Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för fel i huvudet på folk som är här inne? En person frågar om tips och råd, hon ska byta från Canon till Nikon, fattar ni inte den retoriken? Hon ville inte ha tips och råd om alla andra märken, hon ville ha mer fakta om NIKON. Alla verkar vara gud förbjude om du ska byta från det märket ni har till ett annat. Ni kommer med sarkastiska svar, en humor som troligen enbart ni själva förstår.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd. Kan ingen hålla sig till ämnet och besvara TS frågor. Det är fan illa när ni ger svar så att TS väljer att avsluta sitt medlemskap på ett fotoforum.

Kan bara instämma. Har övervägt både en å två gånger att sluta besöka Fotosidan och dess forum. Den här jävla negodilgubbmaffian som huserar här på forum och i kommentarsfält gör en förbannad både en å två gånger. Men så finns det ju ljuspunkter som får en att stanna kvar för den delen. Det finns ett antal riktigt läsvärda bloggar och i vissa forum existerar inte negodilgubbarna.

De är så tragiska personligheter. Och allt bottnar i mindervärdeskomplex. Man behöver inte vara psykolog för att ge den diagnosen. Tragiska gubbar som inte kan slita sig från tangentbordet, fotograferar på sin höjd några böcker i bokhyllan med sin dyra utrustning, pixelpeepar och klanka ned på andra i forum och i kommentarsfält. Bläää!

Vad är det för fel i huvudet på folk som är här inne? En person frågar om tips och råd, hon ska byta från Canon till Nikon, fattar ni inte den retoriken? Hon ville inte ha tips och råd om alla andra märken, hon ville ha mer fakta om NIKON. Alla verkar vara gud förbjude om du ska byta från det märket ni har till ett annat. Ni kommer med sarkastiska svar, en humor som troligen enbart ni själva förstår.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd. Kan ingen hålla sig till ämnet och besvara TS frågor. Det är fan illa när ni ger svar så att TS väljer att avsluta sitt medlemskap på ett fotoforum.

Nej du har fel i ditt påstående, på gränsen till ren lögn, för de flesta här har ifrågasatt anledningarna till byte och inte till vilket. Sedan har många nämnt att märket inte spelar roll, att hon bör vidga sina vyer, pröva andra märken och kameror samt fundera över dess för och nackdelar. Bortsett från en del mjuka värden (vad vännerna kör, hur man trivs med menyer/system etc) så finns det inga garanterade vinster av att byta från ett märke till ett annat, tvärtom finns det garanterade förluster.
Att byta kamera inom samma märke kan ge vinster utan att drabbas av förlusterna av systembyte.

Riktigt så som du beskriver det var det inte som tråden utvecklades, även om det fanns ett fåtal som var sarkastiska i onödan.

Om någon kommer och ber om förslag på utrustning att byta till och motiverar bytet med skäl som är uppenbart felaktiga, så tycker jag att det är väldigt ojuste att inte tala om att skälen är dåliga. Risken för besvikelse är stor och om man kan hjälpa någon att undvika det så ska man.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd.

Det är ju just det de flesta av oss har försökt få fram med våra inlägg - att byta märke är kanske inte svaret på trådstartarens upplevda problem! Sedan kan jag hålla med om att några inlägg i tråden inte var jättesakliga.

Det var tyvärr inte få inlägg i den här tråden som var klart onödiga, och som jag förstår mycket väl kan ha uppfattats som stötande. Tyvärr satte jag inte stopp för det, och det resulterade i att TS inte ville vara kvar. Om det råkar vara så att det i praktiken inte spelar någon roll vilket kameramärke så har det inte med saken att göra. Det här var inte en vs-tråd, vilket många raskt gjorde det till. Även om man menar väl är det lätt att skriva på ett sätt som kan uppfattas som burdust och tillrättavisande (vilket TS uppenbarligen uppfattade det som här).

En del inlägg är på gränsen till påhopp, många är fullständigt onödiga och raljerande. Endast några få försökte faktiskt hjälpa TS utan att behöva visa hur mycket mer de vet.

Framöver kommer jag att bevaka köprådstrådar som denna mycket hårdare, och varningar kan komma att delas ut till de som saknar hyfs och fason!

/Mod

Riktigt så som du beskriver det var det inte som tråden utvecklades, även om det fanns ett fåtal som var sarkastiska i onödan.

Om någon kommer och ber om förslag på utrustning att byta till och motiverar bytet med skäl som är uppenbart felaktiga, så tycker jag att det är väldigt ojuste att inte tala om att skälen är dåliga. Risken för besvikelse är stor och om man kan hjälpa någon att undvika det så ska man.

Man kan nämna det, ja. Sedan var ändå frågan: givet att jag byter till märke X vilken kamera skall jag välja? I frågan framgår ingen önskan om att diskutera att inte byta. Ditekta påhopp på hennes teknik ät en helt annan sak. Man kan sakligt belysa att just denna egenskap som efterlyses kan fås även med det befintliga systemet med annan bildbehandling eller teknik som uppmuntran snarare än kritik av hennes kunskaper/ förmåga.

Här hoppar du på folk som försökte få henne att förstå att det är inte kameran som gör bilden det är fotografen och att hennes byte av system (inte byta upp sig i dyrare/bättre grejer) är bortkastade pengar.

Vad skulle du sagt om alla här skrivit i stället: ta ett lån för dina 65k räcker inte långt med hus och två objektiv. Hon tar lånet köper grejer och sedan visar det sig att visst bilderna blev mindre brusiga rakt ut ur kameran men det kostade mer än det smakade. Huh?

Man kan nämna det, ja. Sedan var ändå frågan: givet att jag byter till märke X vilken kamera skall jag välja? I frågan framgår ingen önskan om att diskutera att inte byta. Ditekta påhopp på hennes teknik ät en helt annan sak. Man kan sakligt belysa att just denna egenskap som efterlyses kan fås även med det befintliga systemet med annan bildbehandling eller teknik som uppmuntran snarare än kritik av hennes kunskaper/ förmåga.

Tilläggas kan att det bifogades och länkades bilder och TS gav ut en länk till sin egen blogg med uppmaningen att där finns bilder av henne. Inte konstigt då om flera faktiskt kolla länken och reflekterar över den.....
Vill man inte ha synpunkter på sina bilder eller sitt fotograferande utan bara på valet av kamera så behöver man inte dela med sig av en länk till sin hemsida med bilder för det var ju tydligen helt ointressant.

Tja, om TS hade skrivit. "Ni, jag skall investera i en Nikon-kamera och ett/flera objektiv. Jag fotar hästar, ofta i dåligt ljus. Har ni förslag? Min budget är runt XXXXX kronor". Då hade det blivit en bra diskussion.

Öppnar man med Överger Canon...så väcks nog redan där en undran hos många. Fortsätter man sedan lite småprovokativt och ibland rent felaktigt med ex:

"faktum är att många kunder hellre köper Nikonbilder än Canonbilder såvitt jag sett genom åren. Klarare färger, mindre brus vid högre ISO.. många små saker som ger en bättre bild helt enkelt."

och

"Ett par av mina vänner som fotat med Canon och redan övergått till Nikon har konstaterat att de fått betydligt många fler bilder sålda sedan de bytte, att kunderna plötsligt tycker att bilderna är mer intensiva och "lite extra" jämfört med innan."

...ja, då har man bevisat att man inte vet vad som "gör en bra bild". Svårt att tro att man inte kommer få lite mothugg då. Icke konstruktiv kritik är ju inget vidare och personangrepp skall aldrig accepteras. Men i övrigt tycker jag det är lite "som man bäddar...."

Faktum kvarstår; hade jag modererat tråden hårdare från början hade den inte spårat ur på samma sätt, och TS hade förmodligen inte valt att lämna Fotosidan.

Att nu sitta och diskutera vem som hade rätt eller fel i sak är rätt så poänglöst - i synnerhet eftersom TS inte längre kan deltaga i tråden.

/Mod

Faktum kvarstår; hade jag modererat tråden hårdare från början hade den inte spårat ur på samma sätt, och TS hade förmodligen inte valt att lämna Fotosidan.

Att nu sitta och diskutera vem som hade rätt eller fel i sak är rätt så poänglöst - i synnerhet eftersom TS inte längre kan deltaga i tråden.

/Mod

Helt poänglöst är det väl inte om vi alla kan lära oss nått av detta. Vissa är snabba att döma ut det ena eller andra uttalandet men det finns flera nyanser av detta så domslutet är inte enkelt, inte ens för herr Admin som givetvis färgas av sina personliga tyckanden liksom vi andra.
Se den efterföljande diskussionen positiv så länge den är analyserande och inte raljerande.

Man kan nämna det, ja. Sedan var ändå frågan: givet att jag byter till märke X vilken kamera skall jag välja? I frågan framgår ingen önskan om att diskutera att inte byta.
Men man kan inte styra en diskussion så hårt om man ställer en så pass öppen fråga som TS gjorde. Det finns mycket som inte framgår av en fråga och om man ska tolka allt fullständigt bokstavligt missar man mycket. Att slippa få mothugg och andra förslag än de man frågat efter är ingen rättighet, men man ska förvisso inte behöva tåla oförsämdheter.

Ditekta påhopp på hennes teknik ät en helt annan sak. Man kan sakligt belysa att just denna egenskap som efterlyses kan fås även med det befintliga systemet med annan bildbehandling eller teknik som uppmuntran snarare än kritik av hennes kunskaper/ förmåga.
Det tycker jag att många faktiskt gjorde även om det, som sagt, fanns en del som raljerade över bristande teknik och som uppenbarligen inte klarade av att vara konstruktiva med denna kommunikation.

Intressant tråd och diskussion

Helt poänglöst är det väl inte om vi alla kan lära oss nått av detta. Vissa är snabba att döma ut det ena eller andra uttalandet men det finns flera nyanser av detta så domslutet är inte enkelt, inte ens för herr Admin som givetvis färgas av sina personliga tyckanden liksom vi andra.
Se den efterföljande diskussionen positiv så länge den är analyserande och inte raljerande.

Jag har följt hela denna tråd och kan instämma i att ett fåtal inlägg var onödigt hårt skrivna. Däremot tycker jag att TS är lite av en prinsessa på ärten. Vad jag kan se har TS inte framfört ett enda argument i sak som, utifrån hennes behov, vare sig skulle motivera ett märkesbyte i sig eller de kostnader bytet skulle medföra. TS "argument" om bildförsäljning och bildfärger är ju rena nonsensargument, som också många här har påpekat. Min uppfattning är att just denna tråd - till skillnad från en del andra här på FS - har präglats av att på sakliga grunder hjälpa TS att inte slänga ut 65 papp på något som med 99,9% säkerhet (utifrån vad TS själv har skrivit i sina inlägg) inte skulle komma att förbättra hennes fotografi ett jota. Inlägget om gnällgubbar (eller vilket uttryck det nu var) uppfattar jag som tämligen oförskämt. Flera av de medlemmar som svarade TS och som möjligen tillhör eller är nära min egen åldersgrupp, gav uppenbarligen (den yngre) TS råd baserade på mångårig erfarenhet. Och en klok person lyssnar på erfarenheten, men gör sedan sina egna bedömingar.

/ mvh till allamedlemmar (inkl. f.d.) som deltagit i detta forum och till moderatorn, FiCa1

PS. Igår skrev jag på min blogg (se www.sawantphotography.com) om ett till TS-tråden närliggande fenom jag sett här på FS, nämligen Uppgraderingssyndromet.

/Mod

Tråden innehåller långt över 100 inlägg, av dem kan jag bara se ett par som kanske borde ha modererats.

I allt väsentligt är tråden saklig tycker jag. Det måste vara tillåtet att gå utanför den konkreta frågeställningen om man uppfattat att TS grundar sina beslut och frågor på rena felaktigheter.

Om någon frågar "Jag skall fota fyrverkerier, skall jag använda P eller Gröna Rutan?" så måste man ju få svara "Jag tycker du skall prova M eller Bulb".

Det är ju trots allt ett diskussionsforum.

Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.

Men det är ju just såna kommentarer som att det är jag och inte systemet som bör bytas ut som gör att den där "injektionen" med självförtroende kanske skulle behövas. Exakt vad var det nödvändiga med den kommentaren? Att ha åsikter är förstås helt ok men det kändes som ett slag under bältet, och motiverar helt klart till att jag funderar på att lämna denna community, det är inte bara en person som klagat på färger, skärpa på "morrhår" (känselhår heter det för övrigt) och så vidare.
Jag är ingen mästerfotograf nej. Men jag vill förbättra mig och jobbar mot att bli bättre på både fotograferandet som sådant och redigeringsdelen. Att min skärm gör som den vill i perioder hjälper inte till direkt, men jag har en plan att skaffa bättre saker även på den fronten.

Allt jag efterfrågade var rekommendationer. Jag har fått ett antal sådana och dem tackar jag för. Däremot har jag fått desto mer av ovidkommande trams, nedlåtande kommentarer och rent gnäll, och det känns inte särskilt kul eller motiverande att jobba på sina brister med dessa gnälliga människor som betraktare.
Jag tackar för mig och återkommer inte mer i tråden, om jag stannar på sidan återstår att se.
Mvh
TS

Mhn... C/N har haft ett Hund/Katt förhållande under många år, klart mera dämpat på senare år, men i bland blossar det upp till stridigheter.

Nu har TS även strippat sin hemsida och tagit bort bloggen o div annat.
Det kan vi väl inte ta på oss skulden för väl....?

http://anipicdjurfoto.weebly.com/

Det kan förstås vara ett rent sammanträffande, men min gissning är att det har med tråden att göra. Inte alla tål kritik (i synnerhet när de inte uttryckligen bett om den). Det är bara att läsa här på FS i olika bildgrupper och bloggar, och konstatera att en del tar illa vid sig av negativ kritik även om de valt att visa upp sina alster.

Jag säger inte att kritiken var felaktig, men det går att uttrycka sig mer eller mindre diplomatiskt. Detta ständiga upprepandet att det är "inte kameran utan fotografen" som gör bilden blir också rätt tröttsamt när det återkommer i var och varannan köprådstråd.

Problemet är att många verkar känna sig personligt påhoppade om någon "ger sig på" just deras märke, och genast känner sig tvungna att det märket minsann också är lika bra som något annat (och det spelar inget roll vilket märke det gäller). Det leder ofelbart till att diskussionen spårar ut och kommer att handla om något annat än det frågeställaren var ute efter.

Om jag har en Mercedes och funderar på att byta till BMW vill jag inte få en massa svar om att jag först borde lära mig köra bil (även om min blogg/youtube/Facebook visar att jag uppenbarligen inte kan köra bil). Jag vill heller inte ha tips om att det faktiskt går lika bra att köra med en mindre Toyota, eftersom ingen ändå kommer se någon skillnad på min körstil. Om jag uttryckligen ber om tips som passar min körförmåga (eller i det här fallet förmåga att fotografera) är det förstås en annan sak.

Senast ändrad:
Att så många reagerat på ditt inlägg beror nog mest att vi alla har sett dig falla i den fälla som så många gör. Istället gör att lära,sig att använda den utrustning man har tror man att man kan gå runt detta genom att skaffa nya grejor. Vi som testat utrustning vet att skillnaden mellan olika kameror idag är väldigt liten. Skillnaden i kompetens är skrämmande stor. Så genom att skaffa nya prylar kommer dina bilder utvecklas rätt lite, genom att utveckla din kompetens skulle du ta gigantiska steg framåt. Så du roar inte, du oroar oss genom att representera ett förhållningssätt som är,alldeles,för,vanligt.

Jag tycker nog detta är det vettigaste som sagts i denna tråd. Det är så lätt att tro man kan köpa sig till bättre bilder. Det kan man endast om man har helt fel kamera för den typen av motiv man vill fotografera.
Om jag har en Hasselblad H5D med 50 C och vill fota hästar i rörelse så tjänar jag definitivt på att byta till en Canon eller NIkon med bra följande AF och bra hög ISO egenskaper. För att nu ta ett extremt exempel.
Verktyget spelar roll. Fast det är sällan sensorns egenskaper som gör skillnad. Snarare hur kameran som verktyg passar i ens händer och hur man trivs med menyer, sökare,AF osv.
De flesta kameror idag kan leverera tillräcklig bildkvalité för de flesta.

Jag lever också med en prylnisse som talar om för mig att om jag bara byter mitt 17-40/4 till nyare 16-35/4 så blir bilderna skarpare och bättre.
Skaffar jag nya 11-24/4 så kommer jag ta mycket mer dramatiska bilder. Canon vill givetvis att jag går på detta. Det gör mig till en bra kund. Fast syns det verkligen i mina bilder?

Jag har under senaste året fotat med 5 olika kameror. En Canon 5DMKIII som uppgraderades till en 5Ds R, en gammal Bettan 1DMKIIN, en Fuji X-PRO1 och Hasselblad H5D med olika bakstycken, från 60 Mpix till nya 50C CMOS.
Blir det stor skillnad i resultat beroende på vilken kamera jag använder? Ja ibland därför att kamerorna är bra på olika typer av motiv.
Skriver man sedan ut bilder från alla dessa kameror i A2 och betraktar dem från 1 meters avstånd kan man knappt se någon skillnad.
Det alltså oftast bättre att slita på sin gamla kamera och lägga pengarna på en resa till ett ställe där det finns bra motiv som man är intressrad av. Kanske Kuba om man gillar gatufoto, kanske pelikanerna i Turkiet om man gillar fåglar osv.
Jag kan bara instäma med Stefan. Lär er den kamera ni har och utveckla er själva som fotografer.
Jag kommer satsa 2016 på att bli bättre vad gäller bildbehandling. Jag har sett National Geographics fotografer och deras före och efter bilder.
När man ser raw-filen blir man inte imponerad. När man ser deras slutresultat så blir man det.

Att Jessica valde att lämna fotosidan säger kankse mer om henne än om resten av oss. Hon hade bestämt sig redan i sin rubrik. När vissa gav henne mothugg i hennes argumentation blev hon stött.
Hon ville ha bekräftelse på att hennes beslut var korrekt.
Vet ni att de flesta läser mer reklam och tester efter de köpt något än före.
Skälet anses vara att de måste motivera för sig själva att de fattade rätt beslut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar