Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tillbehör till D850 för 9fps
- Trådstartare Ratatoskr
- Start datum
thogr
Medlem
Visst är det så att batterigreppet kommer inte med något batteri?
Alltså måste EN-EL18b köpas till.
Dessutom köpa till BL-6.
Stämmer det?
Ja, och en laddare MH-26a till EN-EL18b-batteriet.
Åtminståne Cyberfoto har ett (9fps-paket) med allt.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Ja, och en laddare MH-26a till EN-EL18b-batteriet.
Åtminståne Cyberfoto har ett (9fps-paket) med allt.
Tack.
Kameran och battery pack blir att köpa i USA, har inte råd i Sverige. Spara 20000 på att flyga över.
Michael Buch
Aktiv medlem
Tack.
Kameran och battery pack blir att köpa i USA, har inte råd i Sverige. Spara 20000 på att flyga över.
20000 låter mycket hur lyckas du med det?
Ratatoskr
Aktiv medlem
20000 låter mycket hur lyckas du med det?
19500 för att vara lite mer exakt. Handlar i en stat som har noll taxes.
Kameran sparar jag 13100 på, och sen allt omkring som är mellan hälften till en tredjedel så dyrt. 2x64GB XQD, en SD, batterigrepp, EN-EL18b + BL-6, kortläsare (Sony MRW-E90).
Sen kommer jag att spara ytterligare på köp utomlands på:
tredje part laddare till EN-EL18, ett till batteri men tredje part, ögonmussla
Jag har noggrant letat och kontrollerat allt. Den enda anledning för någon att påstå att jag har fel är för att man inte vill tro det. Sanningen är tuff ibland. Det är riktigt svindyrt att handla hela paketet i Sverige, alltså kring ca 52000 i Sverige och 32000 i USA. Resan är en kostnad på max 3000 t/r.
Förlorade garantin är ingenting när man har 17000 sparat som om oturen är framme kan användas till reparationer.
ztenlund
Aktiv medlem
Och hur gör du med svensk moms och ev andra skatter?
Sådant tänker han förstås skita i, för annars försämras kalkylen påtagligt. Momsen är väl ca 7 kkr på den påstådda kostnaden. Sedan tror jag vad jag vill på att den verkliga kostnaden blir 3 kkr för resan. Även om man hittar en sådan flygbiljett, så kommer man säkerligen att få diverse kringkostnader, särskilt om man inte har lust att sova i en mörk gränd eller på golvet på flygplatsen. Köper man prylarna på en resan man ända har anledning att göra så är det förstås en annan sak, men motiveras själva resan av att köpa kameran så är det att lura sig själv.
Dessutom så kan jag väl tycka att man inte bör ha så fasligt bråttom om det är viktigt att spara pengar, utan kanske se hur svenska och europeiska priser utvecklar sig. Kameran har inte ens börjat säljas än.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Och hur gör du med svensk moms och ev andra skatter?
Det blir bara sånt om du går på rött och deklarerar den i tullen när du anländer.
Det är min kamera i mitt handbagage bara, som de flesta gör som handlar utomlands.
AWid
Aktiv medlem
Ja så gör en del och till och med talar om det på öppna forum. Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?Det blir bara sånt om du går på rött och deklarerar den i tullen när du anländer.
Det är min kamera i mitt handbagage bara, som de flesta gör som handlar utomlands.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Sådant tänker han förstås skita i, för annars försämras kalkylen påtagligt. Momsen är väl ca 7 kkr på den påstådda kostnaden. Sedan tror jag vad jag vill på att den verkliga kostnaden blir 3 kkr för resan. Även om man hittar en sådan flygbiljett, så kommer man säkerligen att få diverse kringkostnader, särskilt om man inte har lust att sova i en mörk gränd eller på golvet på flygplatsen. Köper man prylarna på en resan man ända har anledning att göra så är det förstås en annan sak, men motiveras själva resan av att köpa kameran så är det att lura sig själv.
Dessutom så kan jag väl tycka att man inte bör ha så fasligt bråttom om det är viktigt att spara pengar, utan kanske se hur svenska och europeiska priser utvecklar sig. Kameran har inte ens börjat säljas än.
Jag förstod det, finns alltid de som vill tro vad de vill, som du säger, skapa sin egen tro för att undvika se sanningen eller ta reda på sanningen. Om du verkligen ville veta och inte bara tro på din egenskapade värld så hade du frågat mig om resan. Även om man tar in på ett dyrt hotell och äter fantastisk mat så ökar inte kostnaden markant för en enda dag/natt.
Se bara på ditt påstående om att du anser att man luras av att köpa kamera genom att göra en resa, då är du långt ifrån en verklighetssyn. 20000 att spara, 3000 kostar resan, 17000 totalt sparat. Det är att lura sig själv, ja du, lustig är du.
bentelkalb
Aktiv medlem
Man får se det som att man får en resa gratis på köpet En vecka i New york kanske...
Fast gnäller man på att det är dyrt i Sverige så utgår jag från att man röstar på ett sätt som sänker kostnaderna, annars får man ju betala med ett leende.
Fast gnäller man på att det är dyrt i Sverige så utgår jag från att man röstar på ett sätt som sänker kostnaderna, annars får man ju betala med ett leende.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Ja så gör en del och till och med talar om det på öppna forum. Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?
Jag tar nog större hänsyn till miljön och världen än de flesta eller alla här. Jag jobbar med miljöfrågor och har en lön som tekniker som är halva den mot privata sektorn, alltså måste jag spara och gneta på allt för att kunna hålla på med min enda hobby, viltfotografering. Jag har aldrig ägt en bil, har aldrig köpt en TV, har en liten 2:a, reser utomlands max en gång vart tredje år, slänger i princip aldrig någon mat, köper något klädesplagg vart 5e år, har ingen egen mobil, med mera.
Hur ser dina miljöaspekter ut? Har du bil? Hur ofta reser du utomlands? Känner mig ganska säker på att ditt fotavtryck är långt högre än mitt. En resa för att spara detta som är enorma summor pengar för mig är ingen större sak.
Ratatoskr
Aktiv medlem
Man får se det som att man får en resa gratis på köpet En vecka i New york kanske...
Man ska aldrig utgå från något, man ska ta reda på det istället.
Allt är inte svartvitt.
AWid
Aktiv medlem
Det var därför jag ställde den retoriska frågan. Mina miljöavtryck är irrelevanta liksom hur mycket jag pyntat in till t ex Greenpeace genom åren. Det är din resa till USA för att köpa en kamera som diskuteras. Jag ska inte åka dit.Jag tar nog större hänsyn till miljön och världen än de flesta eller alla här. Jag jobbar med miljöfrågor och har en lön som tekniker som är halva den ...................
Ratatoskr
Aktiv medlem
Det var därför jag ställde den retoriska frågan. Mina miljöavtryck är irrelevanta liksom hur mycket jag pyntat in till t ex Greenpeace genom åren. Det är din resa till USA för att köpa en kamera som diskuteras. Jag ska inte åka dit.
Fegt, men OK, det ger mig en hänvisning. Du har antagligen allt jag inte har, och har råd också. Och det har jag inget emot. Vad jag inte gillar är attityden.
Det var inte just min resa i sig som du ville hacka på miljögrunder utan att grejen att göra resor, ha transporter, som är i enskilda fall miljömässigt oförsvarbara.
Ditt påstående var klassiskt anklagande, och man ska inte anklaga någon utan att ta reda på hela situationen först. Sen bör man inte anklaga någon om man inte själv är bättre.
Hade du varit genuint intresserad i att ha en vänlig konversation om miljöfrågan kring en enskild resa för ett enskilt köp så hade du självklart frågat mig om situationen och SEN dragit slutsatser över hur illa det kan vara i just denna situation.
PMD
Aktiv medlem
En snabb koll med Google ger vid handen att man bör räkna med cirka 3500 kr för en flygbiljett till New York, och sen bör man nog lägga till ett par tusen för att bo och äta om man inte ska flyga hem samma dag.Sedan tror jag vad jag vill på att den verkliga kostnaden blir 3 kkr för resan.
Kalkylen kan bli annorlunda om man flyger till någon annan stad i USA.
Det blir ändå en ganska rejäl besparing om man smugglar in kamerautrustningen till Sverige.
Customizer
Aktiv medlem
Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?
Miljöaspekter?
Är det värre att åka iväg och köpa en kamera än att åka på badsemester?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Miljöaspekten är en fast rätt långsökt.
Inte sjutton ställer de planet på backen för att en person inte köper en biljett.
Inte sjutton ställer de planet på backen för att en person inte köper en biljett.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Så vitt jag vet så har tullen rätt att begära att jag bevisar att prylar är köpta i Sverige och att jag hade med dem ut från Sverige.
Kan jag inte bevisa det så kan jag åka på moms o tull + straffavgifter.
Sen om de har tid med sådana kontroller eller inte är en annan sak.
Kan jag inte bevisa det så kan jag åka på moms o tull + straffavgifter.
Sen om de har tid med sådana kontroller eller inte är en annan sak.
AWid
Aktiv medlem
Det var inte alls min mening att anklaga någon. Var mest nyfiken på resonemanget bakom idén att åka till USA för att köpa en kamera. Och uppenbart kan det bli en bra affär om man dels kan bortse från miljöaspekten och dels låter bli att betala skatt för varorna när man kommer hem. Trevlig resa.............
Ditt påstående var klassiskt anklagande, och man ska inte anklaga någon utan att ta reda på hela situationen först. Sen bör man inte anklaga någon om man inte själv är bättre.
Hade du varit genuint intresserad i att ha en vänlig konversation om miljöfrågan kring en enskild resa för ett enskilt köp så hade du självklart frågat mig om situationen och SEN dragit slutsatser över hur illa det kan vara i just denna situation.