Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.
Men det är ju just såna kommentarer som att det är jag och inte systemet som bör bytas ut som gör att den där "injektionen" med självförtroende kanske skulle behövas. Exakt vad var det nödvändiga med den kommentaren? Att ha åsikter är förstås helt ok men det kändes som ett slag under bältet, och motiverar helt klart till att jag funderar på att lämna denna community, det är inte bara en person som klagat på färger, skärpa på "morrhår" (känselhår heter det för övrigt) och så vidare.
Jag är ingen mästerfotograf nej. Men jag vill förbättra mig och jobbar mot att bli bättre på både fotograferandet som sådant och redigeringsdelen. Att min skärm gör som den vill i perioder hjälper inte till direkt, men jag har en plan att skaffa bättre saker även på den fronten.
Allt jag efterfrågade var rekommendationer. Jag har fått ett antal sådana och dem tackar jag för. Däremot har jag fått desto mer av ovidkommande trams, nedlåtande kommentarer och rent gnäll, och det känns inte särskilt kul eller motiverande att jobba på sina brister med dessa gnälliga människor som betraktare.
Jag tackar för mig och återkommer inte mer i tråden, om jag stannar på sidan återstår att se.
Mvh
TS
Jag vill tro att Sven syftade på att skifta din uppfattning om teknik eller ditt tänkande/mindset. Typ att tänka utanför boxen. Bättre ordval vore
förbättra, inte byta ut.
Själv skrev jag "taskigt ärlig" för att betona att det jag skrev var en rå hård sanning. Eller vill du att jag skall nicka och och hålla med dig bara för att skapa en skenbart trevlig bekantskap? Många likt mig har varit sakliga och rättfram, visst det är inte roligt att höra men många i tråden har försökt att hjälpa dig på bästa sätt med sin kritik. Ingen här önskar att du lämnar FS, dock tycker de (och jag) att du bör fundera över ett och annat och göra ett medvetet val grundat på något vettigt.
Lite får du allt tåla tycker jag, om du ska skratta åt andras inlägg? (mitt?)
Om det nu är flera som klagar på dina färger, då kanske du skall ta det som ett tecken att det kanske är fel färger på DIN skärm. Du säger att: den dummar sig, du vill få bättre bilder, du har pengar att lägga på din hobby/verksamhet. Då
bör du införskaffa ny skärm och en ny kalibrator. Osäker på vilka grejer du behöver? Sök i forumet eller skapa en ny tråd och vips så kommer du få 90% råd av kunnigt folk och 10% som du kan sålla bort som irrelevant/OT. Du får det helt gratis dygnet runt av kunnigt folk och yrkesmän/kvinnor. Inte för att de vill bli omtyckta utan för att de vill hjälpa dig. Vill du skaffa vänner och ytliga likes så finns facebook.
Samma sak med att "redigera ner färgerna", stämmer verkligen din skärm? Och skulle du nu vilja dra ner mättnaden eller något på
alla bilder så gör du det sjukt enkelt i LR. Lika lätt att dra ner på en bild som på 25000. Inte skapar du bilder för
din skärm utan för andras skärmar, och då måste du se till att
din stämmer med verkligheten/andras skärmar.
Som sagt, upp i sadeln igen och så fortsätter du dit du var på väg, att skapa bättre bilder.