Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är viktigt med rätt volt, dvs 1,35 volt. Ljusmätaren (nålen) visar fel. Batteri driver nålens utslag och med fel volt kan det bli konstigheter
 
Här kommer två bilder på själva sensorn på ljusmätaren. Den har två lägen, man fäller liksom för ett lock med ett litet hål för att begränsa ljuset och då blir den andra skalan synlig för nålen. Gränsen går vid ett ljusvärde på 10.

Grejen är den att jag håller dom båda så nära väggen (typ 2-3 dm) att ingenting annat kan "komma med".

Om jag ställer in ljusmätaren på ISO 100 så visar den med ljusvärde 6 på EV 6 och 1/4 på f4. Ställer jag in den på ISO 400 så blir det EV 8 istället och 1/15 på f4 (alltså två steg) och det är ju helt korrekt.

Så min bedömning är att ljusmätaren trots sin ålder och fel sorts batteri fungerar. Det är bara det att jag inte förstår hur tabellen kan visa ett annat värde.


Hej.
Det ena läget, med locket öppet, är för reflekterat lus, dvs det som kommer
tillbaka från motivet. Vad jag vet så fungerar alla kameror efter det.

Det andra läget, md locket stängt är för att mäta inkommande ljus, dvs man fäller för locket och mäter mot ljuskällan.

Kan verka lite förvirrande men egentligen inte.
En traditionell kamera innan datoriseringen hade ingen aning om motivet
var en svart katt i en mörk källare, eller om det var en vit brudklännimng i solbelyst snöstorm, den tror att motivet är grått, vilket är ett medelvärde på normala motiv.
Det blir olika exponering beroende på motivet.
Alltså blir katten grå, likaså snöstormen om man mäter direktljus.

Mäts infallande ljus blir det i varje fall oftare rätt,

---------------
Gamla mätare visar ofta lite fel. Ibland går det att justera mekaniskt, elle elekriskt, typ nån potentsiometer.

Hur vet du om batteriet är ok ?

//MW
 
Ganska enkelt att förklara faktiskt: appen visar fel EV. 1/60 och f/4 är EV10. Jag tror att "EV" i appen egentligen är LV, för då stämmer allt.

Dock visar mätarna olika resultat, kanske pga batteriet.
 
Det är viktigt med rätt volt, dvs 1,35 volt. Ljusmätaren (nålen) visar fel. Batteri driver nålens utslag och med fel volt kan det bli konstigheter
Fast den visar ju som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden exakt samma EV-tal som appen. Om den visar exakt samma tal så kan det väl inte bero på batteriet?
Det är alltså skalan i den runda skivan man snurrar på som verkar konst.

Men rimligtvis har ju ljusmätartillverkaren bättre koll än jag =)
 
Testa vilket som ger rätt exponering med en digitalkamera.
Jag har en halvny Sekonic som mäter infallade ljus bra. Exponeringen blir exakt, som jag uppfattar det. Reflekterat ljus beror ju på hur mycket som reflekteras, så det behöver ofta kompenseras om exponeringen ska bli rätt.
Äldre elektronik kan driva iväg med tiden. Också en faktor som kan påverka resultatet.
 
Hej.
Det ena läget, med locket öppet, är för reflekterat lus, dvs det som kommer
tillbaka från motivet. Vad jag vet så fungerar alla kameror efter det.

Det andra läget, md locket stängt är för att mäta inkommande ljus, dvs man fäller för locket och mäter mot ljuskällan.

Kan verka lite förvirrande men egentligen inte.
En traditionell kamera innan datoriseringen hade ingen aning om motivet
var en svart katt i en mörk källare, eller om det var en vit brudklännimng i solbelyst snöstorm, den tror att motivet är grått, vilket är ett medelvärde på normala motiv.
Det blir olika exponering beroende på motivet.
Alltså blir katten grå, likaså snöstormen om man mäter direktljus.

Mäts infallande ljus blir det i varje fall oftare rätt,

---------------
Gamla mätare visar ofta lite fel. Ibland går det att justera mekaniskt, elle elekriskt, typ nån potentsiometer.

Hur vet du om batteriet är ok ?

//MW
Nope jag tror inte att locket gör det. Locket har bara ett litet hål som minskar mängden ljus som kommer in och i samma veva som det fälls för så flyttas även tabellen som nålen markerar på till en annan skala. Locket har heller ingen diffusor som behövs för att mäta infallande ljus.

Som sagt så visar den exakt samma EV som en erkänt bra ljusmätarapp. Då kan den ju inte mäta fel eller?

För mig verkar det som att ljusmätarens översättning av EV till bländar/slutartids-kombination är det som är "fel".
Men rimligtvis har ju tillverkaren bättre koll än jag så det är nog något annat. Därav frågan.

Batteriet är sprillans nytt och den visar som sagt precis samma EV som ljusmätarappen.
 
Ganska enkelt att förklara faktiskt: appen visar fel EV. 1/60 och f/4 är EV10. Jag tror att "EV" i appen egentligen är LV, för då stämmer allt.

Dock visar mätarna olika resultat, kanske pga batteriet.

Fast det står ju EV i appen (och det är en erkänt bra ljusmätarapp). Så det borde ju rimligtvis inte vara den lite gammaldags LV som gäller. Eller?

Men dom visar ju inte olika resultat. Det är ju exakt samma EV på båda.
 
Fast det står ju EV i appen (och det är en erkänt bra ljusmätarapp). Så det borde ju rimligtvis inte vara den lite gammaldags LV som gäller. Eller?

Men dom visar ju inte olika resultat. Det är ju exakt samma EV på båda.
Håller med att det är märkligt att en välkänd app kan ha en sån uppenbar bugg!
Dock är det inget tvivel om att den visar fel. Det är läge att rapportera buggen till utvecklarna.
 
Beroende på när ljusmätaren är tillverkad så kan det här vara en förklaring

The ASA standard underwent a major revision in 1960 with ASA PH2.5-1960, when the method to determine film speed was refined and previously applied safety factors against under-exposure were abandoned, effectively doubling the nominal speed of many black-and-white negative films. For example, an Ilford HP3 that had been rated at 200 ASA before 1960 was labeled 400 ASA afterwards without any change to the emulsion. Similar changes were applied to the DIN system with DIN 4512:1961-10 and the BS system with BS 1380:1963 in the following years

Då saknar vi bara ett steg :ROFLMAO:
 
Men dom visar ju inte olika resultat. Det är ju exakt samma EV på båda.
Ja, men det som står i appen är lögn. För EV 8 blir inte f/4 vid 1/60 s. Det blir exempelvis f/4 vid 1/15 s.

ExponeringsVärdet EV och LjusVärdet LV är lika bara vid ISO 100. Vid ISO 400 skiljer det två steg på dem, och det appen visar är alltså EV 10 men det är samma sak som LV 8 vid ISO 400.

Däremot är kombinationerna som visas på den gamla ljusmätaren korrekta för EV 8. Den verkar ha glömt att du ställt in den på ISO 400.
 
Ja, men det som står i appen är lögn. För EV 8 blir inte f/4 vid 1/60 s. Det blir exempelvis f/4 vid 1/15 s.

ExponeringsVärdet EV och LjusVärdet LV är lika bara vid ISO 100. Vid ISO 400 skiljer det två steg på dem, och det appen visar är alltså EV 10 men det är samma sak som LV 8 vid ISO 400.

Däremot är kombinationerna som visas på den gamla ljusmätaren korrekta för EV 8. Den verkar ha glömt att du ställt in den på ISO 400.
Korrekt. Förutom att den gamla ljusmätaren inte glömt ISO, den visar både LV 6 och EV 8, som den ska.

Det verkar dock som att den överexponerar med ca två bländarsteg på grund av batteriet eller helt enkelt ålder. Förutsatt att överexponeringen är konstant i alla situationer kan Harlequinesque kompensera med hjälp av ISO-inställningen (jämför med en pålitlig ljusmätare, t.ex. en digitalkamera).
 
Det kan hända att ljusmätaren har en bryggkoppling som ser till att batteriets spänning i princip är oväsentlig (inom rimliga gränser).
 
Korrekt. Förutom att den gamla ljusmätaren inte glömt ISO, den visar både LV 6 och EV 8, som den ska.

Det verkar dock som att den överexponerar med ca två bländarsteg på grund av batteriet eller helt enkelt ålder. Förutsatt att överexponeringen är konstant i alla situationer kan Harlequinesque kompensera med hjälp av ISO-inställningen (jämför med en pålitlig ljusmätare, t.ex. en digitalkamera).

Men om LV och EV-värdena är korrekta så kan omöjligt batteriet påverka bländare/slutartid då dom inte är elektriska utan det är siffror tryckta på en plastring som man snurrar på. Tänk som en gammal räknesticka.

Får kontakta apptillverkaren och se om dom har en förklaring.

Är ju inte hela världen, kan ju räkna om två steg manuellt eller bara köra sunny 16 eller något.
Har blivit lite av en principsak att lösa nu bara =)
 
Beroende på när ljusmätaren är tillverkad så kan det här vara en förklaring

The ASA standard underwent a major revision in 1960 with ASA PH2.5-1960, when the method to determine film speed was refined and previously applied safety factors against under-exposure were abandoned, effectively doubling the nominal speed of many black-and-white negative films. For example, an Ilford HP3 that had been rated at 200 ASA before 1960 was labeled 400 ASA afterwards without any change to the emulsion. Similar changes were applied to the DIN system with DIN 4512:1961-10 and the BS system with BS 1380:1963 in the following years

Då saknar vi bara ett steg :ROFLMAO:

Spännande!
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar