Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har precis börjat leka med två blixtar jag också. Inser att jag har mycket att lära om ljussättning. Men sjutton vad kul det är!
Blixt på kameran riktad rakt upp i taket. Och en blixt bakom modellen. Tycker nästan att det blev lite sommarkänsla med motljuset.
Fin bild.
Jag körde under flera år med Odin trigger på Canonkameran och radiomottagare på 2 Canon 580II. Det fungerade bra och räddade flera dop och bröllop i mörka kyrkor.
En del anser man skall inte använda blixt i sådana sammanhang. Personligen tycker jag det är en myt. Kan man skruva ner ISO och dessutom få mer skärpedjup skall man naturligtvis utnyttja möjligheten. Jag frågar alltid prästen om det är OK om jag använder blixtar. Ingen har hittills sagt nej.
Sedan skaffade jag Godox till Fuji. Deras kraftigare blixtar och uppladdningsbara batterier var en befrielse. Det fick mig att bestämma mig för att lära mig mer om att fota med blixt. Det lilla projektet har nu pågått något år. Nu har jag ofta med mig en trigger och Godox 860II i väskan istället för ytterligare något objektiv. Det fina med lösningen att den blixten precis som AD200 kan styras båda av triggern på min Fujis likaväl med en annan trigger på min Canonkamera. Att samma blixtar kan användas till både Canon och Fuji är ju unikt. Det är bara olika triggers som behövs. De finns också för Olympus, Sony mm.
Som vanligt måste man skaffa sig erfarenhet. Jag har ingen hemmastudio för det intresserar mig inte. Fast jag har softboxar och paraplyer fast undviker dem om jag kan. Det blir så mycket prylar att släpa på.
Att lära sig använda dessa moderna blixtar utökar mina möjligheter att ta annorlunda bilder.