Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tillbehör till D850 för 9fps
- Trådstartare Ratatoskr
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tråden har spårat ur...
Palletheking
Aktiv medlem
Att strunta i att betala tull o moms borde vara lika olagligt som att ladda ner Adobes programvaror via Pirate bay, eller?
Ja, eller att lyssna på rippade CD-skivor. Eller att ett helt gäng förr i tiden hyrde en videofilm tillsammans
PMD
Aktiv medlem
Det var inte sant.... klart du får betala skatt men inte svensk.
Beskattningen görs dock inte vid införseln av varan. Den är redan inbakad i priset man betalar till säljaren.
PMD
Aktiv medlem
Nej, det där är inte olagligt.Ja, eller att lyssna på rippade CD-skivor. Eller att ett helt gäng förr i tiden hyrde en videofilm tillsammans
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag kommenterade Pauls fundering "Köps ju så mycket från utlandet via nätet som väl egentligen borde beskattas."
Det kanske faktiskt inte är så att det som köps "via nätet" är något större problem för nog har jag fått betala skatt var gång jag köpt något från USA exv. Min son kommenterade sina erfarenheter kring detta och tyckte det var märkligt att man inte bara behövde skatta med varans inköpspris som bas utan i vissa fall även för transportkostnaderna.
iSolen.se
Guest
...eller lurat mindre begåvade människor så är jag glad för den personens skull.
Så det är ok att lura begåvade människor? ;-)
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja, det blir lätt ganska religiöst sånt här.
Men det var ju du som började med att påstå att det är rätt många som smiter från skatt i Sverige.
Se ovan:
Det är inte bara ett stort antal som myglar med skatten. Det var nära 25000 som anmäldes till Ekobrottsmyndigheten för oegentligheter och förmodligen är det bara en liten topp av isberget. Vart och ett av dessa fall kan ju i sin tur beröra en massa människor både som anställda som kanske varken får sina löner eller sina sociala avgifter betalda av de företag de arbetar för eller så kan det röra sig om väldigt stora summor som betalats in av företagens kunder men som aldrig kommer in till den offentliga kassan.
Det råder nog inget som helst tvivel om att även enskilda privatpersoner både nu och tidigare försökt undgå skatt när man exv. anlitat hantverkare av olika slag eller bytt tjänster. För att komma åt småfolkets skattemygel så har som bekant både ROT och RUT införts och hela syftet med det är ju att göra en del av den svarta ekonomin mer vit. Hade inte detta vardagsmygel varit så utbrett tidigare så hade aldrig RUT och ROT överhuvudtaget sjösatts.
Det har delvis lyckats att komma åt småfolkets skattemygel men det finns inte ett enda system som inte missbrukas så nu har vi fått mygel med RUT och ROT också som ett tillskott till de kranar mindre nogräknade personer och foretag kan vrida ut skattepengar från. Jag vet att ROT missbrukats även det. Det är inte ovanligt att man får skatterabatt genom att utföraren skriver att han gjort vissa godkända tjänster men egentligen utfört något annat.
Så myglande privatpersoner har kanske verkligen blivit färre med ROT och RUT men vi har även fått ytterligare några nya läckage där skattepengar läcker till folk som faktiskt inte ska ha dem.
Däremot så är det uppenbarligen betydligt svårare att täppa till de större strömmarna som enligt Ekobrottsmyndigheten läcker från "momsfifflet".
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Pakettransporttjänster är momsbelagda i Sverige så det är inte så konstigt.Det kanske faktiskt inte är så att det som köps "via nätet" är något större problem för nog har jag fått betala skatt var gång jag köpt något från USA exv. Min son kommenterade sina erfarenheter kring detta och tyckte det var märkligt att man inte bara behövde skatta med varans inköpspris som bas utan i vissa fall även för transportkostnaderna.
Förutom Postens pakettjänster, som är momsbefriade (om inte lagen har ändrats det senaste året eller så).
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Pakettransporttjänster är momsbelagda i Sverige så det är inte så konstigt.
Förutom Postens pakettjänster, som är momsbefriade (om inte lagen har ändrats det senaste året eller så).
Men man köper ju tjänsten i USA och inte i Sverige, så varför ska jag i så fall betala svensk moms ovanpå den skatt (lokal moms och skatt i inköpslandet). Det finns väl ingen logik i det??
Dessutom var det faktiskt så sist när jag köpte en sådan tjänst i utlandet och paketet inte kunde levereras i dörren (då jag inte var hemma just då) att det bolaget istället lämnade försändelsen till PostMord, där jag sedan fick hämta det. Så PostMord var ju inblandat här med, då det uppenbarligen används i kedjan. När paketet kom in enligt spårningen så kom det dessutom redan där i flödet via PostMords terminal. Vad är skillnaden mellan "pakettransporttjänster" och PostMord??
Jag tycker faktiskt detta är lätt ologiskt.
PMD
Aktiv medlem
Du köper ju även varan i USA så varför ska du betala svensk moms för den?Men man köper ju tjänsten i USA och inte i Sverige, så varför ska jag i så fall betala svensk moms ovanpå den skatt (lokal moms och skatt i inköpslandet). Det finns väl ingen logik i det??
Palletheking
Aktiv medlem
Så det är ok att lura begåvade människor? ;-)
Nu tycker jag i ärlighetens namn att du märker ord. Tror du förstår vad jag menar. Att någon tar med sig produkter från utlandet utan att tulldeklarera varan är inget jag dömer eller värderar någon utifrån. Som jag skrev tidigare så tycker jag det fått lite väl stora proportioner i tråden. Men som Jesus uttryckte i bilbeln. Den som är fri från synd skall kasta första stenen
Palletheking
Aktiv medlem
Pakettransporttjänster är momsbelagda i Sverige så det är inte så konstigt.
Både och faktiskt. Köpte exakt samma varor från samma butik i USA (träningsutrustning). På det första paketet tillkom skatter men på det andra slapp jag. Jag kontaktade inte tullen i efterhand utan lät saken bero
PMD
Aktiv medlem
Det har antagligen att göra med hur stor arbetsbelastning speditionsfirman och/eller tullen har för tillfället. (Det är normalt speditionsfirman som ombesörjer förtullningen åt slutkunden). Om man har köpt något för ett mindre belopp så slinker det lättare igenom utan att man krävs på moms än om det är något dyrt.
Palletheking
Aktiv medlem
Det har antagligen att göra med hur stor arbetsbelastning speditionsfirman och/eller tullen har för tillfället. (Det är normalt speditionsfirman som ombesörjer förtullningen åt slutkunden). Om man har köpt något för ett mindre belopp så slinker det lättare igenom utan att man krävs på moms än om det är något dyrt.
Jo så är det nog. Tror det här var Schenker som ombesörjde
iSolen.se
Guest
Nu tycker jag i ärlighetens namn att du märker ord. Tror du förstår vad jag menar. Att någon tar med sig produkter från utlandet utan att tulldeklarera varan är inget jag dömer eller värderar någon utifrån. Som jag skrev tidigare så tycker jag det fått lite väl stora proportioner i tråden. Men som Jesus uttryckte i bilbeln. Den som är fri från synd skall kasta första stenen
Du missade min smiley.
Palletheking
Aktiv medlem
Du missade min smiley.
Aha, ok sorry
iSolen.se
Guest
Nu pratar bägge trådarna om fel saker och jag har postat fel. Postar om.
Jag har fått besked från Kameradoktorn som provade gamla EN-EL18 på D850. Resultatet var 9 bilder per sekund även med detta batteri.
Så om man som jag har halva väskan full med dessa batterier så behöver man bara köpa batterigreppet. Gamla batterihållaren, gamla EN-EL18 och gamla laddaren funkar.
(Gamla= samma som för D4 och framåt, nu alltså även inkl D850)
Jag har fått besked från Kameradoktorn som provade gamla EN-EL18 på D850. Resultatet var 9 bilder per sekund även med detta batteri.
Så om man som jag har halva väskan full med dessa batterier så behöver man bara köpa batterigreppet. Gamla batterihållaren, gamla EN-EL18 och gamla laddaren funkar.
(Gamla= samma som för D4 och framåt, nu alltså även inkl D850)
Gurkan2003
Aktiv medlem
Antagligen, men det är Tullen som har bevisbördan. De kan inte kräva att den som har med sig kameran ska bevisa att den är köpt i Sverige.
Jag undrar också om Nikon lämnar ut sådana uppgifter på begäran.
Det lär dock vara tämligen riskfritt att smuggla in kamerautrustning (så länge det inte handlar om en jätteutrustning) om man bär med sig den själv vid en hemresa. Tullen ägnar sig mest åt att försöka stoppa knark.
Information om i vilken region en Nikonkamera är såld finns att tillgå på nätet, t ex här
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/camera.html