Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tjafsig tråd
- Trådstartare forstheim
- Start datum
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Helt fantastiskt hur en tråd kan utveckla sig!
En medlem känner sig kränkt och går ur FS , och
resten biktar sig , även jag.
Efter att ha läst " Tramsdelen" två gånger så uppfattar jag det som att : Hade det varit en man som varit TS , så hade tråden varit en bråkdel så lång som den nu blev. Hade jag varit TS så hade jag nog fattat efter några få kommentarer och gjort en pudel.
Nu var det en kvinna som var TS och då helt plötsligt kommer samvetet in hos många.
Om tex jag hade varit TS så hade nog inte en jäkel brytt sig nämnvärt
Rätta mig om jag har fel.
Med vänlig hälsning Kent
Efter att ha läst " Tramsdelen" två gånger så uppfattar jag det som att : Hade det varit en man som varit TS , så hade tråden varit en bråkdel så lång som den nu blev. Hade jag varit TS så hade jag nog fattat efter några få kommentarer och gjort en pudel.
Nu var det en kvinna som var TS och då helt plötsligt kommer samvetet in hos många.
Med vänlig hälsning Kent
iSolen.se
Guest
Jag deltog i tråden, och därför bad jag David om hjälp att moderera när jag insåg att tråden totalt spårat ur.
Helt rätt, deltar man i diskussionen kan man inte moderera opartiskt.
Det är bl a för detta som gör att jag tycker ni borde ha två konton, ett som moderator och ett som diskuterande medlem. Ni är faktisk väldigt aktiva, och det är inget negativt i det, men ofta glider rollen över i moderering vilket bevisligen är knepigt.
iSolen.se
Guest
Helt fantastiskt hur en tråd kan utveckla sig!
Med vänlig hälsning Kent
Tror du har fel. Ser inget som tyder på att könstillhörighet påverkat något överhuvud taget.
FiCa1
Aktiv medlem
Som sagt
1. TS anger sina skäl för byte av kameramärke.
2. Dessa skäl är totalt kokobäng (=korkat)
3. FS-medlemmar påpekar detta (=snällt).
4. FS-medlemmar vill att TS inte ska slänga ut 65 papp i onödan på felaktiga grunder (=snällt).
5. TS blir sur (=korkat).
6. TS lämnar FS (=korkat).
7. Tjafstråd skapas av moderatorerna (varför?)...
8. ... eftersom denna tråd innehåller mer av vettig diskussion än vad jag sett i många andra trådar på FS.
/ mvh FiCa1 (som övergick från att vara guldmedlem till att bli gratisdito då FS blivit en allt för mesigt kommersiellt inriktad community i kontrast till att verkligen vilja erbjuda en plattform för HÅRD debatt om dagens fotografi. Med plats för såna som exempelvis Bruce Gilden och hans Take it or Leave it Take it or Leave it. Den gode (Magnum-fotografen) Bruce hade väl blivit totalbortmodererad på FS.
/ FiCa1
4. FS-medlemmar vill att TS inte ska slänga ut 65 papp i onödan på felaktiga grunder (=snällt).
8. ... eftersom denna tråd innehåller mer av vettig diskussion än vad jag sett i många andra trådar på FS.
/ mvh FiCa1 (som övergick från att vara guldmedlem till att bli gratisdito då FS blivit en allt för mesigt kommersiellt inriktad community i kontrast till att verkligen vilja erbjuda en plattform för HÅRD debatt om dagens fotografi. Med plats för såna som exempelvis Bruce Gilden och hans Take it or Leave it Take it or Leave it. Den gode (Magnum-fotografen) Bruce hade väl blivit totalbortmodererad på FS.
/ FiCa1
afe
Aktiv medlem
Helt rätt, deltar man i diskussionen kan man inte moderera opartiskt.
Det är bl a för detta som gör att jag tycker ni borde ha två konton, ett som moderator och ett som diskuterande medlem. Ni är faktisk väldigt aktiva, och det är inget negativt i det, men ofta glider rollen över i moderering vilket bevisligen är knepigt.
Det är naturligtvis fullt lösbart, men jag har valt att moderera i mitt eget namn. Om jag inte gör det kommer det att spekuleras i vem som modererat och varför, och personligen tycker jag det är väldans trist när någon jag inte vet vem det är kritiserar det jag skriver.
iSolen.se
Guest
Det är naturligtvis fullt lösbart, men jag har valt att moderera i mitt eget namn. Om jag inte gör det kommer det att spekuleras i vem som modererat och varför, och personligen tycker jag det är väldans trist när någon jag inte vet vem det är kritiserar det jag skriver.
Jag tycker precis som du, det ska synas vem som modererar. Att du skulle ha två konton betyder inte att ditt moderatorkonto skulle vara anonymt, det skulle räcka med prefixet tex moderator eller admin.
Det vore kanon om det framgick i vilken roll ett inlägg görs.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Tror du har fel. Ser inget som tyder på att könstillhörighet påverkat något överhuvud taget.
Självklart SER man inte det...det är en känsla som jag tror mig många har omedvetet.
forstheim
Aktiv medlem
Var inte den här tråden ganska bra i pedagogiskt syfte även om det blev lite dålig stämning? Gjorde vi rätt som försökte hålla en sakdiskussion eller skulle vi stryka TS medhårs och och hålla med?
I och med att den här nya tjafstråden har tillkommit är min bestämda uppfattning att vi borde endast ha svarat precis på den fråga som TS hade - nämligen vilket Nikon-hus passar bäst att fotografera hästar i dunkelt ljus med. Det hade alltså räckt med att bara nämna "Nikon D4s" utan någon närmare förklaring till varför i första svarstråden så hade det varit avklarat.
Inga utsvävningar från en tråds egentliga huvudfråga får förekomma, det är inte okej att komma med alternativa förslag för att vidga vyerna hos TS, det är förbjudet att argumentera mot saker som en trådskapare påstår i sina inlägg trots att man själv upplever att påståendena inte alls stämmer, ironi får inte förekomma trots att det står något annat i fotosidans eget regelverk samt att ansvariga/moderatorer kan starta upp nya trådar för att mer eller mindre hänga ut medlemmar som dåliga exempel. Det är i alla fall vad jag har lärt mig från att ha deltagit i ursprungstråden och förstått genom ansvarigas sätt att hantera modereringen på.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Det där kan ha varit det tramsigaste hittills i tråden. Det är möjligt att en del svarar olika beroende på vilket kön frågeställaren har, men nej - så fungerar inte FS (hoppas jag).
Du hoppas att det inte fungerar så!?
Men det fungerar så! Om du nu hade någon sorts insikt i psykologi , vilket du absolut inte har
hade du förstått vad jag menat.
Skönt att man står över vissa i intellekt!
forstheim
Aktiv medlem
Lite ny ved till brasan förstår jag.. ;-)Skönt att man står över vissa i intellekt!
Oquist
Avslutat medlemskap
Spelar det någon roll vad trådens titel blir ändrad till, hur det än är så har den som skrivit ett inlägg valt att posta det. Inlägget får tala för sig självt, det blev varken bättre eller sämre utifrån titeln.+1
Petter. ..
(Och jag hoppas innerligt och uppriktigt att Fotosidan aldrig inför en gilla funktion på forumet. Ett inlägg får bedömas utifrån sina egna meriter och inte utifrån hur många +1, hear hear, andra "me too" deriviater eller antalet "gilla".)
PMD
Aktiv medlem
Du har fel. Och rätt.Rätta mig om jag har fel.
Hur många män respektive kvinnor deltog i diskussionen? Utan att läsa igenom alltihopa igen så minns jag att det var en kvinna (TS) och resten var män.
En kvinna i ett stort sällskap av enbart män är, av nödvändighet, på sin vakt. Risken är rätt stor att det kommer en "lilla gumman"-kommentar förr eller senare.
Att TS inte tog till sig de vettiga kommentarerna (och de var nog i majoritet, trots allt) kan mycket väl bero på just en sådan känsla av att betraktas som mindre vetande (vilket antagligen också kan ha förstärkts av att en del inlägg hade precis den inriktningen). Det är svårare att ta till sig saklig och bra kritik om den omges av osaklig kritik.
Jag tycker trots detta att TS borde ha kunnat räkna till 10 nånstans i trådens utveckling, skaka av sig dumheterna och fundera på om de vettiga invändningarna kanske hade en poäng. Att lämna Fotosidan var en överreaktion, men jag tvivlar starkt på att den hade något med kön att göra.
(Uppdelningen i två trådar tycker jag var tramsig, men jag kan ändra mig om det kommer en rimlig förklaring till varför det gjordes).
Senast ändrad:
Oquist
Avslutat medlemskap
Jag tycker det är bra att vem som moderator syns, precis som att du jag skriver under vårat riktiga namn så får moderatorerna även stå för modereringen utan gömma sig bakom ett anonymt mod-konto.Helt rätt, deltar man i diskussionen kan man inte moderera opartiskt.
AFJ
Aktiv medlem
Det där kan ha varit det tramsigaste hittills i tråden. Det är möjligt att en del svarar olika beroende på vilket kön frågeställaren har, men nej - så fungerar inte FS (hoppas jag).
Jag är övertygad om att vi alla anpassar våra svar efter vem som ställer frågan. Ofta omedvetet, men också medvetet. Jag brukar t ex kolla upp frågeställarens profil för att försöka få en uppfattning om t ex ålder och erfarenhet innan jag ger mina råd.
Kön kanske inte är så avgörande men nog kan det påverka. Jag är ganska övertygad om att jag själv pratar med kvinnor på ett något annorlunda vis än med män i verkliga livet. Säkert kan det vara något liknande i ett diskussionsforum.
Just i det här fallet tror jag dock kön hade underordnad betydelse. Reaktionen hade blivit den samma om en man gjort de påstående som TS gjorde.
afe
Aktiv medlem
Du hoppas att det inte fungerar så!?
Men det fungerar så! Om du nu hade någon sorts insikt i psykologi , vilket du absolut inte har
hade du förstått vad jag menat.
Skönt att man står över vissa i intellekt!
Alla kan ju inte vara smarta hela tiden.
sb12
Aktiv medlem
/ FiCa1
Huvudskälen hon angav var ju att hon gillade användarvänligheten och helhetsintrycket av Nikon bättre än av Canon. Är det kokobäng?
1. FS-medlemmar läser inte ordentligt (=korkat)
2. FS-medlemmar har mindre pengar än TS och surnar till (=korkat)
3. FS-medlemmar fortsätter att inte läsa ordentligt (=korkat)
4. FS-medlemmar tror att TS är mindre vetande, tipsar om random Fuji aps-kamera och kommer till insikt att kameramodeller är helt oväsentliga. (=korkat)
5. FS-medlemmar kommer skriva i andra trådar om hur sjukt mycket bättre ena kameramodellen är än den andra och hur stor skillnad det gör (korkat efter denna tråden)
6. Jag skriver detta inlägg (=korkat)
7. TS slutar lyssna (=smart)