Annons

Fråga om ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om LV och EV-värdena är korrekta så kan omöjligt batteriet påverka bländare/slutartid då dom inte är elektriska utan det är siffror tryckta på en plastring som man snurrar på. Tänk som en gammal räknesticka.

Får kontakta apptillverkaren och se om dom har en förklaring.

Är ju inte hela världen, kan ju räkna om två steg manuellt eller bara köra sunny 16 eller något.
Har blivit lite av en principsak att lösa nu bara =)
Det jag menar är att mätaren visar ett gäng siffror som är konsistenta med varandra: LV6, EV8, f/4, 1/15s. Däremot verkar de siffrorna inte motsvara den faktiska mängden ljus (mätaren har mätt fel).

Appen i sin tur visar en omöjlig kombination av siffror: EV8, f/4, 1/60s. Omöjligt eftersom f/4 + 1/60s är EV10. Däremot har den säkert mätt korrekt, och f/4+1/60s är den sanna korrekta exponeringen.

Appen i sin tur visar en omöjlig kombination av siffror: EV8, f/4, 1/60s. Omöjligt eftersom f/4 + 1/60s är EV10. Däremot har den säkert mätt korrekt, och f/4+1/60s är den sanna korrekta exponeringen.
Fast EV 10 är här LV 8, så egentligen är det bara texten EV som är fel i appen. Apputvecklaren hade kanske inte koll, eller tyckte det inte spelade någon roll eller tänkte fel.

Wikipedia:
.../...
The ASA standard underwent a major revision in 1960 with ASA PH2.5-1960, when the method to determine film speed was refined and previously applied safety factors against under-exposure were abandoned, effectively doubling the nominal speed of many black-and-white negative films. For example, an Ilford HP3 that had been rated at 200 ASA before 1960 was labeled 400 ASA afterwards without any change to the emulsion. Similar changes were applied to the DIN system with DIN 4512:1961-10 and the BS system with BS 1380:1963 in the following years. .../...

Om exponeringsmätaren är äldre än från 1960 så kan det här ställa till det.

E.V-värdet är detsamma på både ljusmätaren och i appen (se bild).
Dvs 8.

Båda visar alltså Exponeringsvärde 8 vilket säger mig att båda visar lika rätt eller fel.

Unitticen är ju gammal så den skulle ju kunna strula såklart men appen stämmer väl överens med mätningar jag gör med min moderna kamera. Batteriets volttal är ju som bekant inte riktigt korrekt men rätt e.v-tal kommer ju som sagt fram.

Alltså: Båda visar samma exponeringsvärde (E.V 8) men inte samma förslag för slutartid och bländare.

Någon som har någon teori om vad det kan bero på?
Vad missar jag?

Hur har du inställningarna i appen? Är "Measure absolute EV", alltså om den skall kompensera för ISO, till eller från?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar