Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör till D850 för 9fps

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja så gör en del och till och med talar om det på öppna forum. Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?

Miljöaspekter?? Håhåjaja! .... visst kan man hålla allmänheten med moral men man kan ju vända på det också? Hur många åker inte jorden runt utan att ens ha det ärendet?? Att resa för att köpa en kamera är i sammanhanget säkert inte mer förkastligt än att göra det av andra skäl. Det är väl ändå själva resan som är problemet.

Miljöaspekter är nog tyvärr något av det mest missbrukade samlingsbegrepp vi har idag och det har missbrukats så till den milda grad idag att det snart devalveras fullt ut till ett ironiskt skällsord - tyvärr.

Det finns ju inte ens någon majoritet i Riksdagen för att ändra villkoren det minsta för den söndercurlade flygindustrin och det är t.o.m. så att oppositionen hotade att fälla regeringen om man höjde flygskatten.

Hur stor andel som flyger är det som verkligen klimatkompenserar och vad får de nu för det - ett avlatsbrev att visa upp när man sitter på Guds högra sida på den yttersta dagen?

Vi kan ju sluta flyga men då kanske vi också i konsekvensens namn ska sluta använda mobiltelefoner också så kanske rovdriften på den arbetskraft som verkligen lever i usel arbetsmiljö i Katanga i Kongo när man utvinner de metaller som tydligen är nödvändiga för att tillverka mobiler. Vem bryr sig på allvar om kongolesers arbetsmiljö idag? Inte är det mobilanvändare i alla fall.

Sedan får vi nog sluta åka båt också när vi ändå håller på för båtmotorer drar inte sällan 10 ggr mer bensin är dagens bilar för samma transportsträcka. Det finns ju folk som stolt lyfter fram att de kör med miljövänliga motorer trots föregående faktum. Fritidsbåtar med motorer borde väl i konsekvensens namn helt förbjudas om vi nu ser till miljöaspekterna och även segelbåtar skitar ner vattnet med antifoulingbottenfärger som inte ens kända miljöpartister kunnat avhålla sig från att använda.

Visst kan vi fortsätta att bespotta folk som inte helt okritiskt sväljer handelns missbruk av miljöaspekterna men ibland är det faktiskt så att man måste förtjäna förtroenden och dessa rapporter som det varit en hel del av under åren om falskflaggning av både kött och grönt som miljömärkt har skadat stort. Det finns tyvärr få enklare sätt att fixa fin fina marginaler än att sälja konventionella varor som miljömärkta varor och det är något fullständigt oemotståndligt för en del mindre seriösa aktörer. Inte ens de som lägger 500 spänn på en svensk oxfile kan lita på att han/hon/den/det verkligen får en svensk oxfile. Det kan tyvärr lika gärna vara en billig bit självdöd italiensk maffiaslaktad häst eller t.o.m. en rödfärgad EU-gris istället.

Senast ändrad:
Är det olagligt så är det just olagligt

Att inte betala moms på en kamera köpt i USA är, precis som nämnts ovan, olagligt. Det blir alltså fel att jämföra priset i Sverige på en kamera från USA som sen ska smugglas in i Sverige. Är ingen skillnad mot att jämföra priset på vad kameran kostar på Plattan.

För övrigt så säljs D850 i paket för 9 bps som inkluderar batterigrepp, batteri EN-EL18b, batteriladdare och batterifackslock för 46 000 kr i Sverige så det måste vara jämförelsegrunden.

Sen tillkommer det en mängd kostnader för att resa till USA utöver flygbiljetten. Bara transporter till och från flygplatsen är en rejäl kostnad, du behöver betala för ett ESTA. mat och dryck, boende och småutgifter.

En kamera köpt i USA ger också problem vid garantiärenden, risker i tullen för all framtid om man vill resa med kameran och vid en framtida försäljning. Andrahandsvärdet är betydligt lägre på en kamera som är köpt i USA.

Att priset skiljer såg så mycket åt just nu beror i huvudsak på förändringar i valutakurserna sedan priset i USA och Sverige bestämdes. Att det oftast är billigare i USA beror på skillnaderna i skattesystem och hur gemensamma funktioner i samhället finansieras.

Miljöaspekten är en fast rätt långsökt.
Inte sjutton ställer de planet på backen för att en person inte köper en biljett.

Då kan jag sluta ha dåligt samvete för att jag flyger så mycket. Planen går ju ändå! Möjligen om jag är den första som bokar får jag har dåligt samvete för då måste de flyga. Och då blir effekten 300 gånger större.

Ja så kan man ju också resonera.

Ja tyvärr måste man väl säga att vår värld inte är helt enkel att förhålla sig till idag och jag är nog personligen lite trött både på moralisterna i sammanhanget och de kriminella fuskare som profiterar på allmänhetens goda vilja och godtrogenhet.

Jag vägrar bara att okritiskt bli blåst av vare sig de som håller folk med moral och de som samvetslöst blåser folk med fejkade och felmärkta varor. Tyvärr är de två sidor av samma marknadsfenomen. Miljömoralisterna fungerar i många fall som inpiskare till köp av miljömärkt och de som profiterar på miljöhypen tackar och tar emot. Det här är en oslagbar kombination för handlare med rymliga samveten. Mycket pengar finns att tjäna och riskerna är minimala. Vem behöver göra något så drastiskt som att råna banker idag när det finns mer pengar att tjäna i fejkhandeln och till betydligt lägre risker.

Det står självfallet var och en fritt att bli besviken efter eget huvud, men jag säger som min gamla pappa brukade säga: Man kan faktiskt inte tro varenda bov om gott idag.

Då kan jag sluta ha dåligt samvete för att jag flyger så mycket. Planen går ju ändå! Möjligen om jag är den första som bokar får jag har dåligt samvete för då måste de flyga. Och då blir effekten 300 gånger större.
Din BUSE! 300 ggr

Ta analogin när min arbetskamrat sa att jag är miljövänlig när jag cyklar... nä
Det skiljer inte ett dugg, bussturen går ändå. Dessutom med mindre antal passagerare.
Men det klart min vikt är ju inte på bussen.
Fast nu cyklar jag 1 gg i veckan av mer träningsmässiga skäl.

Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?
Ah, tänkte inte på den, inte nog med att han är en skattesmitare, han är en miljöbov också, tvi tvi tvi! Härligt med dessa dygdemönster som sitter på sina höga hästar och kastar sten i glashuset.

Ah, tänkte inte på den, inte nog med att han är en skattesmitare, han är en miljöbov också, tvi tvi tvi! Härligt med dessa dygdemönster som sitter på sina höga hästar och kastar sten i glashuset.

Eller så kan man säga: härligt med de som helt oblygt säger att de skattesmiter och verkar helt oförstående inför att andra ställer sig frågande ... :)

Det här med att peka finger går ju lite åt bägge håll.

Tråden handlar om tillbehör till D850. TS arbetar, enligt sin egen profilsida, på Greenpeace. Det är en organisation som har både många och bra synpunkter på bl a onödigt flygande. Därför tyckte jag frågan var relevant. TS har dessutom besvarat frågan och där han också beskriver att han på många andra sätt minimerar sin miljöpåverkan. (se inlägg 12).

Även om det inte har med tråden att göra, d v s tillbehör till D850, får du gärna utveckla vad du menar med "Härligt med dessa dygdemönster som sitter på sina höga hästar och kastar sten i glashuset." För jag antar att det var mig du syftade på.

Allt är inte svartvitt.

Intressant att du säger det samtidigt som du själv tycks argumentera ganska ... Svartvitt?

Av ditt resonemang att döma verkar ju du tycka avrunda skattebrott till att inte vara något brott och därmed inget problem. Då kan man ju också tänka sig att avrunda lite åt andra hållet och säga brott som brott och helt enkelt sno kameran - det är ju ännu billigare.

Eller är jag för svartvit nu? :)

Så vitt jag vet så har tullen rätt att begära att jag bevisar att prylar är köpta i Sverige och att jag hade med dem ut från Sverige.
Kan jag inte bevisa det så kan jag åka på moms o tull + straffavgifter.
Sen om de har tid med sådana kontroller eller inte är en annan sak.

Den här frågan ställde jag till Tullverket för 13 år sen:
PMD sa:
Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet
av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut
med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir
stoppad av tullen för att tultjänstemannen misstänker att min fotoutrustning
är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken
författningssamling reglerar ett sådant fall?

Och detta svar fick jag:
Tullen sa:
Det brott som tulltjänstemannen skulle misstänka dig för är tullbrott (se
smugglingslagen 8§). Enligt smugglingslagen 22 § kan tulltjänstemannen ta
fotoutrustningen i beslag. Åklagare eller undersökningsledare beslutar sedan
om beslaget ska kvarstå eller ej. Åklagaren avgör också om den bevisning som
finns i ärendet är så stark så att han kan väcka åtal. Det är alltså
Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU.
Som du säkert förstår av det jag skrivit så kan det bli problem för dig även
om det är Tullverket som ska bevisa att utrustningen är köpt utanför EU. För
att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra
om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och
reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.

Att inte betala moms på en kamera köpt i USA är, precis som nämnts ovan, olagligt. Det blir alltså fel att jämföra priset i Sverige på en kamera från USA som sen ska smugglas in i Sverige. Är ingen skillnad mot att jämföra priset på vad kameran kostar på Plattan.

För övrigt så säljs D850 i paket för 9 bps som inkluderar batterigrepp, batteri EN-EL18b, batteriladdare och batterifackslock för 46 000 kr i Sverige så det måste vara jämförelsegrunden.

Sen tillkommer det en mängd kostnader för att resa till USA utöver flygbiljetten. Bara transporter till och från flygplatsen är en rejäl kostnad, du behöver betala för ett ESTA. mat och dryck, boende och småutgifter.

En kamera köpt i USA ger också problem vid garantiärenden, risker i tullen för all framtid om man vill resa med kameran och vid en framtida försäljning. Andrahandsvärdet är betydligt lägre på en kamera som är köpt i USA.

Att priset skiljer såg så mycket åt just nu beror i huvudsak på förändringar i valutakurserna sedan priset i USA och Sverige bestämdes. Att det oftast är billigare i USA beror på skillnaderna i skattesystem och hur gemensamma funktioner i samhället finansieras.

Jag kan som bott i USA och köpt kameror där och sålt hemma säga att jag inte håller med. Garantiproblem och service har funkat bra. Inga frågor alls. Att sälja kameror har inte heller varit problem och inte påverkat andrahandsvärdet. Men det är möjligt att man kan få ut något lägre pris, fast det blir marginellt när det gäller begagnat skulle jag säga jämfört med den stora skillnaden i detta fall m D850.

Det är en lång tråd om priset här redan på fotosidan. Växelkursen förklarar inte den stora skillnaden. Det har sedan 2006 varit så för mig att priset i dollar varit 10x i kronor inte bara kameror utan det allra mesta. För D850 avviker det kraftigt. Så enbart växelkursen förklarar inte priset här i Sverige.

Tråden handlar om tillbehör till D850. TS arbetar, enligt sin egen profilsida, på Greenpeace. Det är en organisation som har både många och bra synpunkter på bl a onödigt flygande. Därför tyckte jag frågan var relevant. TS har dessutom besvarat frågan och där han också beskriver att han på många andra sätt minimerar sin miljöpåverkan. (se inlägg 12).

Även om det inte har med tråden att göra, d v s tillbehör till D850, får du gärna utveckla vad du menar med "Härligt med dessa dygdemönster som sitter på sina höga hästar och kastar sten i glashuset." För jag antar att det var mig du syftade på.

Jag håller det är synnerligen relevant med tanke på det sammanhang du beskriver. Sedan har väl inte alltid Greenpeace och dess medlemmar brytt sig så mycket om samhällets lagar och förordningar, så det där med skatter och moms är kanske inte så viktigt (även om det i just det här fallet kanske skulle vara bättre för miljön att följa lagar och förordningar och handla i Sverige).

Jag har inte riktigt förstått mig på det där med klimatkompensation - bara för att man inte kör bil, inte käkar röda kor eller inte tittar på TV är det ok att göra något annat som är dåligt för miljön?

Antagligen, men det är Tullen som har bevisbördan. De kan inte kräva att den som har med sig kameran ska bevisa att den är köpt i Sverige.

Jag undrar också om Nikon lämnar ut sådana uppgifter på begäran.

Det lär dock vara tämligen riskfritt att smuggla in kamerautrustning (så länge det inte handlar om en jätteutrustning) om man bär med sig den själv vid en hemresa. Tullen ägnar sig mest åt att försöka stoppa knark.

Antagligen, men det är Tullen som har bevisbördan. De kan inte kräva att den som har med sig kameran ska bevisa att den är köpt i Sverige.

Jag undrar också om Nikon lämnar ut sådana uppgifter på begäran.

Det lär dock vara tämligen riskfritt att smuggla in kamerautrustning (så länge det inte handlar om en jätteutrustning) om man bär med sig den själv vid en hemresa. Tullen ägnar sig mest åt att försöka stoppa knark.

Varför skulle inte Nikon det? De vill hellre att du köper din produkt på rätt marknad.

Jag har blivit stoppad en gång i en mellanlandning och de granskade min två veckor nya kamera.

AWid skrev:
Inga miljöaspekter? Jag menar flyga i princip jorden runt för att köpa en kamera?
Miljöaspekter?

Miljöaspekter?
Är det värre att åka iväg och köpa en kamera än att åka på badsemester?

Ja, precis! Och hur många återkopplar om miljöaspekten till personer som är på väg på fotoresa till Island, Afrika etc?
Potato-potato

Thommy

AWid skrev:
Miljöaspekter?

Ja, precis! Och hur många återkopplar om miljöaspekten till personer som är på väg på fotoresa till Island, Afrika etc?
Potato-potato

Thommy
Ser att du inte läst tråden speciellt noga. Repetera gärna t ex inlägg 28, 29 och 34. Tror dessutom att TS faktiskt bryr sig även om du inte förstått.

Skall man drämma till med "miljöaspekter" varför inte göra det ordentligt? Kameran skall naturligtvis köpas här och vara närproducerad. Får bli en Hasselblad med andra ord. Måhända en smula dyr men det är lokalproducerade ekologiska grönsaker också. Givetvis fotograferar ni som oroar er för miljön enbart det man når på cykel. För ingen behöver åka till afrika och ta bilder på lejon, det finns så det räcker. Och självklart har den sant miljömedvetna fotografen bara bytt kamera när den gamla är utsliten och inte går reparera längre och inte bara för att det kommit en ny modell med lite fler pixlar, lite högre ISO och något snabbare autofokus.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar