Att så många reagerat på ditt inlägg beror nog mest att vi alla har sett dig falla i den fälla som så många gör. Istället gör att lära,sig att använda den utrustning man har tror man att man kan gå runt detta genom att skaffa nya grejor. Vi som testat utrustning vet att skillnaden mellan olika kameror idag är väldigt liten. Skillnaden i kompetens är skrämmande stor. Så genom att skaffa nya prylar kommer dina bilder utvecklas rätt lite, genom att utveckla din kompetens skulle du ta gigantiska steg framåt. Så du roar inte, du oroar oss genom att representera ett förhållningssätt som är,alldeles,för,vanligt.
Jag tycker nog detta är det vettigaste som sagts i denna tråd. Det är så lätt att tro man kan köpa sig till bättre bilder. Det kan man endast om man har helt fel kamera för den typen av motiv man vill fotografera.
Om jag har en Hasselblad H5D med 50 C och vill fota hästar i rörelse så tjänar jag definitivt på att byta till en Canon eller NIkon med bra följande AF och bra hög ISO egenskaper. För att nu ta ett extremt exempel.
Verktyget spelar roll. Fast det är sällan sensorns egenskaper som gör skillnad. Snarare hur kameran som verktyg passar i ens händer och hur man trivs med menyer, sökare,AF osv.
De flesta kameror idag kan leverera tillräcklig bildkvalité för de flesta.
Jag lever också med en prylnisse som talar om för mig att om jag bara byter mitt 17-40/4 till nyare 16-35/4 så blir bilderna skarpare och bättre.
Skaffar jag nya 11-24/4 så kommer jag ta mycket mer dramatiska bilder. Canon vill givetvis att jag går på detta. Det gör mig till en bra kund. Fast syns det verkligen i mina bilder?
Jag har under senaste året fotat med 5 olika kameror. En Canon 5DMKIII som uppgraderades till en 5Ds R, en gammal Bettan 1DMKIIN, en Fuji X-PRO1 och Hasselblad H5D med olika bakstycken, från 60 Mpix till nya 50C CMOS.
Blir det stor skillnad i resultat beroende på vilken kamera jag använder? Ja ibland därför att kamerorna är bra på olika typer av motiv.
Skriver man sedan ut bilder från alla dessa kameror i A2 och betraktar dem från 1 meters avstånd kan man knappt se någon skillnad.
Det alltså oftast bättre att slita på sin gamla kamera och lägga pengarna på en resa till ett ställe där det finns bra motiv som man är intressrad av. Kanske Kuba om man gillar gatufoto, kanske pelikanerna i Turkiet om man gillar fåglar osv.
Jag kan bara instäma med Stefan. Lär er den kamera ni har och utveckla er själva som fotografer.
Jag kommer satsa 2016 på att bli bättre vad gäller bildbehandling. Jag har sett National Geographics fotografer och deras före och efter bilder.
När man ser raw-filen blir man inte imponerad. När man ser deras slutresultat så blir man det.
Att Jessica valde att lämna fotosidan säger kankse mer om henne än om resten av oss. Hon hade bestämt sig redan i sin rubrik. När vissa gav henne mothugg i hennes argumentation blev hon stött.
Hon ville ha bekräftelse på att hennes beslut var korrekt.
Vet ni att de flesta läser mer reklam och tester efter de köpt något än före.
Skälet anses vara att de måste motivera för sig själva att de fattade rätt beslut.