Rosse
Avslutat medlemskap
Det är bara att läsa tidigare kommentarer från inläggskaparen så förstår du nog
Jaha?!!.. Ok
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är bara att läsa tidigare kommentarer från inläggskaparen så förstår du nog
Ibland är det faktiskt just det som är poängen. Många tror de kan köpa en fin kamera och bra objektiv så skall det med magisk kraft ge fina bilder. Nu fungerar det väl i verkligheten tvärtom. Ju mer komplex utrustning man har desto mer krävs av fotografen. Man måste faktiskt veta en hel del innan man fotar med proffskameror. Man kör inte en prestanda bil runt en bana utan först lärt sig köra bil eller hur.
Visst är det så, Att bemästra kameran är nog det viktigaste sen är väl valet av den dyra "bättre" tekniken det sekundära.
Nuförtiden väljer jag lättjobbade kameror vilket gör att man kan koncentrera sig på motivet mycket lättare. Finns inget värre än när man måste börja dyka ner i tungnavigerade menyer för att ändra en inställning, inte för mig iaf.
Och att få tips från olika trådar i b.l. dessa forum har ju underlättat en hel del i valet av kameror och objektiv mm.
Speciellt när man har en dyr och lång resa till närmaste fotobutik för att få känna och klämma på något man är sugen på
Jag är inte världens bästa fotograf. Fast jag kan ta hyfsade bilder. Det kan jag även med gamla bettan från 2005. En EOS 1D MKIIN med numera över 250 00 bilder tagna. Under sommaren fyllde ett av mina barnbarn år och jag var hemma i Sverige. Alla förväntar jag skall ta de bättre bilderna eftersom alla andra fotar med mobiler. Mina Fujikameror var kvar på båten i Kroatien så allt jag hade var mina gamla Canonprylar inklusive gamla bettan från 2005. Fast det fungerade också efter 10 minuters tillvänjning igen till den här gamla kameran. Vi lägger definitivt för mycket pengar och tro på att en ny kamera skall ge oss bättre bilder. I detta inkluderar jag mig själv.
Jo faktiskt gör man det. I alla fall om du med "prestanda bil" menar en tävlingsbil.Man kör inte en prestanda bil runt en bana utan först lärt sig köra bil eller hur.
Jo faktiskt gör man det. I alla fall om du med "prestanda bil" menar en tävlingsbil.
Och du menar att man kör en prestandabil innan man kan köra. Kom igen.
Det var bland det dummaste jag hört på länge.
Har du kört en riktig GoCart?
Jag känner en vars son tävlar på riksplanet, några tävlingar utomlands.
Ingen av oss kommer ha en chans i vilken bil du än väljer på vilken bana som helst.
Tom så att desto snabbare bil du väljer desto mer kommer du komma på efterkälken.
Men han kommer inte att få ta körkort pga sin ålder på ett par år än.
Vi kan nog enas i att det inte är kameran som gör bilden. Det är snarare en fotograf som kan sin kamera utan och innan som tillsammans med tekniken fixar bilden.
Sedan har vi det här med bildhantering.
Jag gick på flera av de föredrag som fotografer från National photographic hade i Göteborg för för år sedan.
De visade sina raw-filer och vad de gjort med dem. Det visade på hur bra de är på att redigera sina bilder. De får inte lägga till något eller ta bort.
Fast tittar man på slutresultatet mot raw-filen är det något helt annat.
Det går inte köpa sig till bättre bilder
Nä men mer ljus.
Och det är det TS var intresserad innan en massa flum började skrivas i tråden.
Man kan köpa sig bättre skärpa också (både genom att köpa bättre objektiv och kameror med bättre autofokus).
Diskussioner, rekommendationer och fotande folk som delar med sig av sina erfarenheter.. är inte det lite av vad ett forum bygger på , på en sida som denna?
Hade nog varit ett förbaskat tråkigt forum om alla svaren hade varit att gå och köpa sig en "lärobok om fotografering" eller vad tror du?
Och varför ens göra sig besvär att fälla en meningslös och nedlåtande kommentar när man bara kan scrolla vidare? Vad är poängen?
Trådskaparen verkar ha lämnat denna tråd igår vid 9-tiden på morgonen när hon bestämt sig för Sigma Art 50/1.4.
Om ens kunskaper i fotografering bygger på att ta fram e iPhone o ta några bilder och att man inte vet vad skärpedjup är då råd att skaffa sig grundläggande kunskaper, köpa fotobok eller rent av läsa manualen till kamera är inget nedlåtande. Den bästa och dyraste utrustningen ersätter inte grundkunskaper om ämnet. Så männingslöst är snarare att rekommendera en stor variation av objektiv i stället att förklara varför bilderna blir oskarpa. Utan exempelbilder är det svårt förklara om det rör sig om rörelseiskärpa, skakningsoskärpa eller beror det på objektivet.
Japp! .......[...]
Tror att människor kan sålla själva bland tipsen