Jag kan gissa att det är för att "storlek" för en bild redan är upptaget.
I alla andra sammanhang är datas "storlek" något man mäter i byte (eller möjligen tecken).
Per.
Jag jobbar med webbutveckling och i min bransch (och kanske "databranschen" i allmänhet) pratar man också ofta om vikt, både på bilder men ibland också hela webbsidor eller andra saker man kan ladda ner (flashfiler, filmer, ljudklipp, textdokument, osv). Var det kommer ifrån vet jag inte, men det är ett praktiskt sätt att kommunicera en viss sorts storlek. Som du säger används ju "storlek" ofta för att beskriva nåntings "fysiska" omfattning (i det här fallet antalet pixlar), men datorfiler har ju också en annan sorts storlek, antalet bytes.
Eftersom det ofta uppstår situationer då det inte är självklart vilken av storlekarna man menar, så är det praktiskt med ett ord för att beskriva storleken i bytes: om en sida/bild/fil är "tung" är själva filen, räknat i bytes, stor. Det i sin tur innebär flera saker: Filen tar "mycket" plats på disk och den tar "lång" tid att ladda ner. I vissa fall kan det också innebära att den tar lång tid för datorn att hantera.
Att det tar lång tid att ladda ner är nog det sammanhang då det används mest. "Den här bilden är för tung" kan man t.ex. säga om en bild på en webbsida, och då förstår man att det som menas är att den tar för lång tid att ladda, inte att den tar upp för mycket plats på skärmen. Skulle man bara säga "Den här bilden är för stor" så måste man förtydliga vad man menar.
Ordet "tung" är ju också lite målande: en tung fil är en slö fil, det hör man ju nästan
Men samtidigt beror det ju lite på sammanhang. Ibland är det underförstått att man menar storleken i bytes när man säger "stor" och då behöver man inte använda "tung", t.ex. "Är den här bilden för stor för att skicka med mail?"