Advertisement

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här handlar inte om någon bibeltolkning, det är mycket allvarligare än så, det handlar om Pentax.


Är du säker på att denna tråd handlar om Pentax? Jag tycker det verkar som att majoriteten av inläggen kommer från användare som jag aldrig sett diskutera Pentaxkameror i detta forum förut. Jag är ignorant nog att inte känna till Terje speciellt mycket, du kanske kan förklara varför det är sån stor grej att han börjat använda Pentax?
 
Är du säker på att denna tråd handlar om Pentax? Jag tycker det verkar som att majoriteten av inläggen kommer från användare som jag aldrig sett diskutera Pentaxkameror i detta forum förut. Jag är ignorant nog att inte känna till Terje speciellt mycket, du kanske kan förklara varför det är sån stor grej att han börjat använda Pentax?

Det är ju ett känt fenomen att om någon kändis byter märke så riskerar alla andra märken att sluta fungera över natten, så därför blir alla väldigt oroliga. Det märke han/hon byter till blir samtidigt ungefär fyra gånger så bra som dagen innan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är ingen stor grej, det är utfyllnad i väntan på nästa OS, ehmm nästa fotomässa menade jag...

Bästa inlägget i hela tråden....Ja, jag vet nu skrev jag ett helt onödigt och ej tillförande inlägg. Men kan man få ihop över 200 inlägg i ämnet: "Terje har skaffat en pentaxkamera". Då kan jag nog kosta på mig ett inlägg av denna typen känns det som...
 
och dels för att företaget saknar representation i Sverige - reparationer, låneutrustning med mera är ganska viktigt för yrkesverksamma fotografer.

Pentax är idag representerade av Focus Trading, som är den nya generalagenten för Pentax i Sverige. De har samma funktionalitet som Pentax tidigare självägda agentur. Marknadsföring, distribution, översättning av informationsmaterial till svenska, hantering av låneutrustning m m. Reparationer och service sköts sedan flera år tillbaks av Zieger Teknik, som även tar hand om Sony och andra märken.
 
För att citera Bryggarn:

Ja, men Pentax har ingen elektronisk bildstabilisering, som exempelvis den som Samsung använder i några av sina kompaktkameror. I Pentax fall handlar det om en sensor som rent fysiskt åker omkring inne i kamerahuset för den ligger på kullager mellan två plattor.
 
Senast ändrad:
Jag skrev ju vad precis jag vad tyckte: "Terje har ingen anledning att vara nikon trogen på något sätt". Tydligare än så blir det inte.

Det stämmer inte alls med dina tidigare uttalanden där du har hävdat att du är förvånad över att Terje har bytt, men hur kan du vara förvånad över att Terje har bytt om han inte har någon anledning att vara Nikon trogen? Om han inte har någon anledning att vara Nikon trogen så vore det förvånande om han INTE hade bytt.
 
Ja det har han, med formuleringen inte någon elektronisk stabilisering. Eller har Pentax uppfunnit en ångdriven variant?

Nej, inte ångdriven men stabiliseringen är av mekanisk typ med en sensor som ligger mellan två plattor på kullager och som åker omkring inne i kamerahuset rent fysiskt. Det är ingen elektronisk stabilisering a'la dessa kompaktkameror, exempelvis som Samsung använder. Alltså en "elektronisk stabilisering" som sker via manipulation av bildsignalen.
 
Med tanke på att alla försök att förklara varför Terje har börjat använda Pentax möts med argumentet att Terje inte alls behöver den funktionen/smidigheten så är det nog bara Terje himself som kan lösa denna gordiska knut. Och jag skulle nästan kunna betala för att få honom att göra ett inlägg här, skulle vara kul att se de efterföljande kommentarerna ;)
 
Det stämmer inte alls med dina tidigare uttalanden där du har hävdat att du är förvånad över att Terje har bytt, men hur kan du vara förvånad över att Terje har bytt om han inte har någon anledning att vara Nikon trogen? Om han inte har någon anledning att vara Nikon trogen så vore det förvånande om han INTE hade bytt.
Du ställer samma fråga igen, en fråga jag redan besvarat. Samma svar gäller fortfarande.

Terje har ingen moralisk anledning att vara nikon trogen, däremot finns det praktiska anledningar men det hade ju inget med sammanhanget som jag svarade på att göra vid det tillfället.

Du anstränger dig verkligen för att försöka hitta svagheter i argumenteringen, precis som vid bibeltolkningar.
 
Är du säker på att denna tråd handlar om Pentax? Jag tycker det verkar som att majoriteten av inläggen kommer från användare som jag aldrig sett diskutera Pentaxkameror i detta forum förut. Jag är ignorant nog att inte känna till Terje speciellt mycket, du kanske kan förklara varför det är sån stor grej att han börjat använda Pentax?
Jag är säker på att tråden bl.a. handlar om Pentax men den handlar givetvis även om Terje.
Det kan man faktiskt utröna genom att antingen läsa tråden eller om man är bekväm läsa titeln.

Förklarningar på varför har getts i tråden vid flertalet tillfällen, läs tråden.
 
Med tanke på att alla försök att förklara varför Terje har börjat använda Pentax möts med argumentet att Terje inte alls behöver den funktionen/smidigheten så är det nog bara Terje himself som kan lösa denna gordiska knut. Och jag skulle nästan kunna betala för att få honom att göra ett inlägg här, skulle vara kul att se de efterföljande kommentarerna ;)

Det är inte särskilt svårt att gissa vad han skulle skriva.
 
Inte bara gissningar en del fakta oxå. Jag tycker det känns som vi kommer närmare och närmare den troligaste förklaringen.

Bl.a. har det ju framkommit att sponsring är det troligaste förklaringen.
 
Jag skulle vilja se Terje in action, ute i fält, fotandes som han själv säger att han gör - Hålla koll på två olika sländor, dem skall sätta sig perfekt. Då har han redan läst riktningen i gräset/vassen framför, fyra fem olika paralella linjer i bilden mm. Allting på mindre än en sekund. Han skall då också ha tid att ljusmäta, ställa in exponering, köra nivåinställningar i kameran, konfigurera osv osv.

Det är väl därför han är en av världens bästa naturfotografer..... Kan inte låta bli att småfnissa lite.


Vem bryr sig om man justerar nivåer, skärpa och färger i datorn. Kameran i sig är ju en dator så varför ens göra det i kameran?

Tycker diskussionen om efterarbete i datorn är bra eller inte. Känns som Terje är en av de få "världsbästa" fotografer som inte rör datorn, hur mycket nu detta stämmer kan man undra över..
 
Jag är säker på att tråden bl.a. handlar om Pentax men den handlar givetvis även om Terje.
Det kan man faktiskt utröna genom att antingen läsa tråden eller om man är bekväm läsa titeln.

Fast min tolkning är att tråden lika gärna kunde ligga i Nikon-forumet och heta "Terje lämnar Nikon".

Det är Terje som är det givna nyckelordet i debatten och så att vi slipper tolkningar som dina att det är Pentax-forumet som drar stora växlar på att Terje börjat med Pentax ("det är mycket allvarligare än så, det handlar om Pentax").
 
Jag tycker det är helt uppenbart att en del pentaxfantaster tar pentax på tok för stort allvar. Därav inlägget.

Absolut inget fel med att vara fantast, men det borde finnas rimliga gränser.

Det kunde lika gärna handla om sony det finns de sorterna där oxå, men nu är det i pentaxforumet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.