"Rätt många" blev alltså "rätt få", men visst är det illa med folk som lurar staten på pengar. Att det är ett stort problem tror jag dock inte. De allra flesta betalar sin skatt (med eller utan knot). Därmed inte sagt att staten bör hålla upp med jakten på skattesmitare, förstås.
Du som säger dig vara vän av fakta fortsätter att tro men det finns ju lättillgängliga fakta:
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/Documents/Rapporter/EBM lägesbild 2016.pdf
Jag läste kort i detta dokument och det finns några intressanta diagram där. Det rapporterades nära 25 000 ekobrott till Ekobrottsmyndigheten och 49% var skattebrott tydligen, så det är ju den överlägset vanligaste orsaken. 37% utgörs av bokföringsbrott och de berör ju skatterna ofta de med.
Man oroas av att det numera finns verksamhet där själva affärsidén är att tjäna pengar på brott och inte minst då skattebrott. Man kunde tro att den största andelen myglare skulle finnas i små skuttfirmor men 87% var tydligen aktiebolag i alla fall (även om de också kan vara små).
Citat:
"Ekonomisk brottslighet är ett allvarligt samhällsproblem.
Årligen undandras samhället stora summor
i skatter och avgifter, pengar utbetalas till personer
och företag på felaktiga grunder och seriösa företagare
tvingas konkurrera på en snedvriden marknad
där de normala marknadskrafterna har satts ur
spel. Samtidigt visar Ekobrottsmyndighetens
attitydundersökningar att allmänheten generellt
sett har en låg kunskap om ekonomisk brottslighet
och att toleransen för att till exempel anlita någon
för att utföra svarta tjänster är hög. Ekobrott,
skatteflykt och finansiella skandaler skadar även
medborgarnas förtroende för staten, myndigheter
och näringslivet.
En stor del av Sveriges välfärdssystem och infrastruktur
finansieras av skatter och avgifter. Ekonomisk
brottslighet drabbar normalt sett inte en
brottsutsatt person så som till exempel ett inbrott
eller en misshandel. Genom åren har många kallat
ekobrotten för offerlösa brott, men Ekobrottsmyndigheten
menar tvärtom att ekobrottens brottsoffer
är många. Hela samhället och alla medborgare
drabbas när personer och företag undanhåller
skatter och avgifter eller förser sig med pengar från
exempelvis välfärdssystemet som de inte har rätt till.
Ekonomisk brottslighet drabbar även alla seriösa företagare
genom att de utsätts för illojal konkurrens."
Hur stor är den svarta ekonomin då? Per har ju bagatelliserat problemen ovan men i SvD skriver man i "https://www.svd.se/svarta-sektorn-ett-problem-i-sverige
Citat (påståendet gäller 2015 det med):
"Slutligen kan nämnas att Världsbanken poängterar att det förefaller finnas en betydande svart sektor (14 procent av BNP) och en sviktande moral som försvårar förutsättningarna för ett dynamiskt svenskt näringsliv: 20 procent av företagen uppger att de konkurrerar med en svart sektor. I till exempel Frankrike, Schweiz och Österrike bedöms den informella sektorn uppgå till 7–10 procent av BNP. Vidare hävdar 40 procent av företagen att stölder är ett problem och 85 procent anlitar någon form bevakningstjänst. Enligt Världsbanken är detta i nivå med vissa utvecklingsländer och Latinamerika!"
Samma SvD skriver i denna artikel om den svarta ekonomin i Italien som där är 16,5% (och vi är tydligen rätt nära den siffran vi med)
https://www.svd.se/den-svarta-ekonomin-ar-italiens-tyngsta-borda
Citat:
"Enligt studien är 11 procent kriminell verksamhet som droghandel och prostitution och hela 16,5 procent rent svartarbete."
"Wall Street Journal – eller om det är den italienska centralbanken, det framgår inte av artikeln – har räknat ut att om man beskattade de dryga 3500 miljarder kronor den svarta ekonomin uppgår till årligen med 45 procent, skulle Italien kunna betala tillbaka hela sin statsskuld på 120 procent av BNP på tio år."
Personligen tycker jag det här låter rätt förfärligt (men jag är inte särskilt förvånad). Gör inte du det? Med detta i minnet kan vi nog lägga Mats och andras kamerainköp i USA åt sidan, för det läckaget är nog en piss i Nilen i sammanhanget.
Jag tänker på parodieringen av Olof Palme i Hasse och Tages Gula Hund när "Palme" sa: "Det här hade jag ingen aaaning om!".
Min slutsats är nog mer att vi i dag uppenbarligen lever i en ekonomisk paradox, där ekonomin i stort går som tåget, men där det finns en stor svart sektor på hela 14% av ekonomin som enligt Världsbanken är i nivå med vissa utvecklingsländer och Latinamerika! Det känns ju inte riktigt som om den bilden av Sverige och landets ekonomi synkar riktigt med vår betydligt snyggare självbild.
Svart sektor är samlingsbegrepp för en ekonomi som lever helt utanför skattesystemet och våra regler lagar och bestämmelser om nu någon missat det.