Jag tycker att alla dina bilder ser bra ut, men det är naturligtvis svårt att "fingranska" från lågupplösta bilder på webben. Men de du själv tycker är skarpa verkar ha högre kontrast och det kan ge intryck av bättre skärpa.
Men det är faktiskt rätt svårt att ta bra bilder med väldigt stor bländare som t ex 1,8. På ett par meters avstånd är skärpedjupet bara ca 5 cm framför och bakom fokusplanet. Det betyder att på ett porträtt rakt framifrån och där ögat är perfekt fokuserat så är nästippen och örsnibben ur fokus. Det räcker med att du eller modellen "gungar" lite grann fram och tillbaka mellan att kameran fokuserat och bilden tas för att det ska bli oskarpt.
Grejerna du har är både bra och fullt tillräckliga för det du fotograferar, men du bör kolla om ditt objektiv fokuserar rätt. Det är enkelt och det finns massor med tutorials på nätet om hur man gör. Googla och finn
Jag
tror också att eventuella fel går att fixa med mikrojustering i din kamera. Kolla bruksanvisningen.
Av dina objektivförslag så är det nog bara 85-orna som är bra "porträttobjektiv". Men tänk på att Samyangen bara har manuell fokus. Canonvarianten lär vara riktigt bra vad jag hört (använder själv Nikon och är lite okunnig på Canonprylar). Att småbild (eller FF som en del envisas med att säga
skulle lösa dina problem tror jag inte ett dugg på. (Förslaget dyker alltid upp som
den enda lösningen oavsett vad problemet är.) Läs gärna
denna artikel skriven av en erfaren fotograf och lärare.
I övrigt för bästa resultat - var noggrann, slutartid 1/100 eller kortare, ISO ej över 400 (helst max 200), blända gärna ner ½ eller 1 steg, se till att ha bra ljus och ha roligt! För bättre bokeh - öka avståndet mellan modellen och bakgrunden.
Anders W