Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje, för att nämna en.

Sedan om han nu låter bli datorn helt och hållet låter jag vara osagt. Tror inte på allt som han säger, speciellt inte efter att ha deltagigt i hans bildkompositions-"lekar".

Det roliga är att bilderna blir varken bättre eller sämre om man kör inställningarna i datorn eller rakt i kameran. Dem blir inte heller mer verklighetstrogna eller mer äkta.
 
Festligt att det finns så många som i detalj berättar hur Terje skapar, tänker, väljer osv. Han har nog rätt kul åt den här tråden!

"Det bästa med att bli känd måste vara att man får så många nya barndomsvänner!" /Martin Kellerman

Per
 
Terje har ingen moralisk anledning att vara nikon trogen, däremot finns det praktiska anledningar men det hade ju inget med sammanhanget som jag svarade på att göra vid det tillfället.

Så nu är kameraval plötsligt en fråga om moral? Nu börjar jag förstå varför du har nämnt Bibeln i några av dina inlägg, den boken är ju känd för att beröra just frågor om etik och moral. Det finns väl ingen som har en moralisk anledning att vara trogen ett visst kameramärke?!

Terje har bytt till Pentax och jag hoppas han blir nöjd med sitt val.
Om Terje hade hållit med dig om de anledningar mot ett byte som du tar upp, så hade han inte bytt. Återigen, det är knappast någon som har tvingat honom att byta. Självfallet förtjänar Terje respekt som fotograf och yrkesmänniska oavsett om han byter eller inte byter kameramärke.

Det är min övertygelse att han kommer att hitta många fina objektiv och lösningar inom Pentax-världen som kommer få honom att trivas. Nikon är inte automatiskt ett svar på allas fotodrömmar. Det är fullt möjligt att använda andra system också till full belåtenhet, även för en yrkesfotograf.
 
Jag tycker det är helt uppenbart att en del pentaxfantaster tar pentax på tok för stort allvar. Därav inlägget.

Eftersom vissa Nikon-fantaster uttrycker "förvåning" över att Terje byter till Pentax, och skriver flera inlägg som försöker påvisa att Terje går emot sina egna uttalanden genom att han byter till Pentax, så tycker jag det är helt uppenbart att en del Nikonfantaster tar Nikon på för stort allvar.
 
Så nu är kameraval plötsligt en fråga om moral? Nu börjar jag förstå varför du har nämnt Bibeln i några av dina inlägg, den boken är ju känd för att beröra just frågor om etik och moral. Det finns väl ingen som har en moralisk anledning att vara trogen ett visst kameramärke?!
Om du hade bemödat dig med att läsa inlägget jag svarade på ordentligt så skulle du upptäcka att frågan hade med moral att göra, därför var svaret sånt oxå.

Vad gäller bibeln så spann jag bara vidare på ett annat inlägg, vilket du oxå borde sett om du vore lite mer uppmärksam.

Visst kan det finnas moraliska skäl till att hålla sig till ett visst märke:

1: Det kan vara så att man fått många andra att välja det märket, det skulle se illa ut om man då bytte.
2: Det kan vara som så att man blivit sponsrad av ett märke men byter iaf, det skulle kunna ses som moraliskt tveksamt.

Det finns en rad andra senaruim man skulle kunna tänka sig att lägga en moralisk aspekt på.
 
Jag tycker det är helt uppenbart att en del pentaxfantaster tar pentax på tok för stort allvar. Därav inlägget.

Absolut inget fel med att vara fantast, men det borde finnas rimliga gränser.

Det kunde lika gärna handla om sony det finns de sorterna där oxå, men nu är det i pentaxforumet.

Man kan testa att byta ut pentax i ovanstående mot Terje. Det bor en Don Quijote i oss alla.
 
Eftersom vissa Nikon-fantaster uttrycker "förvåning" över att Terje byter till Pentax, och skriver flera inlägg som försöker påvisa att Terje går emot sina egna uttalanden genom att han byter till Pentax, så tycker jag det är helt uppenbart att en del Nikonfantaster tar Nikon på för stort allvar.

Det kan jag hålla med om men det ursäktar väl inte pentaxfantaster som går för långt i sin iver att hitta argument som inte finns?
 
Man kan testa att byta ut pentax i ovanstående mot Terje. Det bor en Don Quijote i oss alla.
Vem skulle vara så stor Terjefantast menar du? Om du menar mig så stämmer det knappast, jag använder inte hans metoder annat än i ytterst begränsad omfattning.

Däremot så finner jag hans fotografier vara en stor inspirerationskälla.
 
Senast ändrad:
Sagan, moral och etik har inte med val av kameramärke att göra därför att dagens kameramärken är samma kålsupare. Det finns inget kameramärke som är moraliskt/etiskt bättre eller sämre att välja. Därför har frågan om kameramärke inget med moral att göra.

Även om person X har fått människor att byta till kameramärke Y, så har person X alltid rätten att ändra sig. Som jag redan har skrivit förut utan att du har uppmärksammat det - människor utvecklas, skaffar sig nya erfarenheter, går framåt och därför kan de också ändra sig. Detta kallas evolution och är en naturlig del av den mänskliga naturen och sinnelaget.
 
Jag tycker mina exempel visar på ett tydligt möjligt samband med moral.
Givetvis tycker du inte det samma, jag skulle måla ett kors i taket (ej bokstavlingen dock) om jag fick medhåll från din sida i en fråga.
 
Det kan jag hålla med om men det ursäktar väl inte pentaxfantaster som går för långt i sin iver att hitta argument som inte finns?

Eftersom argumenten hittas så finns de. De blir till existens genom att de hittas.
Om du har svårt för Pentaxfantaster, vad gör du i Pentax-avdelningen? Ursäkta mig, men det är rätt logiskt att hitta en del av dem här i just den här avdelningen.
 
Givetvis tycker du inte det samma, jag skulle måla ett kors i taket (ej bokstavlingen dock) om jag fick medhåll från din sida i en fråga.

Du har pratat om Bibeln och nu pratar du om att måla kors i taket, hur vore det om religiösa symboler kunde lämnas utanför diskussionen?
 
Eftersom argumenten hittas så finns de. De blir till existens genom att de hittas.
Inte alls, eftersom argumenten bygger på helt felaktiga slutsatser så finns de inte i egentlig mening. De är konstruerade i syfte att hitta svagheter, inte i syfte att komma vidare i diskussionen.

Om du har svårt för Pentaxfantaster, vad gör du i Pentax-avdelningen? Ursäkta mig, men det är rätt logiskt att hitta en del av dem här i just den här avdelningen.
Haha, jag har aldrig låtit sånt hindra mig. :p
 
De är konstruerade i syfte att hitta svagheter, inte i syfte att komma vidare i diskussionen.

Ska vi ta det som ett uttalande från din sida om att du menar att du syftar på att komma vidare i diskussionen? Jag tycker du står och stampar på samma ställe hela tiden, med ditt uttryckande av förvåning över Terjes val och ditt avfärdande av alla förklaringar till hans val förutom ett enda - sponsring.

Om vi bortser från sponsrings-biten, som inte är bekräftad, så ser du inget skäl för Terje att byta till Pentax. Det är uppenbarligen rätt otroligt, eller osannolikt, i din värld att en fotograf som Terje använder Pentax. Men den förvåningen bygger ju på att du själv saknar erfarenhet av märket och därför inte känner till dess styrkor. Vi har ju exempelvis dina tidigare uttalanden om att pannkaksobjektiv inte var lika bra optiskt som andra objektiv, vilket visade att du saknar kunskap om Pentax pannkakor som är bättre än pannkakorna från andra märken.

Du har även uttalat dig om att Pentax inte erbjuder lika bra möjligheter som Nikon etc.

Tillsammans pekar detta på att du underskattar Pentax som system.
Kan det vara så att Terje inte underskattar systemet på det sätt som du gör?
 
Vilken duskussion hade vi haft om bara de med märket för forumet deltog.
Det hade nog blivit som i kyrkan. Alla hade sagt ja och amen. Alla hade tyckt lika dant och inget hade ifrågasatt något alls.
 
Ska vi ta det som ett uttalande från din sida om att du menar att du syftar på att komma vidare i diskussionen? Jag tycker du står och stampar på samma ställe hela tiden, med ditt uttryckande av förvåning över Terjes val och ditt avfärdande av alla förklaringar till hans val förutom ett enda - sponsring.
Fullt möjligt att det är så, svårt att bli något annat när det inte finns särskilt mycket fakta. Jag har faktiskt svarat på denna typ av fråga tidigare i tråden.

Det är väldigt vad du tar upp samma frågor om och om igen, svaren blir inte annorlunda och det kan därför framstå som att jag "står och stampar" på samma ställer när jag svarar på dina frågor som redan ställts.

Ställ nya frågor så vi kan komma vidare i diskussion.
 
Vilken duskussion hade vi haft om bara de med märket för forumet deltog.
Det hade nog blivit som i kyrkan. Alla hade sagt ja och amen. Alla hade tyckt lika dant och inget hade ifrågasatt något alls.
Japp, det skulle bli vad jag brukar kalla inavligt, inte någon borde önska sig oavsett klubb/intresse.

Men det beror ju på om man vill utvecklas eller inte förstås.
 
tror inte detta har med varken foto eller kameror,någon har har tydligen hittat ett ställe där han kan bedriva någon sorts av ordlek hela dagarna.
 
tror inte detta har med varken foto eller kameror,någon har har tydligen hittat ett ställe där han kan bedriva någon sorts av ordlek hela dagarna.
Klockren analys, men "någon" borde bytas ut mot "några". Diskutera med sig själv går inte något vidare i ett forum.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.