malinhh
Medlem
Jag har länge kollat runt på nätet för att köpa mig ett nytt porträttobjektiv då det är mestadels porträtt jag fotar. Jag har en Canon 700D och kör mest med mitt 50mm 1.8 objektiv men upplever inte att det presterar som jag vill. En av tio bilder bli halvt suddiga, något som syns väldigt tydligt när man redigerar bilderna i PS och tex ska lägga extra skärpa i ögonen. Medveten om att det kan vara fel på objektivet men har ändå tänkt köpa nytt så nu är min fråga, vilket är bäst att satsa på?
Jag vill ha ett objektiv som är prisvärt med bra skärpa och som ger en tydlig bakgrundsoskärpa.
Har kikat lite på följande:
Canon 85mm 1,8
Samyang 85mm 1,5
Canon 24mm 2,8
Tamron AF 70-300/4-5,6 SP Di VC USD
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS STM
Eller har ni några andra tips på bra objektiv? Max 4000kr. Och vad är bäst att satsa på, fast eller zoom? Bifogar en bild fotad av Rami Hanna som visar den tydliga bakgrundsoskärpan jag är ute efter.
Jag vill ha ett objektiv som är prisvärt med bra skärpa och som ger en tydlig bakgrundsoskärpa.
Har kikat lite på följande:
Canon 85mm 1,8
Samyang 85mm 1,5
Canon 24mm 2,8
Tamron AF 70-300/4-5,6 SP Di VC USD
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS STM
Eller har ni några andra tips på bra objektiv? Max 4000kr. Och vad är bäst att satsa på, fast eller zoom? Bifogar en bild fotad av Rami Hanna som visar den tydliga bakgrundsoskärpan jag är ute efter.