengar på bra glas, och välj något som känns bra i handen.